Útépítésnél alkalmazott tömörítési eljárások XXVII.

Szakcikkek - 2011-08-07 21:37:26 nyomtatás cikk nyomtatása



Tömörítő berendezések kiválasztása III.

Aszfalttömörítés I.


Az aszfaltburkolatok közül az autópályák, közutak, városi utak, ipari utak és repterek vannak a legnagyobb terhelésnek kitéve. Az ipari utakon nagy a teherforgalom, esetleg rakodási célokat is szolgálhatnak. Például a rakodó dokkokat néha az autópályákhoz hasonlóan méretezik. Néhány esetben egyes útszakaszok nagy forgalomnak vannak kitéve. Itt is az autópályákéhoz hasonló tervezést alkalmaznak. Fontos terület az aszfaltburkolat-újrafelhasználás, két általános kategóriában: hidegen és melegen, helyben újrahasznosítás. Ezen különleges alkalmazások egyedi tervezési kritériumokat és tömörítési technikákat igényelnek.

Az átlagos útpályaszerkezet alsó rétege az alépítmény, természetes talajból. Felette a máshonnan származó töltőanyagból álló töltés. Ezen helyezkedik el az adalékanyag alap. Az eddigi rétegekre a talajtömörítés eszközei és eljárásai használatosak. A kötő vagy alapréteg meglehetősen nagyméretű adalékanyagból készült forró aszfaltkeverék, nagy teherbírással. Általában ez a legvastagabb, forró keverékből álló réteg, így a kellő tömörség eléréséhez nagy tömörítőmunka szükséges. Néha egy másik, forró keverékből álló réteget, a közbenső réteget is terítenek. Vékonyabb, kisebb méretű adalékanyagból, kevesebb tömörítőmunkát igényel. Végül erre kerül rá a felszíni kopóréteg. Ez készül a legkisebb méretű adalékanyaggal és általában ez a legvékonyabb réteg. Alacsony tömörítőmunka szükséges. Itt elsődleges szempont a sima felszín létrehozása. Fontos megjegyezni, hogy a padkák gyakran más keverékből állnak, ami eltérő tömörítési eljárást igényel.



Aszfalt terítése és tömörítése már létező utakon, felújításkor is történhet. Szokásos felújítási eljárások a hidegburkolás vagy az aszfaltút egy részének őrlése és újraburkolása. Az „aprítás és töltés” eljárásnak több módja létezik. Például a kamionsávot nagyobb mélységben apríthatják, mint az előzősávot. A padka érintetlen maradhat. Esetleg az utat szélesíthetik egy sávval. Ez a lépcsőzetes eljárás eltérő vastagságokat igényel. Következésképpen a burkolást és tömörítést végző munkások különböző rétegviszonyok között és esetleg különböző anyagokkal dolgoznak. Minden egyes lépcsőnél más lehet a leghatékonyabb tömörítőgép és hengerlési minta. Természetesen a gép beállításai is változhatnak a keveréktől és a rétegvastagságtól függően. Újonnan építéskor és felújításkor a tömörítési eljárás fázisai megegyeznek.

Az összes létező lehetőség miatt sok mindent meg kell érteni az aszfalttömörítéssel kapcsolatban. A tömörítés nem egyszerűen oda-vissza hengerlés. A sűrűségi és simasági előírások teljesítésekor sokféle problémát kell megoldani. Ezek fellépésekor általában az alábbi lista egy vagy két elemét kell beállítani vagy kompenzálni:
- keverék
- adalékanyag típusa és szemszerkezete
- bitumen típusa és tulajdonságai
- alkalmazott modifikátorok és adalékok
- keverési és szállítási hőmérséklet
- rétegvastagság
- alapvető körülmények
- levegő hőmérséklete, szél, csapadék
- vibrációs és gumikerekes tömörítő beállításai
- hengerlési séma
- hengerlés és burkolás sebessége.

Lambert Zoltán diplomaterve alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén