Vasútépítés III. - Napjaink projektjei - jelen és jövő

Szakcikkek - 2009-05-04 10:28:46 nyomtatás cikk nyomtatása



A közlekedési infrastruktúra fejlesztésére EU-forrásokat lehet nyerni a közösségi regionális politika keretében, a Strukturális Alapokból, illetve a Kohéziós Alapból. Ezeket a forrásokat kiegészítik a nemzeti költségvetésből származó társfinanszírozási összegek, valamint az Európai Beruházási Bank (EIB) által nyújtott kedvezményes beruházási hitelek. Ezekből épül ami épül.

Az EU-források nemcsak jelentős segítséget adnak a szegényebb tagországok közlekedési beruházásaihoz, hanem szigorú előírásai révén a projektekre szánt közpénzek pályáztatása, elköltése, valamint ellenőrzése, értékelése során a korábbinál nagyobb átláthatóságot jelent.


EU-s forrásokból támogatott projektek

A magyar vasúthálózat 2007 – 2013 közötti, a Kohéziós Alap támogatására alapozott fejlesztési elképzeléseit a Közlekedési Operatív Program (KözOP) foglalja össze, amelyben a vasút fejlesztése prioritást kapott. Európai uniós forrásból 500 kilométernyi vasút fejlesztésére nyílik lehetőség az elkövetkező években.

A magyar közlekedéspolitika legfontosabb feladata a pán-európai hálózat magyarországi szakaszainak fejlesztése, hiányzó elemeinek megvalósítása, hiszen ezáltal vehetünk részt akadálymentesen az egységes belső piacban, az európai folyamatokban.

A beruházási igények óriásiak, amelyeket Magyarország nem tud teljes egészében vállalni. Ahol lehet, szükség van magántőke és hitelek bevonására, de nagy segítséget nyújthatnak az EU által biztosított pénzügyi források is.

A kohéziós politikán keresztül Magyarországnak juttatott összegek nem egyoldalú segélyek, az általuk megvalósított közlekedési beruházások a kereskedelem bővülését, a közlekedésbiztonság javulását, az elérési idők csökkenését, ezáltal megtakarításokat, profitot jelentenek nemcsak a magyar, de az EU gazdagabb országainak vállalkozásainak is.
Ráadásul a megrendelések jelentős részét Nyugat-európai cégek nyerik el, így a támogatások egy része azonnal visszaáramlik a nettó befizető államokba.

Az ISPA és a Kohéziós Alap által támogatott vasúti projektek 2000-2006 között 613 millió eurós összköltségéből 351 millió eurót biztosított az EU. Ez a TINA vasúti hálózat 2015-ig végrehajtandó fejlesztések összértékének 8,7%-a.

Ismerve hazánk infrastrukturális elmaradottságát a közlekedés területén, megállapíthatjuk, hogy az EU-támogatásokkal megvalósuló projektek mellett jelentős beruházásokat kell végrehajtani költségvetési forrásból, tehát a további jelentős állami szerepvállalás elengedhetetlen.

A megfelelő kormányzati szerepvállalás, a Kohéziós és Strukturális Alapok támogatásainak hatékony kihasználása, a regionális és helyi szereplők jelentőségének növekedése és bevonásuk a beruházások előkészítésébe, valamint az engedélyezési, hatósági eljárások egyszerűsítése együtt biztosíthatják azt, hogy hazánk már középtávon, 2013-ra érjen el eredményeket felzárkózásában az EU átlagos infrastrukturális ellátottságához, azonban további fejlesztésekre is szükség van.

A 2014-ben induló időszakban változatlanul szükség lesz EU-források bevonására a magyar közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez, és azok várhatóan továbbra is jelentős szerepet fognak játszani hazánk minél gyorsabb gazdasági felzárkózásában.

Folyamatban lévő projektek:

Pilis állomás átépítése, Pilis - Albertirsa ...
» Érd, Diósdi út vasúti átjárók fejlesztése ...
» Budapest - Cegléd - Szolnok - Lökösháza ...
» Boba - Zalaegerszeg - Zalalövő - Bajánsenye (oh.) ...
Bagod (kiz) -Zalaegerszeg delta (kiz) ...
Zalaegerszeg (kiz) - Ukk (kiz) ...
Zalalövő (kiz) - Boba (bez) ...
» Budapest- Cegléd- Szolnok- Lökösháza ...
Szajol(bez.)- Mezőtúr(kiz.) ...
Békéscsaba(kiz.)- Lökösháza OH (bez.) ...
Bp. Ferencváros- Vecsés vonalszakasz biztber. ...
» Budapest- Cegléd- Szolnok- Lökösháza ...
Békéscsaba- Lőkösháza vágányépítés ...
Gyoma- Lőkösháza biztosítóberendezései
» Budapest- Kelenföld- Székesfehérvár (bez.) ...
Bp- Kelenföld- Tárnok vonalszakasz ...
Bp.- Székesfehérvár biztosítóberendezés
Bp.-Keleti pu. - Székesfehérvár ETCS 2 ...
Szolnok- Püspökladány vágányépítés
Szolnok- Debrecen vv bizber munkái
Győr- Pápa- Celldömölk vasútvonal ...
Győr- Pápa- Celldömölk- Boba ETCS 2 ...
Bp.-Nyugati pu.- Rákosrendező- Rákospalota- ...
Budapest-Pusztaszabolcs- Dombóvár- ...
Érd- Pusztaszabolcs vv átépítése
Dombóvár- Kaposvár vonalszakasz ...
Bp. - Pusztaszabolcs ETCS-II
Bajánsenye (oh.) - Zalalövő - Zalaegerszeg - Boba ...
Bp.- Nyugati pu.- Esztergom vasútvonal II. ütem ...
Komárom állomás biztosítóberendezés ...
» Budapest Északi vasúti híd korszerűsítése ...
» Budapest - Győr - Hegyeshalom vasútvonal ...
Zalalövő (kiz) - Zalacséb-Salomvár (kiz) ...
Zalalövő (kiz) - Bagod (bez) al- és ...
Ukk (bez) - Boba delta (bez) ...
Bajánsenye (oh.) - Zalalövő - Zalaegerszeg - Boba ...
Szajol(bez.)- Tiszatenyő(bez.) vonalszakasz ...
Tiszatenyő (bez) - Mezőtúr (kiz) vonalszakasz ...
» Budapest- Cegléd- Szolnok- Lökösháza ...
Mezőtúr- Gyoma vonalszakasz vágányépítés + ...
Gyoma- Békéscsaba vágányépítés
Villamos alállomások korszerűsítése
Bp.-Ferencváros C elágazás - Szolnok - ...
Tárnok- Székesfehérvár vv átépítése
Bp- Kelenföld állomás felújítása
Székesfehérvár állomáspálya + ...
» Szolnok- Debrecen- Záhony vasútvonal ...
Püspökladány- Debrecen vágányépítés
» Győr- Pápa- Celldömölk- Boba vasútvonal ...
Győr- Pápa- Celldömölk vasútvonal ...
» Budapest elővárosi vasúti fejlesztések
Bp.-Keleti pu.- Kőbánya- felső- Rákos ...
Bp.- Kelenföld- Érd vv átépítése
Bp- Kelenföld- Pusztaszabolcs vv bizber munkái ...
Dombóvár- Kaposvár vonalszakasz ETCS-II
Szajol - Debrecen ETCS 2 telepítése
Szolnok vasúti csomópont
Bp.-Nyugati pu. - Esztergom vasútvonal I. ütem ...



További információ: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Sanyó László

A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Előny a darugyártóknál
Gyors ütőmunka extrém körülmények között is
A zártszelvények új generációja
Az erő, amelyre szüksége van- Ruukki Optim
Hinowa személyemelők



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél