Folyamatos tömörségmérési eljárások I.

Szakcikkek - 2011-01-30 21:26:40 nyomtatás cikk nyomtatása



Az intelligens tömörítés

Az intelligens tömörítés egy mérő-szabályozó rendszerrel felszerelt sima felületű vibrációs hengerrel valósítható meg. Ez a mérő rendszer a begyűjtött információkat folyamatosan a berendezés teljesítményéhez illeszti, hogy optimalizálja a tömörítést és biztosítsa a szükséges paramétereket. A rendszer a henger különböző tömörítési paramétereit szabályozza, mint például a vibráció amplitúdóját, frekvenciáját és a henger munkasebességét („becsapódási” időközök). A kimenti paraméter egy talaj modulus, melynek értékét folyamatosan számítják a dob mért gyorsulása alapján.

Az intelligens tömörítés előnyei és hátrányai

Az intelligens tömörítés eljárása azonnali és teljes becslést ad az összetömörített területről. Segítségével javíthatók a gyenge részek, és elkerülhető a túltömörítés. Csökkenti a járatszámokat, a hagyományos vizsgálati eljárások számát, és előállít egy talaj modulus értéket minden területre, ahol a henger végigment. Sokkal egyenletesebben tömörített réteget biztosít. Hátránya, hogy a berendezés sokkal többe kerül egy hagyományos hengernél. Az intelligens tömörítést Európában kezdték el fejleszteni a ’70-es évek végén.

A fejlődést előmozdító szerződéstípusok

Az intelligens tömörítés (IC) eljárása manapság sokkal népszerűbb Európában, mint az Egyesült Államokban. Ennek egyik oka, hogy a két kontinensen másfajta szerződést kötnek építési projektek esetében. Európában a „Nívó-díj” különböző projektek megszerzésénél előnyt jelent. Gyakori követelmény a hosszú jótállási idő. A szabványok különböző talaj modulus értékek használatát követelik meg (45 MPa alacsonyabb forgalmú utak, 120 MPa autópályáknál).

Elméleti háttér

Világos és jól megalapozott az elmélet, amely alapján a dob gyorsulásának méréséből megkapjuk a talaj modulust. Az elmélet és a mérések együttes alkalmazásával kiszámított modulus értéke 100 kPa-tól (könnyű henger első áthaladásakor) 5000 kPa-ig terjedhet (egy nehéz henger utolsó áthaladásakor, jól összetömörített és osztályozott talajon), a feszültségszint 1-5% tartományban van, a terhelés ideje 10-50 sec közötti, és nagyon kevés menetből áll, mert vibrációval egy bizonyos hely csak egyszer üthető járatonként. Hogy tudjunk mihez viszonyítani, egy közepes henger által létrehozott nyomás (2000 kPa) megközelítőleg megfelel egy repülőgép keréknyomásának, egy könnyű hengeré körülbelül akkora, mint egy nehéz teherautóé (600 kPa), míg egy személygépkocsinak kisebb keréknyomása van (200 kPa).

A berendezés elérhetősége

A nagyobb tömörítőgép gyártók kínálnak teljesen felszerelt hengereket, a meglévőkhöz pedig kiegészítőket. Ezen berendezések elemei képesek optimalizálni a tömörítést az intelligens tömörítés alapelveinek megfelelően, és visszajelzik a rögzített paramétereket. Számos esettanulmány készült az USA-ban és Európában.

Fejlődési irányok

Számos kutatást kell még végezni ahhoz, hogy az intelligens tömörítés kiforrott technológia legyen.
- Be kell bizonyítani, hogy az intelligens tömörítés jobb tömörítettséghez vezet, mint hagyományos társa. Dokumentálni kell a két technológia költségei közti különbségeket.
- Meg kell határozni a modulus és a víztartalom közti összefüggést.
- Ki kell fejleszteni egy egyszerű laboratóriumi tesztet egy optimális célmodulus meghatározása érdekében, a modulus-víztartalom összefüggés figyelembe vételével. Ezt a célértéket terepen végzett teszttel is meg kell erősíteni.
- Tanulmányozni kell, hogy a különböző talajok esetében milyen tömörítési mélységet képesek a különböző hengerek elérni.

Kovács Ákos és Sebestyén Dániel tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén