Minikotrók

Szakcikkek - 2009-09-15 15:06:26 nyomtatás cikk nyomtatása



A szűk, nehezen megközelíthető területeken, kis teherbírású talajokon, vagy ahol nem megengedhetők a felszín felületi sérülései a hagyományos gumikerekes, esetleg lánctalpas rakodógépek nem használhatók azok geometriai méretei és/vagy nagy tömegük miatt.
Azonban manapság a precíz, termelékeny és nem utolsó sorban gazdaságos munkavégzéshez ilyen körülmények között is szükség van gépesítésre. Speciálisan ezen feladatok ellátására született a kompakt rakodók és minikotrók osztálya.



Általános tulajdonságok

A mini és kompakt rakodók osztálya 1,5 és 10 tonna működő tömeg közötti sorozatot jelent. Mint az a tömegtartomány szórásból is látszik, ez az osztály sem lehet teljesen homogén, a gyártó cégek akár 10-13 modellsorozatból álló termékpalettát is kínálnak a kategórián belül. Ezek többnyire a „szupermini”, kezelőfülkével is alig rendelkező gépektől a komoly, szinte minden feladat elvégzésére alkalmas 120-150 lóerős gépekig terjednek. Közös tulajdonságuk azonban a kompaktság és az egyszerű, minden luxust nélkülöző kialakítás.

Igazán komoly kihívást és speciális megoldásokat az úgynevezett „szupermini” kotrógépek kialakítása jelent, melyeknek alig 1 méter szélességű nyomtávjai és kevesebb, mint 2 méter fülkemagasságai ellenére is kotró, rakodó, emelő és egyéb, állékonyságot, stabilitást igénylő feladatokat kell ellátniuk, akár egyenetlen terepen is. Ezen, egymásnak látszólag ellenmondó igények kielégítésére születtek a legújabb gépeken már fellelhető olyan fejlesztések, mint a hidraulikus nyomtávállítás, vagy a szintező, billenhető fülke.

A műszaki megoldásokat tekintve a minikotrók és kompakt rakodók ma már szinte semmiben sem maradnak el nagy testvéreiktől.

A teljes munkavégzés, haladás, forgatás természetesen hidrosztatikus hajtású. A szükséges térfogatáramot 2 vagy 3, általában állítható axiáldugattyús illetve fogaskerekes összteljesítmény- szabályozott szivattyúk biztosítják, általánosan alkalmazva a Load Sensing eljárást és a proporcionális vezérlést a hidraulikus körben.

Az axiáldugattyús szivattyúk rendszerint azonos szállításúak és a munkaszerelékek kiszolgálását illetve a haladóművi hidromotorok folyadékkal való ellátását végzik. Ezzel szemben a fogaskerekes szivattyú mindig külön ágra dolgozik, így biztosítva a forgatómű munkavégzéstől független használhatóságát, vagyis a párhuzamos működtetéseket, csökkentve ezáltal a munkavégzés ciklusidejét, növelve a teljesítőképességet. (Számos esetben a fogaskerék- szivattyú látja el a tolólap- mozgatást is.) A munkaszerelékek és a járómű rendszerének maximális nyomása 200-210 bar körüli, míg a forgatóművi rendszer fő nyomáshatárolója 140-150 bar értékre van beállítva.

A teljes hidraulikus kör rendszerint 8+1 fogyasztót lát el, de különleges megoldásoknál, mint például a fent említett nyomtávállítás ennél több felhasználás is elképzelhető. Általánosan a fogyasztók közt találjuk a jobb és a bal oldali lánctalphajtást végző egy-egy axiáldugattyús, azonos nyelőtérfogatú motort, egy orbitrol, vagy szintén dugattyús motort a forgatómű számára, egy kis, 150-200 mm löketű munkahengert a tolólapmozgatáshoz, egy munkahengert a gémforgatáshoz és három további munkahengert a gém, a kanálszár valamint a kanál billentésére. A plusz egy fogyasztó a dupla működtetéssel szériaszerűen a kanálszárig kiépített póthidraulika csatlakozó, illetve az abba köthető munkaszerelék-hidraulika.

A minikotrók teljesítménye a munkakörnyezetükhöz igazodik, a kategória átlagos méretű, 3,5 tonnás gépeinek a szakítóereje 2000 és 3000 kg közötti, mely 0,05-0,105 m³ térfogatú kanalakkal való munkavégzést tesz lehetővé.

A gépek kialakítása szinte kivétel nélkül egységes:
- A haladómű oldalanként dupla kapaszkodó karmokkal szerelt acél vagy gumihevederes (rendszerint cserélhető) lánctalpas kivitel. A haladóművek futópályája nyomott zsírkenésű, légmentesen tömített és kent tárcsákkal, görgőkkel, a mostoha körülmények közötti üzemelés ellenére is hosszú és problémamentes szervizidők közti élettartam érdekében. A járómű motorjai és tömlői a maximális biztonság érdekében tejesen körülzártak.
Többnyire két sebességi fokozattal rendelkeznek, fokozatonkénti 2,5/4,5 km/h utazási sebességgel. A munkagépek fontos tulajdonsága a lánctalpak szélessége, mely jelen gépeknél 300-350 mm között változik, 0,29-0,34 kg/cm² nyomásra terhelve a talajt. A láncfeszítés rendszerint hidraulikus, rugós csillapítással.

- A forgatómű belső fogazású, egyszerű golyós csapágyazású gyűrűből, valamint a hozzá kapcsolódó hidromotorból, szükség esetén fogaskerék áttételből áll. Az egység központi kenésű, mely által a fülke 178-180°-ban fordítható el (de léteznek teljesen, 360°-ban körbeforduló megoldások is). A fordítás fékezésére hagyományos súrlódó féket alkalmaznak, vagy rögzítő csappal kiegészített hidraulikus blokkolást a hidromotorban. Ilyen kialakítással átlagosan 7-9,5 ford/perc fülkefordítási sebességet tudnak megvalósítani.

- A munkagépek tört kialakítású gémjeihez egyetlen kanálszár csatlakozik. A kanálszárak hossza nem változtatható, de a gyártók többnyire különböző hosszal kínálnak szárakat, ezért azok cseréjével viszonylag pontosan beállítható a kívánt trajektória. A szűk területeken, falak, egyéb akadályok melletti, vagy a haladómű hossztengelyével párhuzamos, de azzal nem egybeeső munkavégzéseknél van nagyon nagy szerepe ezen kisgépek egyik specialitásának, az elfordítható gémszerkezetnek (2. ábra). A gémszerkezet egyetlen munkahenger segítségével, (néhány kivételtől eltekintve) egyik irányba 50°- al, a másik irányba 90° -al fordítható el a fülkéhez képest.

- A fülkére, mint minden munkagépére, az akadálytalan, panoráma kilátás a jellemző, többnyire egyoldali ajtóval és nyitható ablakokkal (felsőtető is). A vezető biztonsága és az ergonomikus kialakítás a pontos munkavégzés érdekében itt is fontos tényező, ezek figyelembevételével alakítják ki a kezelőelemeket, jelzőműszereket. A biztonságnak és a kényelemnek némileg ellentmondó tény, hogy a gyártók többsége a biztonsági övet, a rugózott ülést, a visszapillantó tükröket és a beépített rádiót csak extraként szereli termékeibe. A rendelkezésre álló adatok szerint a gépekhez légkondicionáló egyáltalán nem, csak fűtő- és párátlanító rendszer rendelhető, ami valószínűsíthetően a motorok túlzott teljesítmény-elvételének illetve a szűkös helykapacitásnak a következménye.

- A fülke mögött kap helyet a belsőégésű motor, mely a hidraulikus szivattyúkat és az elektromos berendezéseket hajtja. 3 illetve 4 hengeres Diesel motorokat alkalmaznak, melyek a gép teljesítményétől (nagyságától) függően 20 és 150 LE leadására képesek. A bevezetőben említett munkakörnyezet gyakran szigorú zajszint korlátokat is előír, ezért a motor megbízhatóságán és gazdaságosságán túl a halk üzem is elengedhetetlen követelmény.

A hidraulika tömlők elhelyezése a gém környezetében komoly feladat. Egyes gyártók a fordítókonzolokon a tömlők szabad elhelyezését részesítik előnyben, megakadályozva ezzel azok kopását és szükség esetén villámgyors cserét téve lehetővé, mások a maximális biztonságot helyezve előtérbe megpróbálják a tömlőket a gémbekötések alatt átfűzve azokat „eldugni” a gém mögé. A legújabb megoldásoknál a kanálszárnak már olyan speciális kialakítása van, mely biztosítja az összes hidraulikatömlő kopásmentes belső vezetését.

A konstrukciók kialakításánál az üzemeltetés szempontjából lényeges a könnyű hozzáférhetőség és szerelhetőség. Minden hidraulikus elemnek szerviz és karbantartási célokból hozzáférhetőnek kell lennie, ezért a hagyományos szerelőfedeleken, ajtókon túl többnyire az alváz oldalrészei is lebillenthetők. Üzemeltetési szempont továbbá, hogy a futómű speciális kialakításának köszönhetően elkerülhető legyen a nagy szennyeződés és a jármű hosszadalmas tisztogatása.

Nem elhanyagolható a minikotró szállítása, illetve arra való alkalmassága sem. Mivel ezen munkagépek önerejükből két munkahely közötti átállás esetén nagyobb távolságok megtételére nem képesek (kis sebesség), külön szállító jármű szükséges a telepítésükhöz. A gépek apró, de nagyon hasznos kiegészítői lehetnek a gép felrakodását segítő, kabintetőn elhelyezett emelőfülek, hiszen ily módon nincs szükség kiegészítő daruzó segédeszközökre (pl. emelőtalpakra). Nagyban megkönnyítik továbbá a szállítást a külön kialakított rögzítő pontok, melyek a legegyszerűbb rögzítésre és biztonságos szállításra szolgálnak utánfutón vagy pótkocsin.

A speciális munkakörnyezet megkövetelhet biológiai úton lebomló olaj használatot, ezért a munkagépek és így a minikotrók is opcionálisan rendelhetők ilyen munkaközeggel.

Speciális megoldások

Mint azt már az előző fejezetben is említettük, a kategória legkisebb példányainál találunk néhány speciális megoldást.

Hidraulikusan állítható nyomtáv:

Teleszkóppal szélesre állítható járószerkezet biztosítja a lehető legnagyobb stabilitást a maximális vonó- és ásóerő kifejtésénél, míg a gépnek az alig 1 méter szélességű nyíláson (maximális szélesség akár 990 mm-től) való áthaladás semmi akadályt nem jelent. Ily módon a minikotró ténylegesen minden szűk kis térbe (kertek, szűk udvarok, de akár épületek is) képes behatolni, és ott munkát végezni. A biztonságos és nagyteljesítményű munkavégzéshez szükséges biztos letámasztást és egyensúlyi helyzetből való nehéz kibillenést a járószerkezet szélesre állításán és extra hosszú kivitelén túl a tolólap- szélesítők biztosítják. A tolólap- szélesítők általában szerszám nélkül könnyen levehetők és speciális tartókra helyezhetők fel. (Természetesen a kitámasztáson túl, ezek közvetlen földmunkára is használhatók.)

Felépítmény-billentés:

A munkafeltételekhez való maradéktalan alkalmazkodás érdekében egyes speciális gépeken lehetőség van a felépítmény külön billentésére is. Ez lehetővé teszi lejtős területen is a függőleges ásást, egyidejűleg megnöveli az álló stabilitást, és nagyobb komfortot biztosít a kezelőnek. Ez a lehetőség nem csak lejtőn nagy előny, hanem belső egyenetlenségeknél is, mint pl. járdaszegély. A maximális döntési szög általában 15°.

Horváth Péter tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén