Fedélzeti számítógépek alkalmazása az építőgépeken I.

Szakcikkek - 2011-10-14 19:58:58 nyomtatás cikk nyomtatása



A CAN busz rendszerek kialakulása

A CAN busz kifejlesztése főleg az autóelektronikában felmerült igényeknek volt köszönhető. Az elektronikus eszközök árcsökkenésének hatására a járművekben egyre nagyobb számú elektronikus vezérlő rendszert kezdtek alkalmazni, ezzel is mind jobban kielégítve a felhasználók biztonsági és kényelmi igényeit (valamint környezetvédelmi előírásokat is). Az egyes mikrovezérlők pillanatnyi adatainak megjelenítéséhez vagy a bennük található hibatárak kiolvasásához soros kommunikációs vonalakat már korábban is alkalmaztak, melyeket a diagnosztikai műszerek mind a mai napig hasznosítanak. Ezek az úgynevezett UART összeköttetések, ezek azonban nagysebességű adatforgalom továbbítására nem alkalmasak, és hibafelismerésük is kezdetleges.

A gépjárművekben alkalmazott elektronikai eszközök:
- Műszerfal: kapcsolók, visszajelző műszerek, töltöttség jelzők (üzemanyag, olaj, fékfolyadék, ablakmosó folyadék), motorérzékelő
- Világítás: fényszóró, tolatólámpa, irányjelző, belső világítás
- Ülés: üléspozíció, üléspozíció memorizálása, beleértve a tükrök beállításait, ülésfűtés
- Klíma/ablaktörlő: fűtés, ventillátor, levegőszétosztás, klímaérzékelő, intervall kormánymű, esőérzékelő, váltó
- Ajtó: központi zár, biztonsági zár, ablakemelő, becsípődés elleni védelem, külső tükrök pozíciója
- Extra felszerelések: belső tükör helyzete, tolótető, hátsó ablak, funkció visszajelzők

Szóba jöttek még az ETHERNET összeköttetések, mint a CSMA/CA, CD, vagy a Token-bus, Token-ring kommunikációs rendszerek, de a megoldást a számítástechnikában már régóta alkalmazott hálózat típusok, az úgynevezett multiplex kábelrendszerek, buszok alkalmazása jelentette. Minden egységet el kell(ett) látni egy vezérlőchippel, amely a hálózati adatkommunikációt (volt) hivatott megvalósítani és megfelelő módon csatlakoztatni kell(ett) a hálózatra.

Egy rövid összefoglalás a hálózatokról:

Hálózati topológiák: Egy hálózati topológia a hálózathoz tartozó csomópontok közötti kapcsolatokat határozza meg. Egy adott csomópont vagy egy másik csomóponthoz, vagy több másik csomóponthoz kapcsolódhat, különböző minták szerint.
2 alapvető sémát különböztetünk meg:
- két pont közötti csatornával rendelkező alhálózat:
1. fa
2. csillag
3. gyűrű

- üzenetszórásos csatornával rendelkező alhálózat:
1. sín
2. gyűrű

Végül a járműelektronika tervezésével és gyártásával foglalkozó szakemberek, Uwe Kiencke vezetésével (Robert Bosch GmBH), többéves munkával, 1983-ra elviekben kidolgozták a feltételeknek megfelelő, a különféle vezérlők közötti kapcsolatot biztosító kommunikációs rendszert, melyet CAN rendszernek neveztek el. A Mercedes- Benz mérnökei a korai, specifikációs fázisban csatlakoztak a projekthez, és 1985-ben az Intel szakemberei is bekapcsolódtak mint későbbi lehetséges félvezető gyártók.
Bemutató: 1986 február, SAE (Society of Automotive Engineers-Autómérnökök társasága) detroiti kongresszusa.
1987 derekán jelent meg az első CAN kontroller chip az Intel 82526. CAN- chipeket ma már több mint 15 gyártó állít elő.
1991-ben bővítés (2.0 változat), az üzenet keret részét képező 11 bites ID (üzenetazonósító) helyett lehetségessé vált 29 bites ID használata.
1993 novembere: A CAN szabványosítása ISO 11898 hivatkozási számmal. Ez a CAN protokollon (az ID csak 11 bit hosszúságú lehetett) felül megfelelő fizikai közeget is rögzített, amely egészen 1 Mbit/s sebességig alkalmas kommunikációra. 1995-ben az ISO 11898 szabvány bővítményeként rögzítették a 29 bit hosszú ID-vel rendelkező üzenetformát.



A gépjárművekben a CAN rendszereken kívül még számos egyéb kommunikációs rendszert alkalmaznak:



Pádár András tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén