MSZ EN ISO szabványosítás VIII.

Szakcikkek - 2010-11-23 21:04:51 nyomtatás cikk nyomtatása



MSZ EN 474-1:1997 szabvány
(Földmunkagépek. Biztonság. Általános követelmények)

Indítóberendezés

- az indítóberendezésnek meg kell felelnie az ISO 10264:1990 (Földmunkagépek. Reteszelhető indítóberendezések)

Kormányberendezések

A kormányberendezésnek olyannak kell lennie, hogy a kormányzott mozgás feleljen meg a szándékolt kormányzási iránynak. A 20 km/h-nál nagyobb menetsebességű, gumikerekes gépek kormányzására azonban szigorú előírások vannak. Ezeket az ISO 5010:1992 (Földmunkagépek. Gumiabroncsos gépek. Kormányozhatóság) szabvány tartalmazza. Ennek főbb előírásai a következők.


A kormányberendezéseket a következő csoportokba sorolhatjuk:
• Kézi kormányzás: csak izomerővel történik
• Szervo kormányzás: járulékos gépi erőforrás az izomerő mellett. Enélkül a gép csak izomerővel kormányozható.
• Gépi kormányzás: gépi erőforrás látja el a kormányzást. E nélkül nem kormányozható a gép.
• Vészkormányzás: gépi erőforrás kiesésekor vagy a motor leállásakor a gép kormányzására használt rendszer. Erőforrása lehet nyomástároló, akkumlátor, hidraulikus szivattyú, légkompresszor

A kormányberendezéssel szemben támasztott általános követelmények:
- kormánykezelő elemek minden üzemelési körülmény között fenn kell, hogy tartsák a kormányzás funkciót
- kormányberendezést ne károsítsa a gépkezelő esetleges pánikhelyzetben kifejtett erővel
- kormányberendezés érzékenysége, csillapítása, reakció erői elegendőek legyenek a gép kívánt nyomvonalon tartására
- ha a hátramenet sebessége nagyobb 20 km/h-nál, akkor a kormányrendszer hasonló áttételű, működési idejű, erőhatású legyen mind előre, mind hátramenetben
- ha a kormányzás hidraulikus körrel van megoldva
1. nyomáshatárolók legyenek a túlnyomás elkerülésére
2. üzemi és vészkormányzás rendszerében a hidraulikus tömlők, szerelvények, vezetékek repesztési nyomása a nyomáshatároló által meghatározott üzemi nyomás négyszerese legyen
3. meg kell akadályozni a tömlők kis ívű hajlítását, csavarodását, súrlódását és kopását
- a megbízhatóság növelése az alkotóelemek kiválasztásával, tervezésével, elhelyezésével úgy, hogy a felülvizsgálat vagy karbantartás könnyen végrehajtható legyen
- a kormányberendezést érő hatásokat nézve
1. egyéb, gépi működésből származó hatásokat minimumra kell csökkenteni
2. a rugózásból, oldaldőlésből, tengelylengésből, fékezésből eredő hatások a rendszert a legkisebb mértékben terheljék
3. üzemeltetés közbeni külső erőhatások nem befolyásolhatják hátrányosan a gép kormányzását
- szervo kormányzás esetén
1. lehetőleg független legyen más hajtási rendszertől és körtől. Ha ez nem lehetséges, elsőbbsége legyen más hajtásokkal szemben, kivéve a vészkormányzást és a biztonsági fékezést
2. ha más rendszereket (fogyasztókat) is ellát az üzemi kormányzás erőforrása, akkor ezek bármelyikének kiesését úgy kell tekinteni, mint az üzemi kormányzás erőforrásának kiesése.
3. a szervo kiesése esetén megengedhető a kormánykezelő elem és a kormányzott kerekek közti áttétel változtatása
- vészkormányzásos gép esetén a berendezés legyen független a többi hajtási rendszertől, körtől. Ha nem lehetséges, elsőbbsége legyen, kivéve a biztonsági fékberendezést
- vészkormányzásos gépnél az üzemeltetési utasításban szerepelnie kell, h
1. van ilyen rendszer
2. rendszer képességének határai
3. helyszíni eljárást kell leírni a vészkormányzás ellenőrzésére

A kormányberendezéssel szembeni ergonómiai követelmények:
- a gép abba az irányba forduljon, amerre a kezelőelem mozgási iránya van
- a kormányerő lehetőleg mérsékelt legyen, és ne lépje túl
1. üzemi kormányzásnál 10±2 km/h mellett a 115 N-t
2. vészkormányzásnál 10±2 km/h mellett a 350N-t
- adott kerékelfordulás létrehozásához a kormánykezelő elem mozgása (30° kormányzási szögig) jobb és bal irányban nem térhet el 25%-nál nagyobb mértékben
- a kezelő elem egyenesmeneti állása környékén célszerű megnövelni -az adott kormányzási szögváltozáshoz tartozó- kormánykezelő elem mozgását

A kormányberendezéssel szembeni működési követelmények:
- üzemi kormányzás esetén a kormányzási erő maximum 115 N lehet (egyenesben tartáskor, sima tömör úton 16±2 km/h mellett, illetve 24 m kerék-fordulókör átmérőjű pályán haladáskor)
- szervo kormányzásos gép vészkormányzása esetén:
1. legyen figyelmeztető berendezés, ami az üzemi kormányzás kiesését jelzi, kivéve, ha a vészkormányzás a kormányhasználat számától és idejétől függetlenül működőképes. Ezenkívül a kormányerő növekedése határozottan jelezze a kiesést a kezelőnek.
2. ha a gép hátrameneti sebessége nagyobb 20 km/h-nál, akkor a vészkormányzás hátramenetben is működjön
- gépi kormányzásos gép vészkormányzása esetén:
1. legyen vészkormányzás erőforrás
2. legyen figyelmeztető berendezés, amely az üzemi kormányzás kiesését jelzi, és ezt az üzemi kormányzás erőforrás kiesése hozza működésbe
3. ha a gép hátrameneti sebessége nagyobb 20 km/h-nál, akkor a vészkormányzás hátramenetben is működjön
- a kormányberendezés sérülésmentes maradjon a kezelőelem működési irányába ható 900 N erőhatás esetén is

Kovács Dániel tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén