Talaj- és Aszfalttömörítő gépek hidraulikus és diagnosztikai berendezései III. – Tömörítőhengerek kormányzása

Szakcikkek - 2010-01-20 12:00:00 nyomtatás cikk nyomtatása





A tömörítőhengerek esetében is - mint általában minden nehézsúlyú munkagép esetében -, a kormányzás csak szervo-rásegítéssel oldható meg, enélkül a kormányzás erőszükséglete könnyen meghaladná az előírt maximális értéket. Úthengereknél kizárólag hidraulikus kormányzást alkalmaznak, mivel a nagynyomású hidraulika munkafolyadék a haladómű és a vibrátor egység hidraulikus köréből már amúgy is rendelkezésre áll.

Kormányzási mód szempontjából két fő típus jellemző: a legjellemzőbb, amikor a géptörzsbe épített forgócsap (csukló) körül fordul el (bicska szerűen) a gép; ez mind kombinált, mind tandem hengerek esetén alkalmazott kormányzási megoldás.







A másik - tandem hengereknél alkalmazott - rendszer, amikor mindkét henger egy-egy csuklópont körül elfordul, ez a megoldás jobb manőverezési képességet, nagyobb tömörítési felületet nyújt, mint a csuklókaros kormányzás.










Hidraulikus kormányművek alaptípusai

- „Open Center” kormányzás
- „Closed Center” kormányzás
- „Non-Reaction” kormányzás
- „Reaction” kormányzás



„Open Center” kormányzás

Az ábra szerinti elrendezésben működik. Ha a kormánykereket nem mozdítjuk, a szervo-szivattyú által szállított munkafolyadék egyenesen a tartályba folyik. A „középen nyitott’ kifejezés (Open center) tehát arra utal, hogy a kormány semleges (középső) állása esetén a szervo-szivattyú terhelés nélkül tartályra dolgozik. Középállásban tehát a szervo-nyomás nulla.

„Closed Center” kormányzás

Ez az előbbi megoldással analóg értelmezésben „középen zárt” (closed center) hidraulikus rendszert jelent. Lényege, hogy a kormány középállásában a munkafolyadék nem folyik keresztül a kormányművön, (analóg a középen zárt útváltó szeleppel), így a szervo-szivattyú üzemi nyomása mindig rendelkezésre áll.


„Non-Reaction” kormányzás

Ez a fenti rendszerekre analóg megfogalmazásban a „kerék oldaláról zárt” kormányzási rendszer, ez azt jelenti, hogy a terepviszonyok következtében fellépő erők nem hatnak vissza kormányműre, a berendezés iránytartó.




Reaction” kormányzás

Ebben az esetben a „kerék-oldalról nyitott” rendszerről beszélhetünk, ami azt jelenti, hogy a terepviszonyok következtében a kerekeken fellépő erők a kormányműre is visszahatnak. A berendezés nem iránytartó.




Az áttétel változtatása

A kormánymű áttételének változtatása a szervo-szivattyú térfogatáramának szabályozásával oldható meg. Kisebb térfogatszállítás nagyobb érzékenységet (kis kormánymozdulat-nagy szögelfordulás), nagyobb térfogatszállítás kisebb érzékenységet (nagy kormánymozdulat-kis szögelfordulás) eredményez.

Tömörítő hengereknél mind a középen nyitott, illetve zárt kormányzási rendszerrel találkozhatunk, (kisebb hengereknél: Open Center, nagyobb hengereknél: Closed Center rendszerű). Jellemző viszont a tömörítőgépekre, hogy kizárólag iránytartó kormánymű kerül beépítésre.



Remélem, cikksorozatunkat érdekesnek találta. Rövidesen visszatérünk egy újabb, a munkagépek belvilágát boncolgató cikkel.

Farkas Tamás tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén