Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával II.

Szakcikkek - 2011-11-13 13:26:58 nyomtatás cikk nyomtatása



Útbontási hulladékok feldolgozása

Újrahasznosítás előnyei


A bitumenes kötőanyagokat tartalmazó útbontási hulladékok feldolgozására számos műszakilag kiforrott eljárás létezik. A már használt aszfaltot újra lehet használni az egyes bitumenes kötőanyagokat tartalmazó rétegekben vagy laza formában a kötőanyag nélküli rétegekbe keverve. Az alábbi ábra ad áttekintést ezekről a lehetőségekről.



A bitumenes kötőanyagokat tartalmazó rétegekbe való visszajuttatás egyik módszere a helyszíni hasznosítás, amelynek jó néhány műszaki változata ismeretes
(RESHAPE, REPAVE, REMIX stb.). Ezek mindegyike magában foglalja a használt aszfalt aprítását, majd az ezt követő melegítési és adalékolási, keverési műveleteket, amelyek közötti eltérések alapján az egyes eljárásváltozatok megkülönböztethetők egymástól.

Aszfaltkeverő telepek

Leggyakrabban a keverő telepeken történő hasznosítást alkalmazzák, amelynek során a használt aszfaltot az építés helyszínéről felaprított (felmart) formában szállítják be az aszfaltkeverő telepre, és ezt meghatározott arányban keverik hozzá az új anyaghoz.
Az aszfalthulladékot minőségi követelmények miatt csak meghatározott arányban lehet adagolni a melegen kevert új aszfalthoz. Ez függ az aszfaltgyártó gép műszaki megoldásától is. Az adagokban keverő, kényszerkeverővel működő gépeknél legfeljebb 20% lehet a beadagolt aszfalthulladék aránya, míg a forgódobos keverő berendezésekben elvileg ez elérheti a 100%-ot is.

Az aszfalt aprítása

Az aszfalthulladék megfelelő aprítást követően az útépítésnél hideg úton is felhasználható. Egyrészt a megtört aszfaltot hozzá lehet adni az útalapként vagy fagyvédő rétegként használt anyagokhoz, másrészt ezt a hulladékot alárendelt utak burkolataként vagy útalapként közvetlenül is lehet használni.
Szegélykövek

Az útbontási hulladék jól elkülöníthető részét képezik a különböző burkoló- és szegélykövek, amelyeket rendszerint külön gyűjtenek, tisztítanak és tárolnak, majd újra felhasználnak.

Hideg újrahasznosítás

A hideg újrahasznosítási eljárás


A hideg újrahasznosítást „üzemekben” végzik. A nyersanyagot, ami egy meghatározott útból származik, ideiglenesen elraktározzák, és egy előkészítő üzemben (pl.: keverőtelep) kötőanyaggal összekeverik. Az eljárást a „helyszínen” is elvégezhetjük, egy hideg-recycler segítségével. Az üzemekben történő újrahasznosítás megfigyelhetően drágább. Ez elsősorban a szállítás költségeiből adódik, ami a helyszíni újrahasznosításkor nem keletkezik.

Újrahasznosítás üzemekben

Az üzemben történő újrahasznosítás akkor előnyös, ha az újrahasznosított és az új nyersanyagot megfelelő arányban keverjük és előkészítjük. A megfelelő nyersanyagok tárolására elegendő helyet kell biztosítani.

Előnyök:

- Az összetevők feletti kontroll: Az üzemekben történő újrahasznosítás esetén pontos összetételt érhetünk el. A hozzáadott nyersanyagokat megmérik, megvizsgálják és célzottan adagolják.
- Keverési minőség: a keverési idő és a keverési sorrend egyszerűen variálható, tökéletesíthető.
- A tárolókapacitás: A köztes tárolás lehetőségeképpen a keverés és a bedolgozás időben pontosan megtervezhető.

Helyszíni újrahasznosítás

A talajstabilizáló és a hideg-recycler szívét a maró- és keverő-rotor alkotja, ami nagy számú marószerszámmal van felszerelve. Alapesetben a rotor a haladási iránnyal ellentétes irányba forog, és felaprítja az út anyagát, ahogy a következő ábra is mutatja.



Miközben a gép forgó rotorral előre halad, egy tartálykocsiból tömlőn keresztül vizet porlasztanak az aszfaltmaró keverőterébe. A hozzáadott víz mennyiségét egy mikroprocesszor által vezérelt szivattyúrendszer adagolja. A marótárcsa alaposan összekeveri a felmart anyagot és a vizet, a kedvezőbb tömöríthetőséget biztosító nedvességtartalom elérése érdekében. Ezzel párhuzamosan folyékony kötőanyagokat is adagolnak, mint például a cement/víz szuszpenziót vagy a bitumen-emulziót külön-külön, vagy együtt fecskendezik a keverőtérbe. A por állagú kötőanyagokat, mint a cement vagy az oltott mész, az aszfaltmaró előtt az útra felhintik. A marótárcsa egy menetben felmarja az aszfaltot és összekeveri, homogenizálja a kötőanyagot, a vizet és az aszfaltgranulátumot.

Szentannai Gábor tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén