Dózerek világa XII.

Szakcikkek - 2011-06-10 18:27:00 nyomtatás cikk nyomtatása



A lánctalpas futómű részei I.

Lánctalp


A lánctalp csuklós, vég nélküli lánc, kifelé kapaszkodókkal, befelé sima futófelülettel. A jó lánctalpaktól megkövetelik, hogy tartósak, kopásállóak és nagy szilárdságúak legyenek. Munka közben ne kapcsolódjanak szét, ne csússzanak le, tapadásuk jó, fordulási ellenállásuk kicsi, a felületegységre eső súlyuk minimális és lehetőség szerint a zajkeltő hatásuk is kicsi legyen. A lánctalp tagokból áll. A lánctagok lehetnek alacsonycsuklós és magascsuklós megoldásúak.

Az alacsonycsuklós lánctag általában egy darabból, öntéssel készül. Kialakításuknál fogva a csuklópántok leérnek a talajra, és gyakorlatilag semmi védelmet nem kapnak a koptatóanyag behatolása ellen. Kopás esetén az egész lánctagot (és csapszeget) ki kell cserélni. Anyaguk a jó kopásállóság elérésére többnyire 12-15% mangánt tartalmazó acél. Keménysége miatt forgácsolással nem munkálható meg, és így a csapszegek számára készített furatok az öntés után nyers állapotban maradnak. Ezért a furatokat 0,5-1,5 mm értékkel nagyobbak a csapátmérőnél. A csapszegek anyaga közepes széntartalmú szénacél, amelyet 30-45 R keménységűre edzenek. Ritkábban betétedzésű acélt is alkalmaznak 50-60 R keménységgel.



A magascsuklós láncok összetettek, ennél fogva részeik különböző anyagból készülhetnek. Egy lánctag két sínből és a hozzájuk erősített kapaszkodótalpból áll. A talprészre még külön is lehet kapaszkodókat csavarozni. A két szomszédos lánctagot a sínek egyik furatába besajtolt persely és az abba helyezett csapszeg köti össze egymással oly módon, hogy a persely az egyik lánctaggal, a csapszeg pedig a másikkal forog együtt. A perselyek olyan hosszúak, hogy belenyúlnak a szomszédos lánctag fülrészébe, miáltal a csúszófelületek felé labirinttömítésként szolgálnak. A nagy értékű haditechnikai eszközöknél, de egyre inkább a traktortechnikában is előtérbe kerülnek a perselyes lánctagot alkalmazó megoldások. Jól tömített csapszeg és persely esetén ugyanis megoldható a csapszegek kenése, és ezzel is nő az élettartam. A zajhatás csökkentésére és az élettartam növelésére egyre elterjedtebben alkalmazzák a különböző gumibetétes persely-csapszeg kombinációkat is.



A merevperselyes megoldás egyik hátránya, hogy mivel nem forog a csap, ezért nagyon nagy a lánckerék fogai és a csap között a súrlódás. Az élettartam növelése érdekében egy bizonyos mértékű kopás után megfordítják a csapokat 180°-al, így a csap másik oldalának felülete kezd kopni. Egy bizonyos kopás után mindenképp cserélni kell, mert az elvékonyodott persely szétnyílhat, ami esetleg nagyobb károkat is vonhat maga után.

A forgóperselyes megoldás hosszabb élettartamot biztosít, mint a merevperselyes, viszont érzékenyebb a külső hatásokra. A csapok befeszülése, hajlítgatása tönkreteheti a labirinttömítéseket, ezután könnyen elengedi a tömítés az olajat, és kenés hiányában gyorsan tönkremegy a lánckígyó. A lánc feszessége is nagy hatással van a tömítésekre. Minél nagyobb a lánc feszessége, annál nagyobb erő terheli a tömítéseket, ami gyorsabban tönkreteheti azokat. A tömítések deformációja, tönkremenetele után elengedik a kenőolajat, a felületek közül kipréselődik az kenőanyag, és megnövekedik a kopás mértéke.



A papucsok is többfélék lehetnek. Különleges feladatokhoz különleges papucsokat lehet rendelni. A gép fajlagos talajnyomásának csökkentését lánctalpszélesítéssel lehet elérni. Ha nagyon puha talajon, esetleg kissé mocsaras területen dolgozik a jármű, ezekkel a papucsokkal kisebb besüppedés érhető el. Nagyobb körmökkel rendelkező papucsokkal nagyobb vonóerő nyerhető. Van olyan papucs is, ami az oldalirányú erőket is felveszi. Ez az opció főleg szeméttelepi használatnál fontos, illetve olyan helyen, ahol lejtőre merőleges irányú munkát kell végezni. A hulladékon való mozgás során beékelődhetnek hulladékok, ennek kivédésére lyukak vannak a papucson, hogy ott átpréselődhessenek, és ne ragadjanak be a lánckígyóba. Vannak kis, rövid körmös papucsok is, de azokat nem alkalmazzák dózerekre, mert rövid körmök miatt nem lehet nagy menetirányú erőt kifejteni vele.



Ma már egyre szélesebb körben alkalmaznak vászonbetétes gumi-, ill. műanyag lánctalpakat. A gumihevederes futófelület felépítését az alábbi ábrán mutatjuk be. A végtelenített gumiheveder kívülről bordázott, belülről tarajos, kétoldalt sima futófelülettel. A lánckerék bordázott felületű. A futógörgők ingózott alátámasztásúak. A lánctalpas traktorok tömegeloszlása olyan, hogy a névleges vonóerő kifejtéskor alakuljon ki a lánctalp egyenletes terhelése. Ez különösen a gumihevederes futófelületeknél fontos. Ebből adódóan a traktorok orrnehéz kialakításúak.



Futó Lajos tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Helyszíni cölöpözések II.- Helyszíni cölöpözési technológiák
„Az év gépe 2010” választás nyertesei