Dózerek világa XI.

Szakcikkek - 2011-05-28 20:54:25 nyomtatás cikk nyomtatása



A lánctalpas járószerkezet felépítése

A lánctalpas járószerkezetben alapvetően kétféle típust különböztetünk meg: az oválhajtást és a deltahajtást.



Az oválhajtás (lásd fenti ábra) a legáltalánosabban elterjedt. Alkalmazásával kisebb gépmagasság érhető el, és beszerzési ára olcsóbb. Alapvetően minden cég minden gépe ezt a megoldást használja. Ennek oka, hogy a deltahajtás (lent) a Caterpillar által kifejlesztett és általuk levédett kialakítás.



1-első vezetőkerék, 2-a láncfeszítő első része, 3-a láncfeszítő hátsó része, 4-tartógörgő,
5-futógörgők, 6-kereszttartó, 7-hátsó vezetőkerék, 8-lánctalp

A nagyobb méretű CAT dózereknek deltahajtású járszerkezete van. A ránézésre bonyolultabb szerkezetnek sok előnye van az oválhajtással szemben. A magasabb építés miatt a láncot hajtó kerék kiemelkedik, gyengébbek a környezeti hatások. Szervizelhetősége könnyebb. A lánckerék szegmensekből áll, és ezeket anélkül ki lehet cserélni, hogy a láncot le kéne venni. Az öt szegmens közül azt kell először kicserélni, amelyik nem érintkezik a lánccal, majd miután kicseréltük, el kell fordítani a lánckereket, arrébb kell kicsit állni a géppel, majd a következő szabaddá vált szegmenst kell cserélni. A magasabb építés miatt a belső nagyobb egységek a lánckocsik leszerelése nélkül, a gép hátuljánál, könnyen hozzáférhetőek, kiszerelhetőek és javíthatóak. A járszerkezet ezen típusa drágább beruházást jelent, viszont fajlagosan olcsóbb. Ez egyrészt a kisebb szervízköltségeknek is köszönhető, mivel rövidebb idő alatt, kevesebb munkaórával szervizelhető, másrészt a kisebb átfogási szögek miatt kisebb a csapok kopása. A hajtókerék 4-5 foggal kapcsolódik egyszerre a lánckígyóhoz, ebből a gép által leadott nyomaték csaknem 98%-át 3 fog adja át a lánckígyónak.

A futógörgőknek az alvázzal való kapcsolata alapján a gyakorlat megkülönböztet merev, félmerev és rugalmas járószerkezetet.

Merev felfüggesztésű az a járószerkezet, ahol a futógörgők és az alváz között nincs rugalmas elem, a futógörgők tengelyei közvetlenül az alvázhoz vannak erősítve. Ez a szerkezeti megoldás nem nyújt sima járást, ezért alkalmazási köre olyan gépekre korlátozódik, amelyek nagyon lassan és viszonylag sima helyen mozognak (pl. földmunkagépek, daruk stb.).

Félmerev felfüggesztésű az a járószerkezet (lásd ábra), ahol oldalanként a futógörgők a láncfeszítő kerékkel egy lánckocsiba vannak összefogva, és annak hátsó része csuklósan, mellső része pedig rugalmasan kapcsolódik a traktor alvázához. Ez a szerkezeti megoldás lehetővé teszi, hogy a függőleges síkban a lánckocsik a csuklópont körül egymástól függetlenül is lengő mozgást végezhessenek. A csuklópont tengelyeként gyakran a hátsó lánckerék tengelyét használják fel, de általánosabb, amikor erre a célra külön tengelyt készítenek. Az utóbbi esetben a lánc feszessége rugózáskor kicsit változik, viszont a hátsó tengely igénybevétele kisebb, és szerelése is könnyebb. Rugalmas elemként lehet használni csavarrugót, amelyre lengő keresztgerenda támaszkodik, vagy keresztben álló laprugó köteget.



1 lánctalp; 2 támasztógörgő; 3 futógörgő; 4 lánckocsi; 5 lánckerék; 6 láncfeszítő; 7 láncvezető kerék; 8 keresztrugó

A futógörgők merev összekötése a lánckocsival nem biztosítja a lánctalpak jó alkalmazkodóképességét a talaj egyenlőtlenségeihez. A lánckocsi kielégítően csak aránylag sík, puha talajon működik. Kemény talajon már kisebb egyenlőtlenségek esetében is romlik a talaj és a lánc közötti kapcsolat, megnőnek a láncerők. A lánckocsik egymástól független rugózása javítja a traktor talajhoz való alkalmazkodóképességét. A félmerev felfüggesztésű traktoroknak nagy a rugózatlan tömegük, és a lengés tengelyére vonatkoztatva nagy a tömegtehetetlenségi nyomatékuk.

A rugalmas felfüggesztésű lánctalpas traktor futógörgői egyesével vagy párosával rugalmasan kapcsolódnak az alvázhoz. Ha párosával, akkor a két futógörgő egy himbakocsiba van összefogva, és a kocsi tengelye körül elfordulhatnak



A rugalmas felfüggesztés felel meg legjobban a követelményeknek, ezért nagyobb sebességű lánctalpas járműveken (harckocsikon és szállítótraktorokon) kizárólag ezt alkalmazzák, de szántótraktoroknál is kedvelt. Előnye, hogy szinte "elnyeli" a talaj egyenetlenségeit, és ha akadály kerül elé, nem emelkedik meg a traktor súlypontja, mint a merev vagy a félmerev felfüggesztésnél. Viszont ez jóval drágább kialakítás, ezért a legtöbb esetben nem alkalmazzák a rugalmas megoldást.

Futó Lajos tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Helyszíni cölöpözések II.- Helyszíni cölöpözési technológiák
„Az év gépe 2010” választás nyertesei