Téli tolólapos hómegmunkálás III.

Szakcikkek - 2010-12-23 18:29:16 nyomtatás cikk nyomtatása



Igen nagy teljesítményű hómunkák, sípálya megmunkálás, ratrakok

Ebbe a kategóriába olyan gépek sorolhatók, melyek természetes közege nem aszfalt, hanem maga a hó. Ezek a gépek az év hómentes időszakában pihennek, illetve jó részük átszerelhető nyári munkavégzésre, de ezek is elsősorban sípálya-karbantartással kapcsolatos erdészeti munkák.




Történeti áttekintés

Az 1930-as évek vége felé elkészülnek az első pályakarbantartó-gépek, a kanadai Bombardier, majd utána az USA béli Sno-cat cég jóvoltából

1968-ban Karl Kässbohrer elkészíti az első pályakarbantartó-gép tervét. Egy évvel később, 1969-ben elkészül PB 32.120 név alatt az első ratrak a Kassböhrer cég égisze alatt. Ez az első modell még benzinmotorral közlekedett, majd a 70-es évektől kezdve minden ratrakot dízelmotorral gyártanak. Az első gépek még mindössze két méter szélesen tudták a lejtőket karbantartani, majd 1975-ben következett a nagy ratrak 4,2 méterrel. A sapporoi az első Téli Olimpia, ahol bevetik őket, majd következik a 74-es Sankt. Moritz-i sí világbajnokság. Jelenleg a világon a Kassböhrer típusú gépek a legelterjedtebbek: 65 ország síterepein vannak jelen, az Andoktól kezdve a Sziklás hegységen és az Alpokon keresztül egészen Új-Zélandig. (A részesedési arányuk a világpiacon 51%, míg Európában 60%.)

Modern gépek

A mai ratrakok felszereltsége és teljesítménye már nem összehasonlítható a hőskorszak-béli társaikéval. Jelenleg a piacon a PistenBully 300 Polar és a PistenBully 300 W a két legújabb gép. A Polar modell egyszerre erős és intelligens. 430 lóerő lakozik benne, nem beszélve a modern technikáról. Fedélzeti számítógép segíti a vezetőjét a tökéletesen kezelt lejtő megvalósításához. A számítógép segítségével több program közül választhat kezelője, annak függvényében, hogy milyen terep és időjárási viszonyok között dolgozunk, sőt, egy kamera segítségével kezelője hátra is vethet egy pillantást, az eddig megmunkált területre. Különösen alkalmas gleccsernyílások befedésére. Lámpái és reflektorai futballpálya nagyságú területet tudnak bevilágítani.



Vasúti hómunkagépek

Vasúton is szükséges lehet a hó eltakarítása, különösen északi országokban (Kanada, Oroszország). Ezeken a területeken különleges járműveket használnak erre a célra.

Vasúti hótoló



Vasúti hómaró



Szuhai Viktor tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


Cikksorozatunk végeztével minden kedves Olvasónknak Békés, Boldog Karácsonyt kívánunk!

A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén