Útépítésnél alkalmazott tömörítési eljárások XXX.

Szakcikkek - 2011-09-04 22:08:36 nyomtatás cikk nyomtatása



Tömörítő berendezések kiválasztása VI.

Aszfalttömörítés IV.

Hengerlési eljárások


A választott módszer attól is függ, hogy egy teljesen lezárt útszakaszt, vagy egy forgalom alatt álló út egy sávját kell tömöríteni.

Hosszanti dilatációs hézag

A hosszirányú dilatációs hézag tömörítésére általánosan ajánlott eljárás szerint először közvetlenül a hézag mentén, mindkét dobot vibrálva, a teljes dobfelülettel a forró oldalon kell haladni. A dobok a forró aszfaltot a hézagba kényszerítik. Második menetben 15cm-es átfedéssel a hideg anyagra kell hengerelni, statikus üzemben. Vibrációs üzemben ugyanis az erők nagy része a hideg oldalra koncentrálódik, összezúzva abban az adalékanyagot. A sérült átlapolási csík végül gyengébbé válik, a szakasz hibáját okozva.



Szegély hengerlése (1. menet)



A nyitott szegély tömörítése eltérő módon történik. Az első menet 15cm-re van a szegélytől. Ekkor az anyag szilárdul. A második menetben a tömörített rész viseli a dob tömegét, így a szegély tömörödik, és nem elnyúlik. Zárt szegélyt a hosszanti módszerhez hasonlóan tömörítenek. Az első menet közvetlenül a hézag mentén. Bizonyos esetekben, főleg az aprító/töltő eljárásnál, ha a töltött réteg 100mm-nél nagyobb, az problémát okozhat. Vastag rétegeknél a forró anyagot esetleg a hideg oldal tetejére nyomhatják.
Ez az anyag nem tömöríthető megfelelően, és a tisztítás sok emberi munkát igényel. Alternatív megoldásként az első menet statikus módban a hideg oldalon történik, 15cm-es átfedéssel a meleg oldalra. A dob ezen helyzetében zárja a hézagot, a meleg oldal tömörítése előtt.

Irányváltás



A tömörítő a finiser mögött végzett munka során állandóan indul és megáll, irányt váltva. A tömörítő irányváltására eltérő módszerek vannak, a cél mindig egy: ne hagyjon nyomokat az aszfalton. A gép megállása és irányváltása előtt el kell fordulni a forró anyagon. Bármely, a dob által hagyott nyom szöget zár be a hengerlés irányával, amit könnyebb lesz kisimítani a következő hengerléskor. Néhány meglehetősen merev anyag deformáció nélkül eltűri az egyenes megállást. Az irányváltást óvatos kísérletezés során kell meghatározni. Másodszor, ha lehetséges, a forró oldalon kell maradni. Az anyagról való legördüléskor kidudorodás keletkezhet a hézagon, a hideg oldalra történő áttéréskor. A forró anyagon kell maradni, és a következő menetben tömörítendő területre kell ráfordulni. Végül, el kell kerülni a meleg anyagon való megállást a terítés folytatására várva. A meleg oldalról a hideg anyagra vagy a padkára kell gurulni. Az anyag kidudorodásának elkerülésére a hézag olyan pontján kell legördülni az anyagról, amely azzal egy szintben van.

Korona hengerlése



A finiser által terített fedőréteget (korona) a külső rétegtől a közepe felé haladva kell tömöríteni. Ezzel az anyag külső része megszilárdul, így viselve a tömörítő tömegét, ahogy az a közép felé mozog. A korona deformációjának elkerülésére azt 15cm-nél jobban átfedni nem szabad. A koronát közrefogni nem szabad, csak azért, hogy egy menettel kevesebb legyen.

Keresztirányú hézag

Amikor csak lehetséges, a kereszthézagokat inkább keresztirányban kell tömöríteni, mint a terítés irányában. A tömörítő legtöbbször a hézag hideg oldalán kell, hogy legyen. Statikus módban és 15cm-es átfedéssel a meleg oldalra, a hézag összezárására. A tömörítő ilyen helyzetbe juttatásához lehet, hogy mindkét oldalra rámpát kell építeni.



Gumikerekes tömörítés



A gumikerekes tömörítők hengerlési sémája alapján minden egyes egymás melletti nyomon legalább 75mm-es átfedés szükséges. A többi ajánlott eljárás nagyrészt megegyezik a vibrációs tömörítőknél leírtakkal. Egy fontos eltérés: a kerekeket melegen kell tartani, hogy ne szedjenek fel darabokat, nyomot hagyva a burkolatban. A kerekek melegen tartására:
- 1. a finiserhez közel kell mozogni,
- 2. kerékszoknyákat kell alkalmazni,
- 3. a kerekeket fel kell melegíteni hideg anyagon való gyors járatással.

Vékony réteg tömörítése

Vékony réteg tömörítésén általában az 50mm-nél nem vastagabb aszfaltrétegen végzett munkát értjük. Ez többnyire burkoló, illetve felső rétegen végzett munkákra igaz. Általános ajánlás, ha a vibráció lehetséges, alacsony amplitúdót kell választani. Még jobb az elülső dobot vibrációs, a hátsót statikus üzemmódban alkalmazni. A legjobb a statikus üzemmód. A cél az adalékanyag összezúzása és anyagon nyomot hagyó „ugrálás” nélküli tömörítés.

Vastag réteg tömörítése

Az 50mm-nél vastagabb rétegekre közepes vagy magas amplitúdó választandó. Sok függ a keveréktől: adalékanyag típusa és szemszerkezete, keverék hőmérséklete, az alap merevsége, és adalékanyag szétosztályozódásra való hajlama.

Lambert Zoltán diplomaterve alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén