Dózerek világa I.

Szakcikkek - 2011-02-26 20:54:32 nyomtatás cikk nyomtatása



Hajtásrendszerek I.

A lánctalpasok hajtása három módja ismert: mechanikus, hidrosztatikus és hidrodinamikus. A mechanikus hajtás főleg a régi, már használatban nem igazán lévő gépekben van. A hajtásrendszer részei: belsőégésű motor, sebességváltó szekrény, forgattyúnyomaték-növelő, kúpfogaskerékhajtás, differenciálmű és véghajtás. A diesel motor nyomatékát a többfokozatú sebességváltóban a munkafolyamatnak megfelelően alakították át. Az extrém munkák elvégzésére a járműveket egy nyomatéknövelő berendezéssel látták el, ami minden sebességfokozatban kapcsolható. Ez a berendezés lehetővé tette, hogy a gép kimenő nyomatékát bármely fokozatban kb. 25%-kal megnövelje. A kialakult erő egy fő kúpfogaskerék áttételen keresztül jut a hátsó hídra. A kúpfogaskerék a bolygóműházra van erősítve, ami a bolygókerekeken keresztül, és a bolygókerék-tartó kereten keresztül adja át a gép erejét a hátsó híd tengelyének. Erről a tengelyről a nyomaték egy véghajtáson keresztül jut a hajtókerékre, ami a lánckígyóba kapaszkodva mozgatja a gépet. A véghajtásban egy fogaskerék áttétel van, ez egy lassító áttétel, további nyomatéknövekedés érhető el vele.



1-napkerék féktárcsa, 2-napkerék, 3-tányérkerék, 4-belső fogazású bolygóműház, 5-bolygókerék, 6-betöltőnyílás-záró, 7-bolygókerék-tartó, 8-tengely, 9-egysoros radiális golyóscsapágy, 10-bolygókerék tengely, 11-a leeresztőnyílás mágneses csavardugója, 12-olajvédő köpeny, 13-szabályozó betétlemezek, 14-homloktömítés, 15-csapágycsésze, 16-leállítóféktárcsa, 17-tömítőgyűrű, 18-szimmering



1-védősapka, 2-13,20-22-csavarok, 3-hajtókerék-tengely, 4-tömítőszelence, 5-görgőscsapágy, 6-hajtókerék, 7-fedél, 8-hengeres anya, 9-görgőscsapágy, 10-bal oldali lánckerék-hajtásház, 11-hajtófogaskerék, 12-biztosítólemez, 14-görgőscsapágy, 15-alátéttárcsa, 16-tömszelenceház, 17-hajtott fogaskerék, 18-golyóscsapágy, 19-támasz, 23-kengyel, 24-szabályozó betétlemez, 25-beállító csapszeg

Manapság, a hidraulikus rendszerek elterjedésével, a dózerek hajtására hidrosztatikus vagy hidrodinamikus hajtásrendszereket építenek be. Ma már a traktoros egymaga több feladatot is el tud látni a vezetőülésből a hidraulikus berendezések segítségével. A munkaszerelék emelését, süllyesztését hidraulika végzi, és különböző megfontolások alapján szabályozhatja a munkaszerelék mélységét, helyzetét vagy a vonóerőt. Sok esetben hidraulikus rendszer működteti a kormányzást, a gép fékezését is. A hidraulikus rendszerek további előnyös tulajdonsága, hogy könnyebben megoldható az energiaátvitel a járműtől távolabbi helyekre, mint mechanikus hajtóművek esetében.

A hidraulikus hajtásrendszerről bővebben cikksorozatunk következő részében olvashatnak.

Futó Lajos tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Helyszíni cölöpözések II.- Helyszíni cölöpözési technológiák
„Az év gépe 2010” választás nyertesei