Dózerek világa XIII.

Szakcikkek - 2011-06-19 17:28:39 nyomtatás cikk nyomtatása



A lánctalpas futómű részei II.

Lánckerék


A lánckereket az erőátviteli rendszeren át a motor hajtja, és az a lánctalpba kapaszkodva viszi azt előre. A lánckerék minden esetben, a játszerkezet típusától függetlenül, hátul van. A lánckerék és a lánctalp közötti kapcsolat lehet: csapos és tarajos. Csapos kapcsolatnál a lánckerék foga behatol a lánctag hézagaiba és a fognyomás iránya átmegy a lánctag csuklópontjának középpontján. A tarajos kialakításnál a lánctagokon kiképzett taraj behatol a lánckerék fogai közé, így hozva létre a kapcsolatot. Csapos kapcsolatnál a láncosztás és a kerékosztás általában azonos, esetenként a kerékosztás kétszeres is lehet. A kopás csökkentése céljából a lánckerék fogszámát páratlanra, a lánc kapcsoló elemeinek számát pedig a kerék fogszámának nem egészszámú többszörösére választják. A rendszer kialakítása olyan, hogy a láncból való kilépésre ne legyen lehetőség.



A láncvezető kerék és a láncfeszítő berendezés

A láncvezető kerék funkciója kettős. Egyrészt biztosítja a végtelenített lánc visszafordítását a jármű elején, másrészt a láncfeszítésre szolgál. Minél nagyobb az átmérője, annál kedvezőbb a jármű akadályleküzdő képessége. Deltahajtású gépeknél két vezetőkerék található, első és hátsó vezetőkerék.



A láncvezető kerék kialakításának olyannak kell lennie, hogy rajta a lánc simán fusson, és kanyarodáskor vagy egyéb más oldalirányú erő fellépésekor a láncból való kilépést megakadályozza. A lánc általában két sima karimán fut és a két karima közé nyúlnak be a lánctagok vezető bordái. Kellő láncfeszesség esetén ez megfelelő biztonságot jelent.

A lánc feszítését egy munkahengerrel végzik, ami kapcsolatban van a vezetőkerékkel. Ebben a munkahengerben van egy igen erős csavarrugó, ami a vezetőgörgőt visszafelé húzza. A lánc feszességét egy zsírzószemen keresztül kell beállítani. Ebbe a szelepbe gépzsírt préselünk, miközben a zsír nyomása erőt fejt ki a munkahengerben lévő dugattyúra. A zsír nyomása a rugóerővel ellentétesen dolgozik, vagyis megfelelő nyomás elérésével a munkahenger dugattyúja kifelé kezd mozdulni, és a vezetőgörgőt is magával tolja, ami viszont már feszíti a lánckígyót. Ez a feszítési mód lehetővé teszi a lánc feszítettségének határozott értéken való tartását, ennek ellenére a vezetőkerék minimális elmozdulásra képes (ez milliméterben sem mérhető érték), ami enyhíti a lánc dinamikus igénybevételét és megvédi azt a szakadástól.

A láncok helyes feszítésének is nagy befolyása van azok kopására. Erős feszítéskor nagyobbak lesznek a dinamikus ütések, megnőnek a kopáshoz szükséges erőhatások, akár 3-4-szer kevesebb üzemórára képes. Túlságosan laza lánc esetén pedig a lánctagok csapkodnak, és oldalirányú erők hatására a jármű kiléphet a láncból. A lánc feszességét folyamatosan ellenőrizni kell, a munka jellegéhez kell beállítani. Ha a gép laza szerkezetű talajon, pl.: homokbányában dolgozik, a láncot feszesebbre lehet állítani, mert a porszerű anyag kihullik a lánctagok közül, folyamatosan tisztulni tud a járszerkezet. Ha pedig a gép nedves, sáros, agyagos talajon dolgozik, a láncot lazábbra kell állítani, mert az agyag beépül a lánctagok közé, rárakódik a vezetőgörgőre, ezáltal továbbfeszül a lánc. Ebben az esetben a már eleve feszített lánc szakadása is bekövetkezhet.



1-láncfeszítő, 2-első vezetőkerék, 3-, 4-láncfeszítő szelep, 5-lánckocsi csatlakozó pont, 6-lánckocsi vázszerkezet



7-feszítő szelep, 8-feszítő hüvely, 9-rugó, 10-láncfeszítő henger, 11-dugattyú

Futó Lajos tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Helyszíni cölöpözések II.- Helyszíni cölöpözési technológiák
„Az év gépe 2010” választás nyertesei