Mobil hidraulikus rendszerek diagnosztikája I.

Szakcikkek - 2010-04-14 17:13:58 nyomtatás cikk nyomtatása



A mobilgépek kategóriájába a különféle útépítő és földmunkagépek tartoznak. A XX. század második felétől a mobilgépek nehéz, és bonyolult mechanikus hajtásrendszereit felváltotta a hidraulikus hajtás, melynek vezérlése akkoriban mechanikusan, kézi úton történt. A mobil gépek hidraulikus rendszerei a feladatok és a hatékonyság növekedésével egyre bonyolultabbá váltak. A bonyolultság növekedésével a gépek árai is megnőttek, így az esetleges meghibásodás és hibaelhárítás miatti állásidő jelentős veszteségek forrása lehet.

A nem idejében felismert hiba a hidraulika rendszer további károsodását, akár tönkremenetelét idézheti elő. A gyártó cégek a gépek fedélzeti számítógépeinek fejlesztésekor gondoskodnak arról, hogy a gép működése során fellépő üzemzavarokról mind a kezelő személyzetet, mind a karbantartót különböző módon tájékoztassák. Az elektronikus hibafelismerő rendszerek egyelőre még a hiba okát nem minden esetben tudják megállapítani, ezért a meghibásodások tapasztalatainak leszűrése és statisztikai hibakövetési módszerek kiemelkedően fontosak a szerviztevékenységgel foglalkozó szakképzett személyzet számára, a hidraulikus rendszerben fellépő hibák gyors felismerése és elhárítása érdekében. A mai korszerű földmunkagépek szervizelését, a bekövetkezett meghibásodások detektálását, esetleg előrejelzését többféle módszer együttes alkalmazásával végzik. Ezek a módszerek, kezdve a legrégebbi tapasztalati eljárásoktól a fedélzeti számítógépek mikroprocesszorába épített állapotelemző rendszerekig egyaránt használatosak a gyakorlatban. A modern elektronikus eszközök legnagyobb hibája, hogy a környezeti hatásokkal szemben egyelőre még nem ellenállóak, és igen nagy a meghibásodási arányuk. Ezeket a problémákat kiküszöbölve, és a gépek magasabb fokú szenzorellátásával a jövőben bizonyára az elavult, „fapados” módszerek a háttérbe szorulnak.

A hidraulikus rendszer jellemzői

A hidraulikus berendezések megjelenése előtt a mobilgépek tiszta mechanikus hajtásúak voltak (acélsodronyos gépek). A mechanikus mobilgépek jellemzője, hogy minden mozgás megvalósításához külön kötélrendszer, és az ahhoz tartozó csörlők, valamint a viszonylag kis mozgatási sebességek miatt több, nagy áttételű lassító hajtómű szükséges.

A hidraulikus hajtásrendszer előnye a mechanikussal szemben – az egyszerűbb mozgató mechanizmusok mellett – az is, hogy a gép vezérlése, az irányváltások, valamint a biztonsági berendezések is egyszerű hidraulikus elemekkel oldhatók meg. Ezek a tulajdonságok nagyobb mozgási lehetőséget, kisebb önsúlyt, és megbízhatóbb üzemeltetést is eredményeznek, így nem véletlen, hogy napjainkra a hidraulikus hajtású kotrógépek szinte teljesen kiszorították a piacról a mechanikusakat.

A hidraulikus hajtás alapelve, hogy a hajtásrendszer teljes keresztmetszetében a hajtó energia folyadék munkaképesség formájában van jelen, tehát a hidraulika folyadék - általában olaj- nyomásából, illetve sebességéből származó energiát használjuk fel.

A hajtás felépítése:



A hidraulikus hajtás jellemzői

Előnyei:

- Sokkal jobb a tömeg - teljesítmény hányadosa, mivel a hidraulikus mobilgépek önsúlya lényegesen kisebb.



- A hidraulikus munkahengerek, mint munkavégző szervek, egyenes vonalú alternáló mozgást végeznek.

- Automatizálhatóság: Egy elektronikus rendszerrel (fedélzeti számítógép) szabályozott hajtás, amely biztosítja az energiatakarékos működést, vagyis, hogy a gép mindig a szükséges teljesítményt vegye fel. Ezt úgy valósítják meg, hogy vezérlik a dízelmotor állandó nyomatékon, ill. fordulatszámon való működését, és ehhez hangolják a hidraulikus rendszer működését.

- A hidraulikus hajtás előnyére szolgál még az úgynevezett szabad gépépítés is, ami azt jelenti, hogy a szivattyút leszámítva, az összes irányító, szabályozó, átalakító berendezést a mobilgépen belül bárhol elhelyezhetjük.

Hátrányai:

- A hajtó munkagépen kívül egy energia-átalakítót (szivattyú) is be kell építeni, amely plusz költségekkel jár, és a rendszer is bonyolultabb lesz.

- A hidraulikus hajtású mobilgépek hatásfoka rosszabb a mechanikus gépekénél.

- A beépített irányító- és egyéb műszerek mindegyike egy-egy újabb meghibásodási lehetőséget hordoznak magukban, amely hibákat nehéz megtalálni.

Kemény Miklós tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén