Dózerek világa VI.

Szakcikkek - 2011-04-12 16:57:03 nyomtatás cikk nyomtatása



A nyomatékváltó működése

A nyomatékváltó működtetéséhez az olaj a bemeneti csövön (5) keresztül jut a járókerékre (4). A járókerék forgásba jön az olaj áramlásának hatására. Az olaj a járókerék lapátjain a centrifugális erő hatására kifelé mozog. A centrifugális erő a legnagyobb sugarú helyre kényszeríti a folyadékot. Mivel a szivattyútól folyamatosan érkezik olaj, ezért ez áttolja a már ott lévő olajat a turbinalapátokra és megforgatja azt. A turbina össze van kapcsolva a bolygóművel, így a nyomaték továbbítódik oda. A turbina lapátjain megjelenő nyomaték nagysága nem lehet nagyobb, mint ami a járókeréken jelentkezik. A turbinalapátokra folyamatosan érkező olaj az ott lévőt sugárirányban befelé kényszeríti. Ez azért következik be, mert annak az olajnak a nyomása, ami a járókeréktől jön, nagyobb, mint a turbinán lévő. A járókeréken lévő olaj nyomása a szivattyú olajnyomása és a centrifugális erő hatásából adódó nyomás összegéből adódik, viszont a turbina lapátjain csak a centrifugális erő hat az ott lévő olajra. A turbinalapátokat elhagyó olaj forgásból adódó iránya ellentétes a járókerék forgásának irányával.



Az állórésznek is vannak lapátjai, viszont a nyomatékváltó ezen alkatrésze nem forog. A feladata, hogy a turbinából érkező olaj irányát megváltoztassa, és egy részét visszavezesse a járókerék lapátjaira. A fennmaradó rész pedig a kiömlő csövön (9) távozik a nyomatékváltóból, és az olajhűtőbe kerül. Ezzel bezárul az olaj körforgása ebben a rendszerben. Az állórésztől érkező olaj ereje hozzáadódik a motortól érkező olaj erejéhez és így nagyobb nyomatékot tudnak átadni a turbinának. Az olaj ereje, ami az állórésztől érkezik, attól függ, hogy mekkora a különbség a turbina és a járókerék fordulatszáma között. Minél nagyobb a különbség a fordulatszámuk között, annál nagyobb lesz a visszavezetett olaj nyomatéknövelő hatása. A gépre ható külső terhelések növekedése csökkenti a turbina fordulatszámát. Tehát ha a gép terhelése növekszik, csökken a turbina fordulatszáma, és ennek hatására nő az állórésztől érkező olaj ereje, vagyis nyomatékváltó többszörözi a motor nyomatékát. Ez a gép nagyon fontos része, mert ennek hatására akkor és akkora nyomatékot ad le a gép, amikor és amekkorára szükség van.



A nyomatékváltót a házon (3) keresztül hajtja a motor. A bolygóművet a motor a napkeréken keresztül hajtja. Ezek teszik lehetővé, hogy a motor nyomatéka két különböző irányba menjen. A koszorúkerék nagyobb sugara miatt a nyomaték nagy része a nyomatékváltóból a koszorúkeréken keresztül a bolygókerekekre jut. A maradék nyomaték a napkeréken keresztül jut a bolygókerekekre. A napkerék, a bolygókerekek, a bolygókerék-tartó keret és a koszorúkerék ugyanakkora sebességgel forog, ha a bolygókerék-tartó keretnek nincs a forgással szemben ellenállása.

A nyomaték a nyomatékosztó turbinájától és a bolygóműtől a bolygókerék-tartó kereten keresztül jut a lehajtó tengelyre (8). Ha a nyomatékváltó és a bolygókerekek ugyanakkora sebességgel forognak, akkor a motor nyomatéka nem sokszorozódik. Ha a gép nagyobb terhelést kap, akkor a bolygókerék-tartó keret forgását gátolja. Mivel a napkerék a motor fordulatszámával forog, a forgással szembeni ellenállás a bolygókerekeket elfordítja. Ez a forgás ellentétes a koszorúkerék forgásával. Ez az ellentétes forgás pedig csökkenti a koszorúkerék forgási sebességét.

Mivel a turbinakerék a koszorúkerékkel kapcsolatban van, ezért a csökkenő sebesség miatt a nyomatékváltó többszörözi a motor nyomatékát. A nyomatéksokszorozás visszahat a bolygókerék-tartó keretre és a lehajtó tengelyre a koszorúkeréken keresztül.

Ha a koszorúkerék sebessége csökken, a motor nyomatéka sokszorozódik a napkeréken és a bolygókerekeken keresztül. Ezáltal a nyomatéknövekedés a bolygókerék-tartó keretre és a lehajtó tengelyre jut. Amikor a gépet nagyobb terhelés éri, a bolygókerék-tartó keret ellenállása növekszik. Ekkor a koszorúkerék sebessége csökken. A lassabb forgás nyomatéknövelést idéz elő a nyomatékváltó turbináján és a napkeréken.

Ha a bolygókerék-tartó keret ellenállása elég nagy, a koszorúkerék megáll. Néhány nagyon nagy terhelés esetén, a bolygókerék-tartó keret és a lehajtó tengely forgása is megáll. A megállított tengely hatására a koszorúkerék lassan az ellentétes irányba kezd forogni. Ekkor a nyomatékváltó és a napkerék nyomatékmódosítása maximális.

Véghajtás



1-kihajtó tengely, 2-lánckerék, 3-bolygókerék, 4-bolygókerék tengely, 5-napkerék
(a kihajtótengely része), 6-bolygókeréktartó-keret, 7-koszorókerék, 8-ház, 9- tömítés

A kihajtó tengely továbbítja az erőt a véghajtásnak. A véghajtás átalakítja az erőt és átadja a lánckígyónak. A kihajtó tengelyen megjelenő nyomaték egy bolygókerekes hajtóművön keresztül hajtja a lánckígyót. A bolygómű napkereke része a kihajtó tengelynek, ami a bolygókerekekkel van kapcsolatban. A bolygókerekek tengelyükkel egy kerethez csatlakoznak. A bolygókerekek egy álló résszel is kapcsolatban vannak, ez a koszorúkerék. Működés közben a bolygókerekeket meghajtja a napkerék, és miközben elfordulnak, a kerekek körbemennek a koszorúkeréken. Mivel a keret a bolygókerekek tengelyével van kapcsolatban ezért az is forogni kezd. Ez a keret hozzá van rögzítve az agyhoz.

Az agy továbbítja az erőt a fogaskerék szegmenseknek és a lánckígyónak. Nagyon fontos a véghajtómű kenése. Egy szerelőablakon vagy egy dugóval lezárt nyíláson keresztül ellenőrizhető a megfelelő szint. Az olajszintet a véghajtás egy kitüntetett helyzetében lehet csak ellenőrizni. Ennek a helyzetnek a jelölése ugyancsak az agyon megtalálható. Ez általában két jól látható felöntés az agyon, amiknek egymáshoz képest vízszintesen kell elhelyezkedniük, az agy középpontjához képest pedig felül. Ebben a helyzetben lehet csak ellenőrizni az olajszintet, persze amennyire csak lehet vízszintes gépállásnál, mert csak ekkor ad helyes eredményt. A fogaskerekek mozgásával az összes alkatrész kenést kap.

Futó Lajos tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén