Autó és mobildaruk XII.

Szakcikkek - 2011-10-05 21:35:35 nyomtatás cikk nyomtatása



Az autódaruk bemutatása VIII.

Elektronikus rendszer


A felügyeleti rendszer

Az eddig felsorolt elemek, részegységek összessége önmagában még nem alkalmas daruzásra. A komponensek között a kapcsolatot a számítógépes rendszer teremti meg. Feladatköre nagyon összetett, az egész jármű minden elemével kapcsolatban van, és felügyeli a működését.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy a daru „szívét” képezi, amely nélkül nem képes működni. Figyeli a motorok üzemi paramétereit és a hozzájuk kapcsolódó többi részegység pillanatnyi állapotát is érzékeli. A motorfordulatszám mellett olyan jellemzők is felügyelet alatt állnak, mint a hűtőfolyadék hőmérséklete, az olajmennyiség, az üzemanyagszint. Felügyeli az automatikus váltót, az osztóművet, és vezérli a már korábban részletezett egységeket is. Ide sorolandó a futómű felügyelete, a kormányzás irányítása, és természetesen a letalpalás vezérlése.



A felsővázon a daruzással kapcsolatos összes egységre ügyel. A rendszer igény esetén automatikusan meghatározza, hogy a megadott emelési magasságot milyen gémösszeállítással lehet elérni. Ezt a kezelő a tapasztalatára hagyatkozva természetesen saját maga is megteheti, de kezdő darukezelő számára mindenképp nagy könnyebbséget jelent. Egyidejűleg az adott gémhosszal elérhető oldalirányú gémkinyúlások alapján kiszámítja az egyes helyzetekben emelhető teher értéket. A mindenkori gémállás, a gémmagasság és oldalirányú kinyúlás, valamint az emelt teher nagysága és a talpakon lévő terhelés alapján a rendszer képes arra, hogy a vezetőt figyelmeztesse, hogy veszélyes körülményeket teremtett, esetleg túlterhelte a darut. Először csak jelez,majd képes arra is, hogy letiltson. Ezt a tiltást azonban sok esetben felül lehet bírálni, és ki lehet iktatni. Bizonyos esetekben egyenesen veszélyes lehet a letiltás.

Tegyük fel, hogy a daru a hossztengelyére merőleges irányú gémmel dolgozik és túlterhelődik. Ekkor borulás határhelyzetében van a gép. Őlyenkor adarukezelő közbe avatkozni, és a felsővázat forgatva megelőzi a borulást. Ha a védelem letilt, akkor a kezelő nem tudja kivédeni a daru felborulását.

A szél nagy ellensége a daruknak. A nagy erejű szél megnehezíti, vagy lehetetlenné teszi a munkavégzést. Egy hirtelen széllökés akár arra is képes, hogy belengesse az emelt terhet, ez pedig esetenként a daru borulásához vezethet. A darugém tetejére kiegészítő kanalas szélsebességmérő eszköz szerelhető fel, amely a felügyeleti rendszer felé továbbítja a szélsebesség értékét.

A fejlett hibakereső és felismerő rendszernek köszönhetően a hibák könnyebben detektálhatók, mérőeszközök nélkül is. A rendszer ugyanis állandó önellenőrzést tart, és az esetleges hibák számkódos és szöveges formában is megjeleníthetők a kijelzőn, emellett pedig a hibaüzenetek rögzítésre kerülnek. A túlcsordulás elkerülése érdekében meghatározott hibaüzenet szám után törlődnek.

A felügyeleti rendszer a kezelőfülkében található nagyméretű képernyőn és a mellette elhelyezett nyomógombokon keresztül kommunikál a darukezelővel. A kezelő így szemléletesen formában látja a számára fontos adatokat, és reagálni tud rájuk. A rendszer lehetőséget ad korlátozó feltételek előzetes figyelembevételére. Ha a daru szűk helyen végez emelési munkát, és nincs lehetőség a teljes felsőváz körülfordulásra, vagy távvezeték miatt magassági korlátozás van, beállítható a működési tartomány, ahol a gép dolgozhat. A számítógép nem enged kilépni ebből a tartományból, hanem a határokon megállítja az adott mozgást. Ez növeli a biztonságot és csökkenti a kezelő igénybevételét, mert a fenti korlátokra már nem kell figyelnie.

Adatátvitel

Az autódaru elektromos berendezései CAN adatbusz-rendszeren keresztül kommunikálnak egymással. Erre a magas fokú automatizáltság és a nagyarányú mikroprocesszoros alkalmazások miatt van szükség. Korábban relés jelfogó eszközöket alkalmaztak a daruk elektromos rendszerében, melyek vezetékelése egy bizonyos szint elérése után már nagyon összetetté vált. A fejlett elektromos eszközök megjelenése egyre nagyobb mennyiségű továbbítandó adatot eredményezett, melyet a hagyományos kábelezés nem tudott lekövetni.

Az adatbusz-rendszer teljesen behálózza a járművet. Az alsó és felső rész önálló buszrendszerrel rendelkezik, ezek összeköttetésben vannak egymással. A rendszer előnye abban rejlik, hogy az elektronikai eszközök viszonylag kisszámú kábelen keresztül képesek az egymás közti kommunikációra, mert központi buszra kapcsolódnak. Őnnen egy érzékelő jelét egyidejűleg akár több vezérlőegység is megkaphatja és feldolgozza. A beérkező jelet a számítógép rangsorolja fontosság szerint, ez alapján kerül végrehatásra az utasítás. A legnagyobb előny abban rejlik, hogy a kevés kábel miatt, és a soros adatátvitelnek köszönhetően bármelyik részegység meghibásodása esetén a többi elem működőképes marad. A rendszer megbízhatósága javul, kicsi a teljes rendszerkiesés esélye.
Ezen túlmenően sikeresen alkalmazható az új rendszer hibakeresés esetén is. A kialakított pontokra csatlakozva sokkal könnyebb a hibafeltárás, mint ha vezetékek sűrű hálózatában kellene megtenni ugyanezt. Őlyen mérési pontok a motorokon és a váltóművön vannak.

Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén