Dózerek világa V.

Szakcikkek - 2011-04-05 14:20:52 nyomtatás cikk nyomtatása



A dózerek felépítése

A gép hidraulikus rendszere egy három részből álló fogaskerék szivattyú rendszert használ. A gép olajszivattyúja a fogaskerékház elülső részén helyezkedik el. A szivattyút egy a motortól jövő segéd hajtótengely hajtja meg. A három szekció tehát:

-a nyomatékváltót ellátó szivattyú
-a sebességváltót ellátó szivattyú
-a nyomatékváltót és a sebességváltót hűtő, öblítő szivattyú.

Az első szekciót tápláló szivattyú felveszi az olajat az olajtartályból. Az ide érkező olajat szűrőkön keresztül engedik a szivattyúhoz, hogy leválasszák a szennyeződéseket, és azok ne kerülhessenek be a hidraulikus körbe, mert áramlásukkal növelhetik a hidraulikus elemek kopásának mértékét. Kétféle szűrőt alkalmaznak. Először egy mágneses szűrőt használnak, hogy a durva fémes eredetű szennyeződéseket leválasszák, hogy ne tömítsék el a hagyományos szűrők pórusait. Ezzel hosszabb élettartamúvá teszik azokat. A szivattyúba belépő olajat két, egymáson legördülő fogaskerék nyomja tovább a kiömlő nyílás felé. A szivattyú két fogaskereke közül csak az egyiket hajtják, a másik szabadon fut. Az innen kilépő olaj egy elosztófejbe jut, és a folyadék egy részét a nyomatékváltóba vezetik csöveken keresztül. A fennmaradó részt pedig a kormánymű, a fékek és a sebességváltó kenésére használják. A nyomatékváltó után az olajhűtőbe kerül a folyadék, hogy leadja a felvett hőt. Ezután újra egy elosztófejbe kerül az olaj, ahol egyesül azzal a résszel, amelyik a kenésre fordítódott. A folyadékáram egy kis részét csapágykenésekre is használják, pl. a szivattyúcsapágy kenésére. Az összegyűjtött olaj végül az olajteknőbe kerül.

A második szekció a sebességváltót és a fékrendszert látja el hidraulikaolajjal. A folyadék útja, hasonlóan az elsőhöz, az olajtartályból szűrőkön keresztül vezet a szivattyúba. A túlnyomásos olajjal a váltómű munkahengerei üzemelnek és a fékvezérléshez szükséges olajat is ez a rendszer szolgáltatja.

A harmadik szekció a nyomatékváltóból és a sebességváltóból viszi el az olajat. Ezt a csapágyak, a kormánymű és a fék olajozására használják fel. Végül szűrőkön keresztül az olajtartályba jut vissza.

A nyomatékosztó

A nyomatékosztó része a bolygófogaskerék rendszernek és a nyomatékváltónak. A nyomatékváltó összekapcsolja a motort a bolygóművel, ami hidraulikus és mechanikus kapcsolat is. Hidraulikus a turbina és a nyomatékváltó között, és mechanikus a bolygófogaskerék rendszerben.



A nyomatékváltó fő részei: ház (3), járókerék (4), turbina (11) és az állórész (10). A nyomatékváltó az olajszivattyútól érkező olajat használja a nyomaték megsokszorozására. Amikor a gép kis terhelésnél dolgozik, a nyomaték átalakítás kicsi, viszont nagy terhelésnél ez a sokszorozás nagy. Tehát a nyomatékváltás függ a terheléstől, folyamatosan követi azt.

A bolygómű is módosítja a motor nyomatékát fogaskerekeken át mechanikus úton. Itt is függ a nyomatékmódosítás a gép terhelésétől. Terheletlen állapotban sem a nyomatékváltó sem a bolygómű nem módosítja a nyomatékot. A nyomatékváltó a lendkerékre van szerelve. A nyomatékváltó háza a lendkerék házához van rögzítve. A (8) kihajtó tengely kapcsolódik a (7) tengelyvállhoz, a tengelyváll pedig összeköttetésben van a bolygóművel a lehajtó tengelyen keresztül.

A bolygómű fő részei: a napkerék (12), bolygókerék-tartó keret (14), bolygókerekek (13) és a koszorúkerék (2). A napkerék bütykökkel kapcsolódik a lendkerékhez.

Az egyszerű bolygómű egy olyan fogaskerék rendszer, amelynél a napkeréknek nevezett külsőfogazású bolygófogaskerékhez ugyancsak külsőfogazású bolygófogaskerekek kapcsolódnak oly módon, hogy a bolygókerekek a napkerékkel ellentétes oldalukon egy belsőfogazású koszorúkerékhez illeszkednek. A bolygókerekek nemcsak a saját tengelyük, hanem a napkerék tengelye körül is foroghatnak. A napkerék és a koszorúkerék forgástengelye valamint a bolygókerekek keringési tengelye azonos. A bolygókerekekből általában többet alkalmaznak, de azok fogszáma és keringési pályája azonos, és a tengelyeiket összekötő forgattyúkarok egy közös merev rendszert alkotnak. Az így kialakított központi tengely körül forgó bolygókerék-tartó keretet bolygócsillagnak nevezzük.



Futó Lajos tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén