Dózerek világa VII.

Szakcikkek - 2011-04-22 16:02:38 nyomtatás cikk nyomtatása



A hidraulikus sebességváltó



A sebességváltónak öt, hidraulikusan működtetett tengelykapcsolója van. Kombinációjukkal lehetőség van három előremenet és három hátramenet kapcsolására. Az 1. és a 2. tengelykapcsoló az irányt határozzák meg. Ezek a tengelykapcsolók a sebességváltó hátsó részében helyezkednek el. Az 1. tengelykapcsoló a hátramenetet kapcsolja, a 2. pedig az előremenetet. A 3., a 4. és 5. tengelykapcsoló a fokozatokat állítják. A 3. tengelykapcsoló adja a 3. sebességi fokozatot, a 4. a második, és az 5. pedig az első sebességi fokozatot adja. Az 5. tengelykapcsoló az egyetlen, ami forog. A sebesség és az irány vezérlése elektro-hidraulikusan történik. Mind az öt tengelykapcsoló tárcsás típusú, mindegyik külön házban van elhelyezve. Mindegyikben vannak kuplungtárcsák (E) és dörzstárcsák (C). A dörzskerekek külső fogazása kapcsolódik a koszorúkerék (F) belső fogazásával. A kuplungtárcsa külső átmérőjén lévő rovátkák kapcsolódnak a ház (D) bütykeihez. Ezek akadályozzák meg, hogy a kuplungtárcsák elforduljanak a házhoz képest. A rugó a ház és az (A) dugattyú között helyezkedik el.

A rugó alapból feszített állapotban van. Amikor az olaj nyomása a dugattyú mögötti térben megnő, a dugattyú jobbra mozdul. Az olajnyomás növekedésével a kuplungtárcsák és a dörzstárcsák összenyomódnak. Ekkor ebben a tengelykapcsolóban kialakul a súrlódásos kötés, és nyomaték vihető át rajta. Ez az összenyomó erő a rugóerő ellen dolgozik, vagyis a nyomás megszűnte után a rugó visszanyomja a dugattyút az eredeti helyzetbe. Ezzel megszűnik a kapcsolat, és nem visz át nyomatékot, oldott állapotba kerül a tengelykapcsoló. Ez a megoldás lehetővé teszi a sebesség és az irány gyors megváltoztatását. A sebességváltó kettős kardánkereszttel csatlakozik a nyomatékváltóhoz a könnyű szervizelhetőség céljából, és a gép hátsó részében kapott helyet, ki- és beszerelése a talajlazító leszerelése nélkül is elvégezhető.



Üresjárati fokozatban a bemeneti tengely (14) forog, a kimeneti tengely (15) pedig álló helyzetben van. Ebben az esetben csak a 3-as számú tengelykapcsoló van zárt állapotban. A többi sebességfokozat kapcsolásával a kimeneti tengely is forogni kezd. A lehetséges kapcsolásokat a fenti táblázat foglalja össze.

A sebességváltó kenése



A sebességváltó kenéséhez szükséges olaj a 28-as vezetéken érkezik, itt jut be a váltóműbe. A váltómű üregeinek sora képezi az olaj áramlásának útját, a 26-on keresztül végül a 30-ba jut. Ahogy végigfolyik az üregeken, mindegyik tengelykapcsolót megkeni. Az olaj végül a bemenő tengelybe fúrt lyukba kerül. Ezen a lyukon végigfolyva, a tengelyen lévő sugárirányú furaton bejut a kimenő- és a bemenő tengely közötti résbe, így a tengely mindkét végén lévő csapágyat eléri a kenőfolyadék.

Futó Lajos tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén