Autó és mobildaruk VII.

Szakcikkek - 2011-08-24 19:17:52 nyomtatás cikk nyomtatása



Az autódaruk bemutatása III.

A daru letalpalása


A letalpalás 4 ponton történik, oldalanként 2 talppal, melyek karjai a helytakarékosság miatt egymás mögött eltolva helyezkednek el. A jármű mindkét oldalán, a 3. és 4. tengely között, vállmagasságban egy-egy zárható fedéllel védett, érintőgombos kezelőpanel található.



Az adott oldali talpak csak a saját oldali kezelőfelületről működtethetők. Erre azért van szükség, hogy a kezelő lássa, meddig tolhatja ki az adott oldalon a talpat. A kezelőfelületről módosítható a motor fordulatszáma, továbbá szükség esetén le is állítható a motor. Ezen kívül innen történik a daru vízszintezése is, amely már tetszőleges oldali kezelőpanelről elvégezhető. A panelen ekkor megjelenik az egyes talpakon lévő terhelés értéke, valamint a daru vízszinteshez képesti helyzete is. Az eltérés a vízszintestől1°-on belül kell, hogy maradjon, ekkor a daruzás biztonságosan végezhető. Gombnyomásra automatikus nivellálás is kérhető, ekkor a kezelőnek annyi dolga van, hogy minden egyes talppal érintőfogást vesz a talajon. Rossz minőségű, nem teherbíró talajon nem elegendő a letalpaló pofák felülete, ekkor nagy felületű fa talpakra engedik rá a pofákat. Ennek elmulasztása nagyon gyakran a balesetek legfőbb okozója, ugyanis terhelés alatt a daru megsüllyedhet a nem megfelelő talaj miatt. Ekkor a gép kimozdul vízszintes helyzetéből és az esetek többségében felborul, ami súlyos anyagi károkhoz vezet.

A letalpalás folyamatát az alábbi képsorozat mutatja be:



A rögzítőcsap eltávolítása után a kezelőpanel nyomógombjai segítségével megkezdhető a talp kitolása. A rendelkezésre álló helyhez igazodva kitolható csak az egyik tag, de biztonságosabb, ha mindkettő ki van tolva. Látható, hogy a talajjal közvetlen kapcsolatban lévő pofa helytakarékossági okokból eltolva helyezkedik el, így a talpaláskor ezt is végleges állapotába kell rögzíteni. A talpak kitolását illetve a pofák leengedését és felemelését egy-egy hidraulikus munkahenger végzi minden talp esetén.

Fékrendszer

A jármű összetett fékrendszerrel rendelkezik, amely magában foglalja az üzemi fékrendszert, a rögzítőféket, továbbá az üzemi fékkel együtt működő lassító fékeket. Az üzemi fékrendszer levegős működtetésű, kétkörös, minden egyes kerékagyon féktárcsa található.





Ez a hagyományos dobfékes rendszerhez képest jobb adagolhatóságot és fékteljesítményt biztosít, emellett a fékhatás sem csökken magasabb hőmérsékleten (például egy hirtelen vészfékezés után). A fékbetétek csereideje lerövidül, de a csereperiódus növekszik, köszönhetően a fékrendszerrel együtt működő kipufogóféknek és az örvényáramú intardernek, ami a kardántengelyre hat, és szükség esetén az üzemi fék használata nélkül lassítja a járművet.

Vezetőfülke

A daru vezetőfülkéje hasonlóan magas műszaki színvonalú, de a kezelőt sem hagyták figyelmen kívül, a kellemes munkakörülmények megteremtésére is gondoltak a tervezés során. Kényelmes, tágas, egyszerre célszerű és vezetőközpontú. Röviden így jellemezhető a vezetőfülke. Hogy mit is jelent ez valójában? A fülke korrózióálló acéllemezből készül, körben nagyméretű ablakokkal. Ez minden irányban jó kilátást tesz lehetővé a vezető számára, amire szükség is van egy ekkora jármű manőverezéséhez.







Gondoskodtak a fülke hő és zajszigetelésről is, emellett pedig olyan „extrák” is helyet kaptak, mint a fűthető és elektromos állítású külső tükrök, az elektromos szélvédőfűtés valamint a légrugós vezetőülés. A vezetéshez szükséges funkciók innen érhetők el egy nagyméretű kezelőpanelen keresztül.



Választhatunk az egyes kormányzási módok közül, kapcsolhatjuk a differenciálzárakat, az automatikus sebességváltóművet. A vezetőüléstől jobbra egy másik panelen kapott helyet az üzemóra számláló, és innen válthatunk át daruzási módba.



Ilyenkor gyakorlatilag a teljes vezérlés átadódik a felsőváz darufülkéjébe. Ezzel meggátolható, hogy egyidejűleg a két funkció egyszerre működjön (pl. teherrel menetelés nem fordulhat elő!).

Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Helyszíni cölöpözések II.- Helyszíni cölöpözési technológiák
„Az év gépe 2010” választás nyertesei