Autó és mobildaruk X.

Szakcikkek - 2011-09-18 19:31:34 nyomtatás cikk nyomtatása



Az autódaruk bemutatása VI.

Forgó felsőváz III.

Az emelőmű és a kötélvezetés


A bemutatáshoz választott típus egyetlen kötéldobbal rendelkezik. Ennek hajtását a változtatható szállítású szivattyú látja el folyadékkal.
A kötéldob a felsővázon, annak hátsó részén, a teleszkópos gém vonalában helyezkedik el.



Felépítését tekintve a kötéldob egybe van építve egy bolygóhajtóművel. Ez a teheremelés során nagy nyomatékot biztosít a forgatáshoz, ami nagy kötélerőt eredményez. Ehhez már szükséges nagy szilárdságú, ellenálló darukötelek alkalmazása, de ezek minősége - hasonlóan a gép minőségéhez - kiváló. A maximális kötélsebesség 110m percenként, ez nagy emelési sebesség elérését teszi lehetővé.
Előfordulhat, hogy a megengedettnél nagyobb kötélerő érték adódna egy bizonyos teher emelése esetén. Ebben az esetben megoldást jelent a kötélágak számának növelése, ami az egyes kötélágakban csökkenti az ébredő kötélerő nagyságát.



A biztos tehertartás rendkívül fontos egy daru esetében. A biztonságot szolgálja a kötéldobbal egybeépített rugós előfeszítésű lamellás fék. Üzemzavar esetén, ha a féket nyitott állapotban tartó folyadéknyomás megszűnik, vagy csökken, a rugó összezárja a lamellákat, a fék rögzíti a dobot, így gátolva meg a teher leszakadását.

A teleszkópos gémtagok mozgatása

A daruk teleszkópos gémje több mozgatható tagból áll. Ezek alaphelyzetben is 60 méteres maximális horogmagasságot tesznek lehetővé. Természetesen kisebb maximális gémkinyúlás is elérhető, ekkor a tagok nincsenek teljesen kitolva.
Hogy mindez lehetővé váljon, a Liebherr cég bevezetett egy újítást. A rendszer lényege, hogy a gémtagok kitolását egyetlen, kétutas munkahenger végzi, majd a kívánt helyzet elérésekor a hidraulika egy csappal rögzíti a tagot. Az egész rendszer a gém belsejében helyezkedik el, így egy zárt egységet alkot. Kívülről csak a rögzítőcsapok helyei láthatók. Az új rendszert a gyártó TELEMATIK néven ismerteti.



A gémtagok ovális profillal rendelkeznek, alapanyaguk nagyszilárdságú, finom szemcseszerkezetű szerkezeti acél. Korábban szinte kizárólag a téglalap keresztmetszetű gémprofil volt a jellemző, azonban az új profil sokkal kedvezőbb szilárdsági tulajdonságokkal rendelkezik, kisebb saját tömeg mellett, ami a jármű önsúlyára is jó hatással van, beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Mára ez az új profil elismerést vívott ki szakmai körökben, és hasonló formában az összes nagyobb gyártó ezt alkalmazza.

Természetesen nem ez az egyedüli gémkitolási eljárás létezik. Vizsgáljuk meg a következő ábrát:



A rajz a gémkitoló rendszert szemlélteti. Ebben az esetben az egyetlen munkahenger nem egyenként tolja ki a tagokat, hanem a tagok közti drótkötélkapcsolat miatt minden tag egyszerre mozdul kifelé. A gém teljes hosszát így nem az befolyásolja, hogy egy tag ki van-e tolva vagy sem, hanem az, hogy az egész gém milyen mértékben van kitolva. Ebben az esetben a tagokat nem rögzítik csapok sem, csak a gémtagok közti kapcsolólánc illetve a munkahenger tehertartása.

A TELEMATIK rendszer előnye abban rejlik, hogy minden teheremelési feladatra kiválasztható a legalkalmasabb gémkombináció. Minden tag 100%, 92%, 46% illetve
0%-ban tolható ki. Ez tehát azt jelenti, hogy egy tag kitolható teljesen, két köztes helyzetben, de választható az az állapot is, hogy az adott tagot nem használjuk, nem toljuk ki. A kiválasztást megteheti a gépkezelő, vagy automatikusan a vezérlő számítógép. (Bővebben később.)

Tételezzük fel azt az esetet, hogyminden egyes tagot használunk. Ekkor a kitoló munkahenger lép működésbe: először a legkülső tagot tolja ki, majd csapolással rögzíti a kívánt helyzetbe. Ezután a munkahenger visszatér a kiinduló helyzetbe, egy csap rögzíti a következő tagot a munkahenger végéhez, ezután pedig ez a tag tolódik ki. Természetesen ilyenkor a már kint lévő tag az új taggal együtt mozog. A folyamat addig tart, míg az összes gémtag az adott helyzetbe kerül.

A gém összetolásakor a fenti folyamat fordított sorrendben zajlik le, először a legutoljára kitolt tag kerül alaphelyzetbe és így tovább.

Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén