MSZ EN ISO szabványosítás IX.

Szakcikkek - 2010-11-29 18:55:07 nyomtatás cikk nyomtatása



MSZ EN 474-1:1997 szabvány
(Földmunkagépek. Biztonság. Általános követelmények)


Fékberendezések

Általános előírások

A földmunkagépet el kell látni üzemi, biztonsági- és rögzítőfékkel, amelyek a gyártó által tervezett üzemeltetési feltételek, talajviszonyok és lejtők, valamint az összes előrelátható feltételek között hatásosak. Hidraulikus hajtású földmunkagép esetén a hajtás átveheti az üzemi fék feladatát, ha az üzemi fékre vonatkozó követelmények teljesülnek. Ha a hidraulikus hajtást fékberendezésként használják, akkor a hidraulikus hajtás és a hajtókerekek vagy hajtóláncok közötti megszakítás nincs megengedve. Viszont az esetleges vontatáskor erre külön berendezés megengedett. Ez a berendezés azonban ne legyen működtethető a kezelőhelyről, és csak szerszám segítségével lehessen működésbe hozni.

A különböző gépfajtákra vonatkozó műszaki előírások az EN 474 szabványsorozat gépfajtára vonatkozó részeiben található.
A gumiabroncsos gépek fékberendezésére az ISO 3450:1985 (Kerekes földmunkagépek fékrendszereinek működési követelményei és vizsgálati eljárásai) szabvány előírásai érvényesek. Ezekről a következőkben ejtünk néhány szót.

Néhány előzetesen tisztázandó fogalom:
• Visszatartó fék: energiaelnyelő berendezés. Rendszerint lejtőn haladó gép sebességellenőrzésére használják.
• Hideg fék:
- Ha a vizsgálat előtt 1 órán belül nem működtették
- A fékszerkezet hőmérséklete a féktárcsánál/dobnál 100 °C alatt van
- Zárt fékrendszer esetén a ház hőmérséklete a fékrendszer környékén 50 °C alatt van

Általános követelmények

- A gépen legyen:

a, üzemi fék
b, biztonsági fék
c, rögzítőfék

- A fékrendszernek ne legyen olyan kapcsoló egysége (pl.: tengelykapcsoló), amely a fékszerkezet működését hatástalanítja.
- Hidegindítási feltételek javításakor az energiabevezetés megszakítását - amely a fékszerkezet megszakításához is vezet – úgy kell végezni, hogy a rögzítőfék hatásos maradjon a megszakításkor.
- A fékrendszereknek (üzemi, biztonsági, rögzítő) lehetnek közös elemei, de ezek meghibásodásakor (kivéve a gumiabroncsot) ne csökkenjen a megengedettnél jobban a biztonsági fék hatékonysága.
- Ha az üzemi fékrendszer más rendszert is ellát energiával, akkor e rendszerek minden hibáját az üzemi fékrendszer hibájának kell tekinteni
- Olyan fékszerkezet legyen a gépen, amely legalább az egyik tengely mindkét kerekére azonos fékhatást fejt ki.
- Nyerges vontatású gépeknél olyan fékszerkezet kell, amely a vontatóegység és a nyerges egység legalább egy-egy tengelyére hat.
- Az üzemi fékrendszer fokozatosan legyen működtethető
- A biztonsági fékrendszer fokozatosan legyen működtethető
- A rögzítő fékrendszer kapcsoló egységét, amelyet meghibásodott gépek vontatására terveztek, a kezelőhelyen kívül kell elhelyezni
- A rögzítő fékrendszer működtetés után nem függhet kimerülő energiaforrástól
- Ha az üzemi fékrendszer tárolt energiával működik, legyen olyan berendezés, ami jelzi a szükséges energiaszint alá csökkenést folyamatos fény és/vagy hangjelzéssel
- A működtetéshez szükséges erő ne haladja meg a táblázat szerinti értékeket:



A rögzítőképességgel kapcsolatos követelmények

- A gépet kikapcsolt hajtómű (kivéve hidraulikus rendszer) esetén az üzemi fékrendszer 25%-os lejtőn képes legyen megtartani
- A rögzítő fékrendszer kikapcsolt hajtóműnél képes legyen megtartani a gépet

a, csuklós kormányzású és merev alvázas dömper, valamint földnyeső gép esetén 15%-os lejtőn hasznos tömeggel
b, többi gép esetén 20%-os lejtőn hasznos tömeg nélkül

Fékezési képességgel kapcsolatos követelmények

- A vizsgálat során a sebesség legyen a maximális sebesség 80%-a, de legalább 32 km/h, és ha ez nem lehetséges, a gép maximális sebessége. A vizsgálatot sima, tömör sík talajon kell végezni, rakomány nélküli géppel. Ekkor a féktávolság legyen kisebb:

üzemi féknél:



biztonsági féknél:



ahol „v” a vizsgált sebesség nagysága km/h-ban

Kovács Dániel tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén