http://www.gepnet.hu | info@gepnet.hu

Útépítésnél alkalmazott tömörítési eljárások XXVIII.

Szakcikkek

Tömörítő berendezések kiválasztása IV.

Aszfalttömörítés II.

A tömörítés befolyásoló tényezői I.


Az aszfalttömörítés fázisai



Bármely aszfaltréteg tömörítésekor általában három szakasz különböztethető meg: törő, közbenső és végső (finiselő). A törő eljárás során végzendő a tömörítés legnagyobb része. Fő célja az adalékanyag szemcséinek mozgatása, azok végső helyére. Nagy centrifugális erő és magas aszfalthőmérséklet jellemzi. 90-92%-os tömörség érhető el vele. A közbenső fázis során kisebb mértékű, további 1-3%-os tömörítés történik. Valamelyest mozog a bitumen, erős adalékanyag vázat hozva létre, javuló szemcse-szemcse kapcsolattal, a burkolat tartóssága érdekében. Az aszfalt hőmérséklete gyorsan csökken. Az utolsó szakasz a minimális tömörödéssel járó finiselő hengerlés. Célja ez esetben az anyag kisimítása és a korábbi hengerlések nyomainak eltüntetése. 1-2%-os tömörségnövekedés jellemzi.

A keverék hőmérséklete

Aszfalt tömörítésekor az egyik legfontosabb figyelembe veendő tényező a keverék hőmérséklete. Attól függően, hogyan viselkedik a keverék magas hőmérsékleten, a tömörítés felső határhőmérséklete 150°C körüli. Ha a keverék melegebb, kidudorodik a dob mindkét oldalán. Tömörítés helyett az anyag egyszerűen elmozog. A megoldás az, hogy elég messze kell lemaradni a finiser mögött, hogy az anyag eléggé lehűljön a tömörítés megkezdéséhez. Amint a keverék 85°C körüli hőmérsékletre hűl, már kevés vagy semmilyen további tömörítés nem végezhető. Ennek elkerülésére:
- a lehető legközelebb a finiser mögött kell dolgozni,
- a tömörítésben részt vevő gépben növelni kell a tömörítőerőt,
- több tömörítőgépet kell alkalmazni.



Tömörítésre rendelkezésre álló idő

A tömörítők megválasztása és a gépek beállítása gyakran a rendelkezésre álló időtől függ. A forró aszfaltkeveréket időben el kell kezdeni tömöríteni, hiszen ha a hőmérséklete 85°C alá esik, már csak nagyon kis mértékű tömörítés lehetséges. Attól függően, hogy mekkora a finiser simítópallója utáni aszfalt hőmérséklete, mekkora a réteg vastagsága és az alap hőmérséklete, esetenként nagyon kevés idő állhat rendelkezésre a tömörítésre.



Ajánlott tömörítőgépek

Minden tömörítési szakaszra megvannak az ajánlott tömörítők. Alaphelyzetben a törő tömörítést kétdobos vibrációs vagy gumikerekes hengerrel végzik. Mivel nehezen kisimítható nyomot hagyhatnak, a gumikerekes hengereket gyakran csak az alaprétegeknél alkalmazzák, a felszíni vagy kopó réteg törő fázisára már nem. A közbenső szakaszban gyakran kétdobos vibrációs hengereket használnak vibrációs vagy statikus módban, függően a tömörítés befejezéséhez szükséges erőtől és a rétegvastagságtól. Nagyon gyakoriak a gumikerekes hengerek. Előnyük az adott tömörítés befejezése az anyag rongálása nélkül. A vibrációs tömörítő vibrációs üzemmódban összezúzhatja a felszíni adalékanyagokat. Finiselésnél a statikus üzemmódra beállított kétdobos vibrációs henger a legelőnyösebb. Olykor az első menetet alacsony amplitúdójú vibrációs módban, az utolsót statikus módban teljesíti. A végső menetnél más típusú statikus hengereket is használnak.

Lambert Zoltán diplomaterve alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A cikk az alábi címen érhető el az interneten:

http://gepnet.hu/index.php?hea=3&art=416