Útépítésnél alkalmazott tömörítési eljárások XXXI.

Szakcikkek - 2011-09-13 21:13:50 nyomtatás cikk nyomtatása



Tömörítő berendezések kiválasztása VII.

Aszfalttömörítés V.

Tömörítési hibák I.


Fáradásos repedések



Az aszfaltszerkezet életében korán jelentkező fáradásos repedések általánosan a helytelen keverék, vagy az adalékanyag-alap elégtelen tömörítésének eredményei. Ha az alap túl rugalmas, az aszfaltréteg túl sokat mozoghat a terhelés alatt, ez végül a fáradásos repedések megjelenéséhez vezet. Egy vékony aszfaltréteg túltömörítése túl nagy sűrűséget eredményez. Elégtelen mennyiségű a burkolat mozgását lehetővé tevő légpórus. Ezek szintén fáradásos repedést okoznak. Az adalékanyag-alap burkolása előtt meg kell győződni annak helyes tömörítettségéről. Az aszfalttömörítés során a tömörödést izotópos sűrűségmérő módszerrel kell figyelemmel kísérni.

Nyomvályúsodás

A nyomvályúsodás oka lehet a gyenge alépítmény vagy az elégtelen megtámasztás. Ekkor az aszfaltréteg állandó deformációt szenved el vályúk formájában a járműkerekektől. Megoldásként ismét meg kell bizonyosodni arról, hogy az alap képes elviselni a tervezett terheléseket, mindezt még aszfaltozás előtt. A nyomvályúsodást gyakrabban okozza az elégtelen aszfalttömörség. Túl sok a légpórus, így a tömörödés forgalmi terhelés alatt a járművek kerekeinek hatására fejeződik be. A tömörítés közbeni tömörség mérések megmutatják, hol szükségesek további tömörítések, és a módosítások elvégezhetők a tömörítés előírásainak teljesítésére.



A hosszirányú dilatációs hézag repedése

A hosszirányú hézag hibáinak okait és javítási módjait sok kutatómunka árán sikerült feltárni. Ezen hibák akkor jelentkeznek, ha nedvesség jut a hézagba, és ez szétválást eredményez. A hézag tömítettségének biztosítása nehéz, mert a tömörítés nem mindig egyenletes a hideg és a szomszédos forró anyag közt. Nehéz elég anyagot, főleg az adalékanyagok nagyobb szemcséit a hézag felszínének közelébe juttatni. Következésképpen a szövetszerkezet nem egyenletes a hézagban. Ha a hézagot helytelenül tömörítették, létrejöhet egy gyengébb terület, mely, utat engedve a víz behatolásának, szétválást okoz.



Keréknyomok



A keréknyom az egyik legkönnyebben felismerhető anyaghiba, okának felderítése azonban nehéz lehet. Általánosan a gumikerekes henger törő vagy közbenső fázisban, nagy vastagságú, forró keveréken való használata okozhatja. Ezt a nehéz ballaszt, magas abroncsnyomás, vékony kerekek tovább hangsúlyozzák. A keréknyomok kisimíthatók a befejező fázisban egy statikus acéldobos hengerrel, amíg a keverék elég meleg. Azonban, ha az anyag jelentősen lehűlt, mire a finiselő hengerlés következik, a nyomok megmaradnak. A nyomok csökkentésére a gumikerekes hengert a gépsor megfelelő helyén kell alkalmazni. Ha mély nyomok jelentkeznek, a gumikerekest egy simadobos hengerrel kell helyettesíteni, vagy várni, míg az anyag valamelyest lehűl.

Lambert Zoltán diplomaterve alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén