Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.

Szakcikkek - 2011-11-22 21:24:34 nyomtatás cikk nyomtatása



Egy hidegmaró felépítése I.

A marótárcsa

Az FCS marótárcsa rendszer


Az FCS rendszer opcionális felszerelése ezen gépeknek. Az FCS marótárcsa rendszer lehetővé teszi, hogy bármilyen körülmények között a megfelelő marórendszert alkalmazzuk. A speciális feladatok sem jelentenek problémát. Az FCS rendszer segítségével akár pár óra alatt kicserélhetjük az aszfaltmaró dobját. Az FCS Light rendszerű gépeknél két-három maródob-hossz közül választhatunk, míg a normál FCS rendszer esetén sokkal szélesebb intervallumban állíthatjuk be a felmart sávszélességet. A csere elvégzéséhez nincs szükség speciális tudásra és szakértelemre. A megfelelő rögzítő csavarok eltávolítása után egyszerűen egy targonca vagy béka segítségével eltávolíthatjuk a dobot.

Az egyes alkalmazási körök, mint a síkmarás, teljes aszfaltrétegek marása, felületegyengetés, vagy útfelület érdesítés különböző maródob kialakítást igényelnek. Általános dobkialakításúak a 15 mm vonaltávolságú dobok. Az ennél nagyobb vonaltávolságú dobok durvább felületet eredményeznek, de sokkal kedvezőbb a fogyasztásuk, mivel a gép nagyobb darabokban választja le az egyes aszfaltrétegeket. Ezeket ECO maróknak nevezzük.
A 6 - 8 mm vonaltávolságú dobokat finommarónak nevezzük. Minél kisebb a vonaltávolság, annál finomabb a felületi megmunkálás. Akár 1 mm-es fogásmélység is elérhető. Az ilyen nagyon kis fogásmélységű feladatok közé tartozik például a repterek kifutópályáinak felületegyengetése.
Lehetőségünk van a különböző marási szélességek variálására: opcióként két különböző szélességű marótárcsa közül választhatunk.





Marótű

Csúcsprofil

A marótű különböző csúcsprofilokkal szerelhető, a megfelelő felületi érdesség és a kellő fogásmélység biztosítása érdekében. A csúcsprofil wolfram-karbid és kobalt ötvözetű keményfémből készül. A wolfram-karbid az extrém keménységet biztosítja, míg a viszonylag puha kobaltszemcsék a kötő és törőszilárdságot növelik. A keményfém sem egyszerű keményfém azonban. Az út marásakor keletkező extrém hőmérséklettel szemben a maró véső szerszámai durvaszemcsés wolfram-karbid szemcséket tartalmaznak, ezáltal jobban el tudják vezetni a keletkező hőt.

A keményfém-csúcsokat egy acéldarabbal rögzítik a vésőtartóhoz, ami a marótárcsához kapcsolódik. A keményfém és az acél hő hatására különböző mértékben tágul ki – különösen az aszfalt marásakor keletkező hőmérséklet hatására. Az így keletkező nyomó feszültségek olyan erős kötést eredményeznek, amelyek biztosan és hosszú távon a helyükön tartják a csúcsprofilokat.
A kiváló minőség fenntartása érdekében a vésőszerszámokat egyenként ellenőrzik.
A marótű a marás közben egyhelyben marad de az anyagból kilépve elforog a tengelye körül, mivel az alátét nincsen szorosan rögzítve. A marótű elfordulása tudatosan megtervezett mozgás. Ha a marótű nem tud elforogni, akkor egyenetlen kopás következik be, ami a felmart felület minőségén is meglátszik.

A marótűk rögzítése

A maródob bizonyítottan jó vésőnyél elrendezése garantálja a csekély kopást és a magas futáspontosságot.
A felső rész (ami a vésőt tartja) megnövelt felfekvő felülete teljesen betakarja az alsó részt. Ez egy teljesen sima, tiszta felfekvést biztosít, és minimalizálja az érintkezési felület deformációját és elkoszolódását.
Egy szigetelés megakadályozza, hogy maráskor koszrészecskék üljenek be a felső és alsó rész közé. A felső részt egy robosztus, 17mm-es M30 x 2-es kúpos végű csavar rögzíti, és megakadályozza a kioldódást. Fontos, hogy a megfelelő nyomatékkal rögzítsük a csavarkötést, mert az egyenetlen kopás okozta rendellenes terhelés az alsó tartót is koptathatja. Ezeket az alsó tartóelemeket bonyolult cserélni mivel, hegesztett kötéssel vannak a dob felületére rögzítve.
A marótűk állapotát például a víztartály feltöltése közben ellenőrizni kell. Cseréljük igen egyszerűen elvégezhető, egy speciális szerszám segítségével a felső rögzítő rész furatain keresztül, egy mozdulattal eltávolítható.



Szentannai Gábor tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával II.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén