Autó és mobildaruk XI.

Szakcikkek - 2011-09-27 18:55:43 nyomtatás cikk nyomtatása



Az autódaruk bemutatása VII.

Forgó felsőváz IV.

A daru kezelőfülkéje


A fülke a felső váz központi egysége, innen történik a munka irányítása, ez a darukezelő tényleges munkahelye. Az egyszemélyes fülke a felsővázon, a gém bal oldalán helyezkedik el. Nem nehéz megközelíteni, köszönhetően a nagyméretű fellépőknek, illetve az alvázon található lehajtható létrának.
Kialakítását, felépítését és általános minőségét tekintve hasonló a vezetőfülkéhez, így csak az eltéréseket részletezném. A kezelőfülke billenthető, ami akkor jön jól, ha a darukezelő nagy magasságban dolgozik, és egyébként nem lát ki rendesen. A kezelőszervek is más jellegűek, mint a vezetőfülkében.



A kényelmes ülés két oldalán egy-egy joystick kar található. A bal oldali kar működteti a darugém kitolását és visszahúzását, továbbá ezzel forgatható a felsőváz a királycsap körül. A jobb oldali joystickra telepítették a gémbillentés és a teheremeléshez szükséges kötélmozgatás funkcióit.
A fülke központi helyén egy nagyméretű kijelző található.



A központi számítógép ezen keresztül kommunikál a gépkezelővel, aki leolvashatja az aktuális beállításokat, az esetleges hibaüzeneteket és hibaleírásokat, továbbá a nyomógombokkal utasítást adhat a számítógépnek, módosíthat vagy felülbírálhat.
A vezetőfülkénél már említésre került, hogy daruzó üzemmódban a teljes irányítás átadódik a kezelőfülkébe. Ilyenkor csak a daru irányítható, az alváz nem, tehát a daruzás megkezdése előtt el kell végezni az alváz előkészítését, azaz a letalpalást valamint a vízszintezést.

Az ellensúlyok

A teheremeléshez elengedhetetlen ellensúlyok alkalmazása. Ezek szükségesek ugyanis ahhoz, hogy a daru emelés közben ne boruljon fel az emelt teher által kialakuló forgatónyomaték eredményeként. Az ellensúlyok olyan kompenzáló hatású nyomatékot hoznak létre, amely meggátolja a borulást.
Az ellensúlyok elhelyezésénél azonban szigorúan ügyelni kell arra, hogy minél közelebb helyezkedjenek el a királycsaphoz, mert így teher nélkül nem képesek felborítani a darut.

A súlyok a kezelő- és a vezetőfülke között, az alváz felső részén, a gém alatt helyezkednek el.



A fenti bal oldali ábra az ellensúlyok helyét mutatja az alvázon. Őnnen a gép magától fel tudja venni a kívánt súlyt a következő módon: a kezelő a felsővázat a megfelelő helyzetbe fordítja a forgatómű segítségével. Ezután két darab munkahenger lenyúl a súlyért, és mintha egy kulcsot fordítanánk el a zárban, rögzíti magán az ellensúlyt, és felemeli azt a helyére. Ezután a kívánt munkahelyzetben megkezdhető a daruzás.

Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén