Fokozatmentes váltók III.

Szakcikkek - 2010-09-20 21:25:40 nyomtatás cikk nyomtatása



A sebességváltók csoportosítása



Fokozatmentes váltóművek

Fokozatmentes váltóknak (CVT váltóContinuosly Variable Transmission) nevezzük azokat a sebességváltókat, amelyek működésük során, fokozatmentesen valósítanak meg különböző áttételeket, a minimum és a maximum hajtásértékek között, kiküszöbölve ezáltal a hagyományos váltók hátrányát, hogy csak véges számú különböző, előre meghatározott fogaskerék áttételt valósítanak meg a működésük során. A fokozatmentesség állandó gyorsulást tesz lehetővé, nem beszélve az üzemanyag megtakarításról, amelyet az adott hajtásigényhez tartozó optimális motorfordulatszám tesz lehetővé, természetesen figyelembe véve a sebesség minimális és maximális értékét.

Egyszerű mechanikus fokozatnélküli sebesség váltók

a. Fokozatmentes dörzskerekes váltó



b. Fokozatmentes billenő tárcsás váltó



c. Fokozatmentes lengőkaros váltó



d.Variomatic fokozatmentes váltó



Hidraulikus sebességváltó

A hidrosztatikus sebességváltómű két fő részből áll;
- A belsőégésű motorral hajtott szivattyúból
- A jármű kerekébe, vagy annak közvetlen közelébe épített hidrosztatikus motorból

A szivattyúnak vagy a motornak, esetleg mindkettőnek változtatható térfogatúnak kell lennie, hogy a hidrosztatikus hajtás módosítása szabályozható legyen. Az alábbi ábrán egy ferdetárcsás axiáldugattyús szivattyú két egymásra merőleges metszete látható, ahol az 1. ház és a 2. ferde tárcsa, mely nem forog a tengelye körül, a 3. tengely, a 4. tengelyre ékelt szivattyú tömb. A szivattyú tömb a benne levő dugattyúkkal forog. A dugattyúkat a ferde tárcsa kényszeríti tengely irányú, axiális mozgásra. A lökethossz, és ezzel a szállított folyadékmennyiség a tárcsa ferdeségének állításával változtatható. A szívó-, és nyomócső nyitását és zárását maga a forgó hengertömb végzi.



A ferdetárcsás dugattyú fordított üzemben, azaz motorként is alkalmazható. A hidrosztatikus sebességváltóművek komplett erőátviteli rendszernek is felfoghatóak, mivel a jármű kerekeibe, vagy annak közvetlen közelébe épített hidrosztatikus motorok esetén az egész hagyományos erőátviteli rendszert, tengelykapcsolót, sebességváltóművet, kardántengelyt és a differenciálművet is helyettesíteni képesek. Alkalmazása gépjárművek hajtására napjainkig nem terjedt el, mivel hatásfoka még nem megfelelő, előállítási költségei nagyok, zajos, és nagyobb teljesítmények átadásához túl nagyméretű szerkezet szükséges.

Oláh Gergely tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén