Elektro - hidraulikus emelőmű – szabályzás (EHR) traktorokhoz IX.

Szakcikkek - 2011-08-21 13:00:00 nyomtatás cikk nyomtatása



Körfolyam példák II.

Zárt körfolyamú (CC) – LS rendszerekkel és EHR – rel felszerelt traktorok

A nagy traktorok esetében, de akár egészen a 70 kW – os teljesítménytartományig, változó térfogatkiszorítású szivattyúkat, alapvetően axiáldugattyús szivattyúkat használnak a hidraulikus rendszer tápnyomásának előállítására. A blokkdiagram a CC – LS technológiával épített, traktoroknak szánt hidraulikus rendszerek konstrukciós elvét ábrázolja. Egy állandó térfogatkiszorítású szivattyú, alapesetben egy fogaskerék – szivattyú szolgál a változtatható térfogatszállítású szivattyú kiindulási pontjául. Az alapszivattyú nyomása és térfogatárama olyan értékre (kb. 4 bar) van beállítva, hogy a kenési pontok ellátása megoldható legyen a többlet – térfogatáramból.

A változtatható térfogatáramú szivattyú elsősorban - prioritás – szelep segítségével – a kormányzást táplálja, másodsorban, egy másik prioritás – szelep útján, a pótkocsi fékezését, ha van pótkocsi. A munkahidraulika az útváltó – szelepekkel és az emelőmű – kontrollal illetve a pilot olaj ellátás alacsonyabb prioritású. A terhelő nyomást jelző vonal (LS jel) segítségével a legmagasabb terhelő nyomást továbbítják a szivattyú – vezérléshez. A szivattyú – vezérlés mindig úgy irányítja a szivattyúnyomást, hogy az mindig meghaladja a maximális terhelőnyomást egy előre beállított nyomáskülönbséggel (ellenőrző nyomás – különbség).

Alapesetben a pilot olaj nyomása a változtatható folyadékszállítású szivattyú legalacsonyabb nyomása (készenléti nyomás) alatt van, így ezáltal a munkanyomásból fel lehet építeni nyomáscsökkentő szelep segítségével. Más körfolyamok a pilot olajnyomás számára is külön prioritás – szelepet biztosítanak, azért, hogy nem megfelelő pilot olajnyomás soha ne épülhessen fel, még a főkörben levő nagy térfogatáramok és kis nyomások esetében sem.



Az alapblokkban a kormányzáshoz tartozó prioritás – szelep, nyomáscsökkentő és nyomáshatároló szelep a pilot olajnyomás előállításához vannak integrálva. Ebben az esetben a gép alap felszereltsége látható a baloldalon, útváltó szelepekkel, emelőmű – ellenőrző szelepekkel. Opcionális szelepeket, úgy, mint vontatmány – fékszelepet vagy további útváltó szelepeket lehet csatlakoztatni az alapblokk jobb oldalára.

Ezek a körfolyamok számos ellenőrző egységet tartalmaznak, úgymint prioritás – szelepek, nyomáskiegyenlítők és szivattyú – vezérlőegységek a változó térfogatkiszorítású szivattyúkhoz. Irányítástechnikai szemszögből nézve, ezek a körfolyamok kettőzött irányítási hurkok. Az irányítási elemek növekvő számával, az e hidraulikus körfolyamok dinamikus beállítására törekedés – normál esetben a csillapító fojtások segítségével a nyomáskiegyenlítőkben illetve a prioritás szelepekben – szintén növekszik.

A komplexitás mértéke, ezáltal a beállításra törekedés a megadott sorrendben növekszik:
1. OC rendszer
2. OC LS rendszer, több szivattyúval
3. OC LS rendszer, egy szivattyúval
4. OC LS rendszer, változtatható folyadékszállítású szivattyúval

A kormányzás különösen érzékenyen reagál a nyomás vagy térfogatáram egyenetlenségeire, amit például a prioritásszelep működése okozhat, abban az esetben, ha az alacsonyabb prioritású munkahidraulikában változás áll be. Ebben az esetben, egy különálló kormányzási tápszivattyú gyakran a jobb megoldás, hogy kényelmes és biztonságos kormányzási viselkedést érjünk el.



CAN busz a traktorban

Minden jövőbe mutató, nagyteljesítményű elektronikus koncepció szigorú követelményeket támaszt a rendszerek közti információcsere és a magas átviteli megbízhatósággal szemben. A traktorokba épített elektronika mennyisége folyamatosan nőtt az utóbbi években. Ezek az irányító elemekben alkalmazott elektronikus funkciók magasabb fokú bonyolultságához vezetnek, amelyeknek információt kell cserélni vagy koordinálni egymást, annak érdekében, hogy elvégezhessék a feladataikat. Ebben az esetben az adattovábbítás a hagyományos kábelezési móddal gyakran bizonyult nem megfelelőnek.

A megoldás a soros adatbusz alkalmazása, amely a kábelek és csatlakozók számának csökkentését eredményezi. A Bosch által kifejlesztett Controller Area Network (CAN) rendszerének képében alkalmas buszrendszer született, mivel lehetővé teszi egyenrangú állomások egymáshoz kapcsolását soros adatbusz segítségével. A CAN másik előnye a hagyományos kábelezéssel szemben az a tény, hogy bármely adatátviteli hibát, amely alkalomadtán előfordulhat elektromágneses interferenciák miatt, detektálni lehet, és automatikusan korrigálásra kerül, ismételt adás során. A következő ábra a traktorokban alkalmazott EHR funkciók lehetséges konfigurációjának megvalósítását ábrázolja.



Lázár Péter tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Helyszíni cölöpözések II.- Helyszíni cölöpözési technológiák
„Az év gépe 2010” választás nyertesei