Hulladéktömörítő gépek II.- A kompaktorok felépítése

Szakcikkek - 2009-10-30 16:44:10 nyomtatás cikk nyomtatása



A kompaktorok nagyon hasonlóak a homlokrakodókhoz, azok a gyártók, akik rendelkeznek nagyméretű homlokrakodóval, annak az alapjaira építik. A különbséget a munkaeszköz és a kerekek jelentik. Ezek a gépek egy dózert és egy tömörítőgépet egyesítenek magukban.
A gépek feladata a szemét elsimítása, majd betömörítése. A simítást a tólólap végzi. Felépítése a dózerekéhez hasonló, nem hosszú távú tolásra való, hanem terítésre. A fogazott acélkerekek a megfelelő tolóerőt és a tömörítést biztosítják.
A továbbiakban két gyártó gépein keresztül mutatjuk be ezt a gépkategóriát.

A CAERPILLAR 826G és 836G gépek felépítése:

Vázszerkezet:

Törzscsuklós kivitelben készülnek, ezért kis fordulási-kör sugaruk van, ami a szűk helyen való munkát könnyíti meg. A fülke előtt van a csuklópont, itt két munkahenger végzi a két vázrész mozgatását. A váz elülső fele a szerelékre ható terheléseket veszi fel, ezért szekrényes kialakítású, így jobban viseli a csavaró feszültséget és dinamikus terheléseket.

Motor:

A gépben az új ACERT technológiás 8 hengeres turbódízel motor dolgozik. Az ACERT technológia lényege, hogy az üzemanyagot 5 ciklusba juttatja be az injektor és így egyenletesebb az égés, nincs akkora hőterhelés és a NOx –ok keletkezése kevesebb. Ehhez azonban nagyon fejlett injektor kell és precíz befecskendezés-vezérlés.

Hajtásrendszer:

A gép hajtásrendszere azonos a homlokrakodókéval. Az erőátvitel hidrodinamikus rendszerű.

Hidrodinamikus nyomatékváltó:

A hidrodinamikus nyomatékváltónak az a feladata, hogy miközben az erőgép teljesítményét a munkagépnek átadja nyomaték és fordulatszám-módosítást végezzen. A teljesítményátadást a munkafolyadék végzi, szükség van tehát egy olyan elemre, mely az erőgép teljesítményét a munkafolyadékkal közli. Ezt a szerepet a szivattyú tölti be, amely a rajta áthaladó folyadékot felgyorsítja, ezáltal mozgási energiáját növeli. A munkafolyadék a szivattyút elhagyva a turbina lapátjai közé áramlik be. Itt energiatartalmának nagy részét leadja, és az ismét mechanikai energiává alakulva képessé teszi a turbinát a vele összekötött munkagép hajtására. A szivattyú és turbina között mechanikus kapcsolat nincs.
Mivel nyomatékváltóról van szó, a szivattyú és turbina nyomatéka nem egyenlő. A két gép nyomatékának különbségét a vezetőkerék veszi fel, és reakciónyomatékával az egyensúlyt helyreállítja. A vezetőkerék legtöbbször a házhoz mereven kapcsolódik. A nyomatékváltó tehát 3-nál kevesebb lapátkoszorúval nem készíthető.

A lapátkoszorúk között zárt áramlás alakul ki. A munkafolyadék a nyomatékváltóban kétféle mozgást végez. A zárt körfolyamnak megfelelő sorrendben (szivattyú- vezetőkerék- turbina- szivattyú) áthalad a lapátkoszorúkon (ez a meridiánáramlás), egyidejűleg pedig a forgó lapátkoszorúk hatására kerületi irányban is mozog. Egy folyadékrészecske pályája tehát görbült csavarvonalhoz hasonló. Nyomatékátvitelt csak a meridián- és kerületi áramlás együttes jelenléte tesz lehetővé.

A gépbe változtatható kapacitású nyomatékváltó van szerelve. Ez azt jelenti, hogy a szivattyú járókerék két részre van osztva, és a külső rész függetleníthető a hajtott résztől, ezáltal csökken a keresztmetszet, és irányeltérés nyomán nyomatéksokszorozódás következik be. Ez akkor kedvező, ha nagy hajtónyomatékot igénylő munkafázisban dolgozik a gép, például mikor egy nagy dombot akar elmozdítani.

Sebességváltó:

A váltó lépcsőzetes elrendezésű. Nagy helyigényű, de könnyen szerelhető, és jól átlátható a működése. A nyomatékváltóból kijövő tengely két fogaskerék-áttételt hajt meg. Ezek kapcsolják a gyors, illetve a lassú fokozatokat. A hajtott fogaskerekek tárcsás kapcsolókkal csatlakoznak a tengelyükhöz. A kapcsoló zárásával lehet választani fokozatot. A lassú fokozat a tolólap üzemben használatos a nagy tolóerő elérése miatt, a gyors fokozat a tömörítés sebességét növeli.



Futómű:

Mindkét tengely hajtott, az első fixen rögzített, a hátsó ±15°-ot oszcillál a terepegyenlőtlenségek legyőzése érdekében. Az első tengely teljesen hagyományos differenciálművel szerelt, a hátsó tengelyre pedig úgynevezett NO-SPIN differenciálmű van beépítve. Ez azt jelenti, hogy a gyorsabban forgó oldalt körmös kapcsolókkal le tudja oldani, így a teljes hajtónyomaték a másik oldalt hajtja ezáltal rossz tapadási körülmények közt is biztosított a vonóerő. A négy kerékagyban bolygóműves hajtóművek vannak, melyek plusz nyomatékmódosítást nyújtanak.



Kormányzás:

A gép derékcsuklós kormányzású. A két részt két munkahenger mozgatja, 42°-os bekormányzási szög érhető el. A kormányzás különlegessége, hogy ahány fokkal fordítjuk el a kormánykereket, annyi fokkal csuklik a törzs. Így nem kell a homlokrakodókhoz hasonlóan több kormányfordulat a gép teljes megtöréséhez, ez kíméli a kezelőt. A kormányhidraulika terhelésérzékelővel van felszerelve, ami azt jelenti, hogy a hengerek terhelését figyeli az elektronika, és a szivattyútól ennek függvényében szabályozza a kormányzásra fordított energiát.

Kerekek:

Három különböző típus áll a vevők rendelkezésére a tömörítendő anyag függvényében:

• Kereszt típusú: ezzel érhető el a legnagyobb tömörség lágyabb, könnyen formálható anyag esetén. Felülete kopásálló anyaggal borított, amire 10000 óra, vagy 4 év garancia jár. A versenytársak kerekeihez képest kisebbek a cserélés költségei és nagyobb a tömörítőképessége.







• Öntisztító daraboló keréktípus: az alakja a maximális tömörség elérését és kapaszkodóképességet szolgálja. A kerekenként 24 kés Dh-2 –es acélból van, ami ellenáll a kopásnak és feldarabolja az alatta elhelyezkedő anyagot. A kések közepén lévő merevítők segítségével a szemét lebomlása gyorsabb. Az első és hátsó kerekekre más mintázatú kerekek kellenek





• Hegesztett fogú kerék: ott alkalmazzák, ahol a maximális vonóerő elérése a cél. A kerék fagyott és nehezen áthatolható talajok esetén kiváló. A kerék a kritikus helyeken kopásálló anyaggal megerősített.







A BOMAG BC-572 RB2, BC-672 RB2 ÉS BC-772 RB2 KOMPAKTOROK FELÉPÍTÉSE:

A BOMAG a legismertebb hulladéktömörítő-gép gyártó Európában. Magyarországon a hulladéklerakók nagy részén ilyen gépek végzik a hulladék betárolást és tömörítést.

A gép hajtásrendszere:

A kompaktor hidrosztatikus meghajtású. A négy kerékagyba hidromotorok vannak beépítve. Ezek a motorok speciálisan mobil gépek kerékagymotorjainak készülnek. Jellemzőjük a nagy nyomaték és a kis fordulatszám. A motor még egy lassító áttételű bolygóművet tartalmaz a további nyomatékmódosítás végett. A motorok nyelése két fokozatban állítható. Emiatt a gép két sebességi fokozattal rendelkezik előre –és hátramenetben is.

A motorfordulat első fokozatban 14 ford./min, második fokozatban 38 ford./min. A motoroknak szükséges hidraulikus teljesítményt két teljesítményszabályzott hidraulikus szivattyú biztosítja. A gépek motorja DEUTZ gyártmányú turbós 6 hengeres vízhűtéses dízelmotor 304-442 LE tartományban.

Kormánymű:

A gép törzscsuklós felépítésű. A törzs két részét munkahengerek fordítják el. Ezzel a megoldással 40°-os bekormányzási szög érhető el. Ezen felül a tengelyek képesek oszcillálni 15°-ban, csökkentve a terep egyenlőtlenségeit. Az egyenlőtlen felület kiküszöbölése miatt a hátsó rész golyóskoszorúra fekszik fel, így képes vízszintes tengely mentén elfordulni. Ez megegyezik a csuklósdömpereken alkalmazott megoldással.

A nagy szög miatt a külső íven forgó kerekek nagyobb térfogatáramot igényelnek, mint a belső íven fordulók, de az egy tengelyre jutó térfogatáram állandó, mert amennyivel nagyobb folyadékáram kell a külső kerékbe, annyival kevesebb kell a belsőbe. A szükséges mennyiséget a kormányjoystick elmozdításának hatására elektronika szabályozza.

Tömörítő kerekek:

A kerekek 1660 mm átmérőjűek, jellemzőjük, hogy a bütykök cserélhetők.



A fenti képen a tömörítés menete látható. A trapéz alakú bütyköknek köszönhetően nemcsak lefelé ható, hanem oldalirányú tömörítőerő is ébred. Így az anyag minden oldalról ható erő hatására kisebb térfogatot vesz fel. Látható, hogy a legnagyobb tömörség a kerék felületéhez közel van, lefelé haladva csökken, ezért nem szabad vastag rétegeket bedolgozni, mert laza marad.



A bütykök szegmensekből hegesztett gyűrűhöz hegeszthetők. Ha a kopás jelentős, akkor megfelelő szerszámmal leválaszthatók és kicserélhetők újra. Munka közben a ragacsos hulladék a kerekekre rátapad, és csökken a tömörítés hatásfoka, ezért tisztító ujjakat alkalmaznak a bordák tisztán tartására.

A munkaeszközök:



Kétféle szerelék készül a gép számára. Egy tolólap és egy rakodókanál. A tolólap a lerakott anyag terítésére való. Hosszabb távú mozgatásra nem alkalmas.

A rakodókanál jóformán megegyezik a homlokrakodók kanalaival, csak a tetején egy rács védi a hidraulikus szerelvényeket a billentés közben kihulló anyagoktól.

Károly József tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén