http://www.gepnet.hu | info@gepnet.hu

Dózerek világa IV.

Szakcikkek

A gép kanyarodása

A lánctalpas traktorok kormányzása sokkal bonyolultabb, mint a kerekes traktoroké. Az egész lánctalpat ugyanis nem lehet úgy elfordítani, mint a kerekeket, és kanyarodáskor a körívnek megfelelően sem lehet meggörbíteni. A kormányzást csak úgy lehet megoldani, hogy kanyarodáskor a motor az egyik lánctalpat lassabban hajtja, vagy egyáltalán nem hajtja. A nagyobb sebességgel mozgó lánc ilyenkor előresiet, és elfordítja a traktort a lassabban mozgó vagy teljesen megállított lánc felé. A legtöbb traktoron az egyik láncot teljesen meg is lehet állítani, ilyenkor csak a külső lánc hajt, a traktor a belső lánc körül szinte egy helyben, „sarkon” fordul.

Szerkezeti kialakítás szerint lehetnek:
- egyszerű differenciálműves
- kettős differenciálműves,
- oldaltengely-kapcsolós és
- bolygóműves kormányművek.

A kettős differenciálműves kormányműnél kanyarodás közben nem változik a jármű középsebessége, mert amennyivel csökken egyik oldalon a fordulatszám, annyival nő a másik oldalon. Az ilyen kormányművel ellátott jármű középpontja körül képes megfordulni. Mivel kanyarodás közben a jármű középsebessége nem változik, a kanyarodási veszteségek fokozatosan jelentkeznek, ezért az ilyen kormányszerkezeteket veszteséges berendezésnek nevezzük (ábra).



1-kettős differenciálmű; 1-szalagfék (kormányfék); 3-véglehajtás; 4-lánckerék

Az oldaltengely-kapcsolás és bolygóműves kormányszerkezeteket veszteségmentes berendezéseknek nevezzük, mert kanyarodáskor csökken a jármű középsebessége. A fordulást a belső lánctalp sebességének csökkentésével éri el. Az oldaltengely-kapcsolós kormánymű működési vázlatát az alábbi ábra, a bolygóműves kormánymű működési vázlatát a következő ábra szemlélteti.



1-oldaltengely kapcsoló, 2-szalagfék, 3-véglehajtás, 4-lánckerék



1-bolygómű, 2-bolygóművet rögzítő fék, 3-kormányfék,4-véglehajtás, 5-lánckerék

Az egyszerű differenciálműves kormányszerkezet a legrégibb és egyben a legrosszabb kormányzási rendszer. A sebességváltó kimenő tengelye kúpkerékpárral hajtja a differenciálmű házát. A differenciálmű két féltengelyére ékelt dobokra egy-egy szalagfék hat. Kanyarodáskor a differenciálmű egyik féltengelyét fékezni kell.

Futó Lajos tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A cikk az alábi címen érhető el az interneten:

http://gepnet.hu/index.php?hea=3&art=365