http://www.gepnet.hu | info@gepnet.hu

Cölöpverő gépek I. - Dízel cölöpverők

Szakcikkek

A dízel cölöpverőt 1940-ben szabadalmaztatta a Delmag cég, így kézenfekvőnek tűnt, hogy ezt a típust ezen cég gyártmányán keresztül mutassuk be.
E gépek előnye az egyszerű felépítés, ebből következően a gyártási, üzemeltetési költségük alacsony, valamint kicsi a karbantartásigényük.
A dízel cölöpverőket a verődugattyú tömegével jellemzik, ami, tekintve, hogy szabadeséssel állítunk elő ütőmunkát, nem pontos jellemző.
Ezek egyszeres működésű, szabadon eső gépek, amik a verődugattyú becsapódásakor gyújtják be a gázolaj-levegő keveréket. Felépítésüket az ábra mutatja.



A hengernek van egy alsó- és egy felsőrésze, ezekben mozog a dugattyú. A lökethossz, és azzal együtt az ütési energia 4 fokozatban állítható, ezt egy bowdennel vezérelt üzemanyag-szivattyú biztosítja. A maximális löket 3,7 m.
Az indítás a dugattyú felemelésével lehetséges. Erre szolgál az acélsodronnyal mozgatott emelőegység. Amennyiben nincs emelőkötél, a gép rendelhető hidraulikus emelőegységgel is.
Mivel a cölöpverőből hiányoznak az olyan alkatrészek, mint a dugattyúrúd, forgattyús tengely, szelepek és csapágyak, amiknél a kopásjelenségek elsősorban jelentkeznek, ezek a szerkezetek kis karbantartás-igényűek és nagyon megbízhatóak.

Működési elv
A cölöpverő tulajdonképpen résvezérlésű motorként működik. Munkaciklusa öt ütemre bontható. Ezek:

1. A dugattyú emelése (indítás)
A gép indításához a dugattyút felemelik az emelőegység segítségével, amely adott magasságban automatikusan kiold.

2. A gázolaj befecskendezése és sűrítés
Esés közben a dugattyú vezérlőjelet ad az üzemanyag-szivattyúnak, ami gázolajat fecskendez a verőegység tetejére. Miután túlhaladt a kipufogónyíláson, elkezdi a hengertérben lévő levegőt sűríteni.

3. Ütés és égés
Veréskor a dugattyú elporlasztja az üzemanyagot, ami az összesűrített, magas hőmérsékletű levegőben begyullad. Az égés energiája felfelé mozgatja a dugattyút.

4. Kipufogás
Felfelé mozgás közben, miután túlhaladt rajta, a dugattyú nyitja a kipufogónyílást. A kipufogógázok távoznak, és a hengerben atmoszférikus nyomás alakul ki.

5. Öblítés
Ahogy a dugattyú tovább mozog fölfelé, a relatív vákuum miatt friss levegő áramlik a hengerbe, átöblítve azt, valamint az üzemanyag-szivattyú állítókarját alaphelyzetbe állítja, így az újra megtelik gázolajjal.
Az egyes ütemek az alábbi ábrán nyomon követhetőek.



A verés pillanatában 3 különböző energia hat a cölöpre:

Sűrítési energia + Ütési energia + Égési energia

Sűrítéskor a verőegység szorosan illeszkedik a cölöpfejhez, így a teljes ütési energia átadódik.

A verőfej géphez illesztése, vezetőoszlopok

A gyártók több megoldást is kínálnak a cölöpverő berendezések géphez illesztésére. Ezek:

- Lengő felfüggesztésű vezetőoszlop:

Bármely daruhoz illeszthető. Mivel nincs a daru felsővázához rögzítve, függőleges tengely körül 360º-ban elforgatható. Köteles dőlésszabályozó alkalmazásával akár 45º-os ferdeségű cölöpök is leverhetők (lásd ábra).



- Rögzített vezetőoszlop:

Két helyen csatlakozik a lánctalpas daruhoz, a gém felső részén és a felsővázon. Vezetőoszlop-forgató egységgel a vezetőoszlop hossztengelye körül 90º-kal elforgatható, és igen tág határok közt billenthető.










- Kötélfüggesztésű vezeték:

Kis hosszúságú szerkezet, feladata a verőfej kiegyensúlyozása és függőlegesben tartása.



A következő cikkben a hidraulikus verőfejeket mutatjuk be.

Szabó Csaba tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A cikk az alábi címen érhető el az interneten:

http://gepnet.hu/index.php?hea=3&art=268