Talaj- és Aszfalttömörítő gépek hidraulikus és diagnosztikai berendezései II. – Kombinált hengerek hidraulikus hajtása

Szakcikkek - 2010-01-15 15:45:59 nyomtatás cikk nyomtatása



Kombinált hengerek esetében csakúgy, mint a tandem hengereknél, a kompakt építésű, dízelmotorral együtt keresztben beépíthető szivattyúk képviselik a korszerű hajtási technológiát. Az energiatárolásról (nyomástárolás) itt is (a tandem hengerekhez hasonlóan) a kormánymű hidraulikus körében történik. A kompakt építési módnak a kombinált hengerek esetében is sok előnye van. Lehetővé válik a szivattyúegység elforgatása (a motorral együtt), így a korábban a kabin alatt elhelyezett nehezen hozzáférhető szivattyú-egység hátra került, ezáltal könnyebben szerelhetővé, karbantarthatóvá vált. A kompakt szivattyú további előnye, hogy átmenő hajtótengely esetén akár több szivattyú is összeépíthető.





A beépített dízelmotor (BKM: BrennKammerMotor= Belső égésű motor) a haladómű axiáldugattyús szivattyúját hajtja. A mozgatást a hajtótengelyen elhelyezett lassújárású, nagynyomatékú hidromotor végzi. A haladómű szivattyújával közös tengelyen - tengelykapcsoló közbeiktatásával-, működik a vibrációs egységet hajtó szivattyú, ami a nyílt hidraulikus körbe fogyasztóként kapcsolt vibromotorokat működteti. A haladómű szivattyúk középnyomású, kompakt felépítésű, változtatható térfogatáramú axiáldugattyús szivattyúk.

1. Haladómű szivattyú
2. Bandage motor
3. Haladómű motor
4. Vibro-egység szivattyú
5. Vibromotorok


A vibrációs egységet a haladómű szivattyújával közös tengelyre szerelt szivattyúk működtetik, míg a vibrálásról axiáldugattyús hidromotorok gondoskodnak



Vibrációs szivattyúk



A vibrációs egységben a haladómű szivattyújával közös tengelyre szerelt fogaskerék-szivattyúk, bizonyos gépeknél axiáldugattyús szivattyúk biztosítják az üzemi nyomást.



Haladómotor

A kerekeket hajtó tengelyre jellemzően ferdetengelyes-állítható térfogatnyelésű, lassújárású és nagynyomatékú hidromotor kerül beépítésre (általában állítható térfogatnyeléssel). Abban az esetben, ha a kombinált hengeren nem csak a gumikerekek, hanem a tömörítőhenger is hajtott, és mindkét tengelyen változtatható nyelőtérfogatú motorok dolgoznak, lehetőség nyílik az elektronikus szabályzó- és felügyelő rendszer beépítésére.

Elektronikus diagnosztikai rendszerek

Változtatható térfogatnyelésű hidromotoroknál lehetőség nyílik az elektronikus úton történő szabályozásra: nyomaték, tömörítési sebesség, kipörgésgátlás stb. Ennek feltétele, hogy a motorok elektronikus fordulatszámmérő szenzorral legyenek felszerelve. A két szenzor által vett fordulatszám jel összehasonlításával, és azt visszacsatolva, a szivattyúteljesítmény egyidejű szabályozásával nyílik lehetőség például a kipörgésgátlás (másik szélső esetben elakadásgátlás – ekkor a rendszer elektronikus differenciálzárként működik) megvalósítására. A szenzorokból érkező adatokat a mikrokontroller (mikroprocesszor) dolgozza fel, és ez az egység végzi a beavatkozó szervek (szivattyúk) vezérlését is, adott esetben akár a kezelő személy utasításait (vezérlőkarok állása) felülbírálva. A kontroller egység képes hibaüzenetek küldésére (műszerfalon), illetve diagnosztikai rendszerként is működik; a működés során a főbb adatokat (működési idő, fordulatszám, olaj hőmérséklet, nyomás stb.) memóriába menti, így azok a későbbiek folyamán, szerviz, vagy hibaelhárítás alkalmával egy szoftver segítségével lehívhatók.
Beépíthető továbbá többféle szög-és elfordulás-érzékelő is, melyek segítségével lehetővé válik például, lejtmenetben vagy emelkedőn az egyes hajtótengelyekre jutó nyomatékok oly módon történő szabályozása, hogy elkerülhető legyen a megcsúszás, vagy a hajtott tengely kipörgése (a terhelés-eloszlás a súlypont eltolódásának megfelelően változik).
Az elektronikus szabályzó és diagnosztikai rendszer vázlatos felépítését az ábra mutatja.



Az alsó ábrán látható egy kombinált henger hidraulikus kapcsolási vázlata, valamint az elektronikus (elektromágneses) szelepvezérlés megoldásának rajzos sémája.



Következő cikkünk a tömörítőhengerek kormányzási megoldásaival foglalkozik.

Farkas Tamás tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén