Útépítésnél alkalmazott tömörítési eljárások XXXII.

Szakcikkek - 2011-09-21 12:00:00 nyomtatás cikk nyomtatása



Tömörítő berendezések kiválasztása VIII.

Aszfalttömörítés VI.

Tömörítési hibák III.


Aszfalt feltapadás

Másik állandó probléma az aszfalt feltapadása a gumikerekekre. Erre az esetre nem léteznek teljesen hatékony nem tapadó kerekek vagy tapadásgátló emulziók. Az aszfalt akkor tapad a kerekekre, ha azok túl hidegek. Néhány kötőanyag-modifikátor növeli a tapadási hajlamot. A legjobb megoldás a kerekek tömörítés előtti felfűtésére elég közel haladni a finiser mögött, vagy tömörített hideg anyagon gyorsmenetben felmelegíteni azokat. A hő visszatartható hengerlés közben szoknyák segítségével.



Ütésnyomok

A tömörítő által hagyott ütésnyomokat gyakran már a működtetési beállításokkal el lehet kerülni. A túl nagy amplitúdóval való tömörítés az ütésnyomok másik szokásos oka, amiket a finiselő henger nem tud kisimítani. A megoldás alacsonyabb amplitúdó vagy statikus üzemmód. Ha a nyomok az anyag lehűlésekor keletkeznek, a tömörítőt közelebb kell vonni a finisherhez. Így a végső fázisban dolgozó henger is melegebb aszfalton dolgozhat. Végül, amennyiben a befejező henger nem elég nehéz, akkor a korábbiak által hagyott nyomok eltűntetésére nehezebbel kell felváltani.



Töredező adalékanyag

A töredező adalékanyag csupasz szemcsék formájában jelentkezik a felszínen. Néha a túl nagy amplitúdójú vagy túl nagy frekvenciára beállított vibrációs rendszer okozza. Ekkor a tömörítő nagyobb erőt vagy energiát közvetít, mint amekkorát az adalékanyag elvisel. Esetleg a henger egyszerűen csak túl nehéz. Másik eshetőség a túl hideg anyag vibrálása. A szemcsék eltűrik a vibrációs terhelést, amíg az anyag meleg és mozogni tudnak; az anyag lehűlésével a bitumen megköti a szemcséket, és azok ekkor már sérülnek. Másik probléma a dob felfekvésének a mérete. Ha nem teljes szélességében fekszik fel, a terhelés kisebb területre koncentrálódik, (akár egy hézagra) és a szemcsék törnek.



Költség- és termelékenység optimalizálás

A tömörítés költségeinek megítélése sok összetevőtől függhet. Az alapvető költségek lehetnek a gép ára vagy bérleti díja, szerviz és fenntartási költségek, a fogyasztás, a hatásmélység, a szükséges járatok száma, a dob szélessége és egyéb mérhető, számítható paraméterek. A tömörítés hatékonyságára, illetve esetleges minőségi hiányosságaira azonban általában csak a tömörítési teszteken, rosszabb esetben az út használatba vétele után derül fény. Egy nem megfelelően betömörített szakasz felújítási költsége sokszorosa lehet egy hatékonyabb gép alkalmazási költségének. Nem is beszélve a forgalom korlátozása miatti többletköltségekről. Tömörítés során ezért a legfontosabb szempont a megfelelő minőség elérése. A sebesség növelése a minőség rovására mehet, így egy-egy gép munkasebessége egyáltalán nem lehet a legfontosabb szempont a gép termelékenységének értékelésekor.

Lambert Zoltán diplomaterve alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén