Fokozatmentes váltók IV.

Szakcikkek - 2010-09-26 12:53:32 nyomtatás cikk nyomtatása



A fejlesztőkben felvetődött annak a lehetősége, hogy a hidrosztatikus és a mechanikus hajtást kombinálják, lehetővé téve azt, hogy a gépek munka közben mindig az optimális fordulatszámon dolgozzanak, országúti haladás közben pedig a veszteségek minimálisak legyenek. Erre mutatunk be egy példát mai cikkünkben.

A vizsgált váltó típust legfőképpen mezőgazdasági gépekben alkalmazzák. A váltót a német FENDT traktorgyár fejlesztette, 1996 óta több mint 50.000 gépbe építette be. A FENDT mezőgazdasági gyártó felvásárlásával az AGCO (Allis Gleaner Co. – amerikai mezőgazdasági gépgyártó vállalat) egy olyan szabadalom tulajdonosává vált, amellyel piacvezetővé teheti a csoporton belüli mezőgazdasági márkákat.

A váltó elhelyezkedése

Az alábbi ábrán látható traktor alváz középső részén található a fokozatmentes hajtómű a véghajtás és a motor közé beépítve. Az egység kompletten érkezik a gyártó Markt-Oberdorf-i (Németország) üzeméből.



A váltó sematikus ábrája, és a teljesítmény útja



1. Motor behajtó tengely 2. Bolygómű 3. Külső fogaskerék 4. Napkerék 5. Bolygókerék 6. Ferdetengelyű axiáldugattyús hidromotor. 7. Tengely 8. Ferdetengelyű axiáldugattyús szivattyú 9. Rugalmas tengelykapcsoló 10. Kapcsolható négykerékhajtás 11. Kapcsolható teljesítményleadó tengely 12. Menetsebesség-vezérlő 13. Véghajtás behajtó tengely

Az 8.-as számú szivattyú és a 6.-os számú motorok között hidraulikus kapcsolat van, az egyszerűség kedvéért a szivattyú nyomóága a motor szívóágával van összeköttetésben, és a motor tartály ága van összekötve a szivattyú szívóágával, kihagyva a működőképes hidraulika rendszerhez szükséges elemeket.

A váltó működése

Alaphelyzetben a váltóban lévő ferdetengelyű axiáldugattyús szivattyú (8) nem szállít, míg a motorok (6) tengelyei maximális szöget zárnak be, nyomás és térfogatáram esetén azonnal indulnak. A váltó a működése során a behajtó tengelyről (1) kapja a hajtást a motor felől. A behajtó tengely meghajtja a bolygókerekeket (5), ekkor még a napkerék (4) áll, így a bolygómű csak a szivattyút (8) hajtja meg. A szivattyú ekkor még nem épít fel nyomást és térfogatáramot. A szivattyútömb döntésével a felépülő nyomás és térfogat áram elindítja a motorokat (6), amelyek a hajtó tengelyen (7) keresztül meghajtják a napkereket (4). Ez által növekszik a szivattyú fordulatszáma, és nő a leadott fordulatszám is. A fordulatszám egy bizonyos határig növelhető csak a szivattyú szállításának emelésével. A további fordulatszám növelésre hidraulikus úton csak a motor nyelőtérfogatának a csökkentésével lehetséges, de ekkor már csökken a leadott nyomaték.

A hajtás a kihajtó tengelyen (13) jut el a véghajtásig, miután a munkagépekben használatos menetsebesség vezérlővel (12) kiválasztottuk a használni kívánt tartományt. Általában két tartományt használnak a munkagépek, munka sebesség (kis fordulat – nagy nyomaték, ’teknős’), vonulási sebesség (nagy fordulat – kis nyomaték, ’nyúl’). A magasabb fordulatszám és az ehhez tartozó sebességtartományokban a hidraulikus hajtás szinte teljesen megszűnik, és tisztán mechanikussá válik a hajtás, hiszen ebben a tartományban nincs szükség nagy nyomatékra. Ebből következik, hogy a váltó képes állandó motorfordulatszám mellett a menetsebesség változtatására.

Oláh Gergely tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal

A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén