Vasútépítés

Szakcikkek - 2009-04-15 13:53:11 nyomtatás cikk nyomtatása



Hetente megjelenő cikksorozatunkban a vasútépítés témáját boncolgatjuk, a vasútépítés speciális gépeit mutatjuk be.
Az első rész a vasútépítés honi történetével kezd. Nézzen bele, hogy kedvet kapjon a jövő heti folytatáshoz!

Vasútépítés

A magyar vasútépítés története egészen az 1820-as évekig nyúlik vissza, amikor is a pozsonyi országgyűlésen javaslatban foglalkoztak a közlekedésfejlesztéssel. Az első vasútnak nevezhető létesítmény a Pest-Kőbánya közötti, lóvontatású lebegővasút volt, amit 1827-ben helyeztek üzembe. A fa állványokra épített gerendapályás vasút tervét 1926-ban ismerhette meg az országgyűlés. A tervek szerint 915km épült volna Pest-debrecen és Sopron-Fiume viszonylatban. A műszaki problémák miatt veszteséges vállalkozást 1928-ban fel is számolták. Nem indult túl fényesen ez a „karrier”.

A téma újra napvilágra látott 1932-36-ban, hiszen az infrastruktúra fejlesztése elengedhetetlenné vált, ekkor fogadták el az első magyar vasúti törvényt (1836. évi XXV.törvénycikk), melyben rögzítik a 12 fő vonalat amin a fejlesztés elindulhatott. Ezeken a vonalakon lóvontatásban gondolkodtak. Mint ismeretes, az első „igazi” gőzmeghajtású vasútra azonban 1846-ig várni kellett, hisz ekkor nyitotta meg kapuit a Pest-Vác vonalon.


Ettől az időtől kezdve folyamatos vasútépítő és karbantartó munka folyik az országban, 1919-re kiépül az egész országot behálózó vasúti pályarendszer, mely 26 kilépési ponttal rendelkezett és európai színvonalú volt. Persze a világháborúk rányomták a bélyegüket a pályákra is, minőségi és mennyiségi visszaesésük jelentős volt, nem beszélve az elcsatolt területek hálózatainak elvesztéséről.


Mára a vasútépítés-karbantartás már modern berendezésekkel próbálja a pályákat a megfelelő állapotra hozni és karbantartani, a rendszerváltás után a MÁV-ból kivált cégek végzik a vasútépítés munkáit és több nemzetközi nagy építő cég is képviselteti magát hazánkban ezen a fronton.




A következő részben a modern vasútépítés fő gépeiről (vezérgépeiről szólunk, így szó lesz például az ágyazatrostálókról, ágyazatrendezőkről, a vágány és kitérő szabályzó gépekről is.
A jövő héten olvashatja a cikksorozat folytatását.


Gyimesi

A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén