Autó és mobildaruk VIII.

Szakcikkek - 2011-09-02 20:30:27 nyomtatás cikk nyomtatása



Az autódaruk bemutatása IV.

Forgó felsőváz I.


A felsővázon elhelyezett gépészeti egységek az alváz elemeihez hasonlóan magas műszaki színvonalat képviselnek, és elsősorban a könnyű kezelhetőség valamint a magas teljesítmény elérése volt a cél.

A daruzó felsőváz hajtási rendszere I.

A hajtás átvitele diesel-hidraulikus rendszerű. Ez lehetővé teszi a magas fokú szabályozhatóságot, továbbá nagyban hozzájárul az egyszerű kezelhetőséghez és így a jobb munkavégzéshez is. A motor állandó szállítású, és két darab egybeépített változtatható szállítású, axiáldugattyús szivattyúhoz kapcsolódik. Ezek látják el megfelelő mennyiségű és nyomású folyadékkal a működő egységeket. A hajtás felépítését az alábbi sematikus ábra mutatja. A továbbiakban az itt található komponensek kerülnek részletezésre.



A Load-Sensing (LS) szabályozás

Mobil munkagépektől egyre hatékonyabb működést várunk el az adott beépítési környezetben, hiszen napjainkban a környezetvédelmi és nem utolsósorban gazdaságossági igények folyamatosan növekszenek. Hidraulikus oldalról vizsgálva a kérdést, arra jutunk, hogy a fentieknek megfelelni csak a változtatható szállítású szivattyúk felhasználásával lehetséges. A változtatható szállítású szivattyúk alkalmasak arra, hogy a fojtásokon létrejött veszteségek jelentős részét kiküszöböljék.

A meglévő típusokból egyedül az axiális szivattyúk képesek arra, hogy előállítsák a mai,nagy teljesítményű gépekben alkalmazott 3-400bar nyomást. Nem szerencsés, ha a gépkezelőt állandóan a szivattyú állításának feladata köti le, ezért manapság kizárólag automatikus szabályozást alkalmaznak.

A szivattyúk szabályozására több lehetőség is kínálkozik. Ezek egyike a nyomásszabályozás. Ez azt jelenti, hogy egy beállított maximális nyomás elérésekor nem a nyomáshatároló avatkozik be, hanem a szivattyú szállítása módosul, hogy a rendszerben ne növekedjen tovább a nyomás. Teljesítményszabályozott szivattyúk esetén a határteljesítmény elérésekor csökken le a szivattyú szállítása, igazodva a pillanatnyi nyomás értékéhez.
Mindkét megoldás hátránya, hogy nem veszi figyelembe az aktuális terhelési viszonyokat, részterhelésnél is megmaradnak a szabályozott jellemzők.

Nyomásszabályozott rendszernél, ha a munkahengert kisebb erő terheli, a szivattyú akkor is a maximális nyomáson dolgozik, míg teljesítményszabályozott rendszernél, ha kisebb teljesítmény is elegendő lenne, a hidraulikaszivattyú a maximális teljesítménnyel dolgozik. A szükséges és a rendelkezésre álló nyomás különbségét pedig valamilyen formában fel kell emészteni, általában fojtással, ami azt eredményezi, hogy a veszteség hővé alakul. Ez a hűtési teljesítményigény növekedéséhez vezet.

A veszteségek elkerülésére illetve csökkentésére tehát egy olyan szivattyú a megoldás, ami igazodik a terheléshez, valamint a gépkezelő igényeinek megfelelő sebesség- azaz folyadékmennyiség- szállítását biztosítani tudja. Az ilyen rendszerű szivattyúkat terhelésszabályozott, vagy terhelésérzékelő (Load-Sensing) szivattyúnak nevezik. A rendszer előnyeinek köszönhető, hogy a terhelésérzékelős szivattyúk a mobil építőipari és földmunkagépekben nagyon gyorsan elterjedtek.

Ahhoz, hogy a szivattyú alkalmas legyen a terhelés érzékelésére, érzékelnie kell a terhelés leküzdéséhez szükséges nyomást. Ezért a terheléssel arányos nyomást vissza kell csatolni a szivattyú állítóegységéhez. Emellett viszont szükség van a szivattyú maximális nyomásának állítására és korlátozására. Ez úgy oldható meg legegyszerűbben, ha a hidraulikus körbe beépítésre kerül egy nyomáshatároló fokozat.



Ez a maximális nyomás elérésekor felülbírálja a terhelésszabályozást, és egészen addig nyomásszabályozott szivattyúként működik, amíg a rendszer nyomása visszaáll a beállított maximum érték alá.
A terhelésszabályozás telepítése ugyan költségesebb a többi rendszerhez képest, viszont üzemelés közben többszörösen megtérülnek ezek a költségek, köszönhetően többek között a nagyobb szivattyú élettartamnak, ami ritkább szivattyúcserét eredményez. Emellett a költségek csökkenése az üzemanyag fogyasztásban is tetten érhető.

Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén