Szivattyúk és hidromotorok V.

Szakcikkek - 2010-11-02 20:58:49 nyomtatás cikk nyomtatása



Zajoptimalizált szivattyúk

DUO szivattyú

Ennél a rendszernél két, egymástól egy köztes lemezzel (3) elválasztott fogaskerékpár működik (1) és (2), ezek fél osztásra helyezkednek el egymáshoz képest. Így 2 szivattyú hatását kapjuk, közös nyomó-, illetve szívócsatlakozással.
Hátránya a frekvencia növekedése, az ingadozás azonban 14,3%-ról 3,6-ra csökken, így lényegesen kisebb a zajhatás.



Halk járású szivattyú

Geometriailag optimalizált fogaskerekekkel. A fogak úgy gördülnek egymáson, hogy közben nem keletkezik hézagos fogkapcsolat a kapcsolódási pontok között.



Tanácsok az üzembe helyezéshez

Beépítés és üzembe helyezés

- Beépítés előtt töltsük fel a szivattyút hidraulikus folyadékkal!
- Ellenőrizzük a forgásirányt!
- Mindenfajta szennyeződéstől tisztítsuk meg a csővezetékeket!
- Az első üzembe helyezés előtt légteleníteni kell az egész hidraulikus rendszert!
- Műszaki paramétereket, különösen a z üzemi fordulatszámot, nyomást, szívócsői nyomásesést figyelembe venni!

Szűrők

Az üzemkimaradások leggyakoribb oka a kopásokból eredő szennyeződésekre vezethetők vissza. Gyakran fordul elő, hogy új folyadékok szennyezettsége is a megengedhető szint fölé emelkedik, ezért különös figyelmet kell fordítani a szűrőkre!

Szabványok a szennyeződésre mérésére:

ISO4406
NAS1638- ez az elterjedtebb, itt a 10 – es értéket nem szabad átlépnie a szennyeződés mértékének.

Fogaskerékmotorok

A kiszorítás elvén működő fogaskerék-szivattyú használható motorként is, ha a folyamatot megfordítjuk és nyomás alatt lévő folyadékot vezetünk hozzá.
A gyakorlatban azonban mégis szükséges néhány dolgot figyelembe vennünk.

A fogaskerék-szivattyúk aszimmetrikus módon vannak felépítve, tehát előre meg van határozva az alacsony és a magas nyomású része, így ezeket motor üzemben is meg kell tartanunk. A forgásirány megváltozik.
Motoroknál a jó hatásfok érdekében másfajta bejáratási mód szükséges, ezért a motor- illetve szivattyúüzemet nem lehet tetszés szerint váltogatni.
A fordított üzem speciális előkészületeket igényel.

Különbséget teszünk az egy, illetve két irányba üzemeltethető motorok között.

Egy irányba működő motorok

Felépítésük aszimmetrikus, tehát előre meghatározott az alacsony illetve nagynyomású része, ezért fordított üzemre alkalmatlanok. A jó hatásfok érdekében különleges bejáratási mód szükséges. A fogak közt kipréselődő olaj a motor belsejében a nyomóoldalhoz van vezetve.

Két irányba működő motorok

Ezek a motorok szimmetrikus felépítésűek.
Konstrukciós kialakításuknak köszönhetően a tömítési hatások is működnek mind a két irányban.
A fogak közt kipréselődő olaj külsőleg van elvezetve.

Ivicsics Miklós Ferenc tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén