Vasútépítés IV – Vezérgépek (vol2)

Szakcikkek - 2009-09-29 14:51:20 nyomtatás cikk nyomtatása



Rövid kényszerszünet után folytatódik vasútépítéssel foglalkozó cikksorozatunk. Ezen a héten ismét visszakanyarodunk a gépekhez, mégpedig még mindig a vezérgépekkel foglalkozunk.

Vágány- és kitérő-szabályozó gépek

Aláverőgép



A vágányszabályozó gépek alapgépe az aláverőgép. A szabályozás technológiai rendjében az aláverőgép előtt a vágány kiemelését és irányítását munkáscsapat végezte. A munkáscsapat teljesítménye folyamatos munka esetén nem érte el a nyomában haladó gép teljesítményét.

Ezért az aláverőgépek fejlődésével és elterjedésével hamarosan megjelentek a mindhárom műveletet - aláverés, emelés, irányítás - egyidejűen elvégző vágányszabályozó gépek.

Vágányszabályzó gépek

Az aláverést végző egység a „szerszámszekrény”. Az aláverőgépek a tömör ágyazatgerendát az aláverő-kalapácsok vibrálásával és összehúzó mozgatásával állítják elő. A vibráció csak relatív tiszta ágyazatban hatásos (30-35% szennyeződésig).

A vibráció kőemésztő folyamat, tehát a kőpótlásról gondoskodni kell. A vibráló mozgás rezgésszáma megközelíti a relatív tiszta ágyazati anyag önrezgésszámát (35-40 Hz). Az összehúzó nyomóerő a szemben álló kalapácspárokban 15-25 kN. Ha az alj alsó síkja alatt nincs a kiemelésből eredő legalább 15-20 mm-es hézag (alapemelés), akkor az összehúzó erőből adódó felhajtóerő a vágányban ellenőrizhetetlen púpokat okozhat. Ezért még az ún. magas pontokon is kell alapemelés.



Lényeges az aláverésnél a kalapácsok tömörítési ideje, vagyis az az idő, amíg a kalapácsok az ágyazatban vannak, és összehúzó mozgást végeznek. A teljes aláverési ciklusidőből (kalapácsok süllyesztése, összehúzása, kiemelése, átállás a következő alj fölé) az összehúzás (tömörítés) hasznos ideje 1-2 sec.

A Plasser und Theurer-féle folyamatos építőeljárás (SUZ)

A Plasser és Theurer cég a német vasúttal szoros együttműködésben fejlesztette ki az első folyamatos technológiával dolgozó vágányátépítési rendszert. Az első vágányátépítési vonat (UP 1) 1968 óta, a második (UP2) 1971 óta dolgozik a német vonalakon.
A munkavonat munkájának megkezdése előtt a 12 m hosszú új síneket a vágányba kell lehúzni, majd aljak végére kell azokat helyezni. Vágányzár alatt kapcsoló szereket csavarozógépekkel kicserélik.

A vágányfektető vonat vágányon haladásához a helyi viszonyoktól függő mértékben a kapcsolószer egy részét újra be kell építeni. E munkákat jelenleg még kézzel végzik el, de már kifejlesztettek egy olyan csavarozógépet, amely két négyrészes csavarozóval a kapcsolatokat önműködően oldja, a szorítólemezeket leemeli és a kalapácsfejű csavarokat a bordás alátétlemezekből kinyomja.
A vágányépítő vonat technológiája a következő műveletekre osztható:
-a régi vágány felszedése,
- a zúzottkő terítés elkészítése és
- az új vágány lefektetése.



Jövő héten is olvassa el sorozatunk következő részét.

Gyimesi

A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén