Autó és mobildaruk VI.

Szakcikkek - 2011-08-15 20:23:18 nyomtatás cikk nyomtatása



Az autódaruk bemutatása II.

Kormányzás


Kormányzási módok

A manőverezési feladatok megoldására több program áll a kezelő rendelkezésére (a vizsgált gép esetében 5):

• P1- az 1. és 2. tengely a kormányelfordulásnak megfelelően mechanikusan, míg a 3., 4. és 5. tengely az első két tengely elfordulásának és a sebességnek megfelelően, aktívan kormányzódik. 30km/h sebességnél a 3. és 4. tengely kerekei egyenesbe állnak és fixen rögzítésre kerülnek, míg az 5. tengely 60km/h sebességnél teszi ugyanezt.
• P2- a 3., 4. és 5. tengely kerekei az 1. tengelynek megfelelően fordulnak el úgy, hogy a lehető legkisebb fordulási sugár adódjon (10,4m)
• P3- minden kerék egy irányba fordul el, így a jármű oldalazni tud.
• P4- a 3., 4. és 5. tengely kerekei az 1. tengely elfordulásának függvényében térnek ki úgy, hogy a jármű hátsó sarka ne térjen ki oldalirányba kanyarodáskor. Ez a funkció a szűk helyen való manőverezést segíti.
• P5- az 1. és 2. tengely a kormánykeréknek megfelelően fordul, míg a többi ettől függetlenül, nyomógombokkal irányítható, gyakorlatilag független hátsókerék-kormányzás valósítható meg.

A kormánymű felépítése

Az első és második tengely kormányzása tehát mechanikusan történik, a többi tengelyen lévő kerekek kormányzását végzik a munkahengerek. Működésüket számítógép hangolja össze a fenti programoknak megfelelően. Maga a kormánymű hidraulikus, két hidraulikakörrel, szervóval ellátott. A két hidraulikakör teljesen független egymástól. A kormányszervó motor a vezetőfülke alatt helyezkedik el, ez biztosítja a mellső tengelyek kormányzását. A szervomotorhoz kormányrúd csatlakozik, ez fordítja el a mellső tengelyen lévő kerekeket.



A kormányzás felépítését szemlélteti a következő ábra.



A rajzon barnával jelölt kormányrudak felelősek a mellső tengelyek kormányzásáért. Biztonsági okokból az aktívan kormányzott hátsó tengelyek veszélyhelyzetben automatikusan egyenesbe állnak, ezt a feladatot a központosító munkahengerek végzik el. A fenti kormányzási módokat a kezelő a vezetőfülkéből, közvetlenül a műszerpanelről, nyomógombokkal tudja kiválasztani. Az egyes programok akár menet közben is kapcsolhatók.

A rugózási rendszer

A daru rugózása és szintezése szintén sarkalatos pont az alváz szempontjából. Egyenetlen terepen haladáskor előfordulhat, hogy valamelyik kerék, esetleg tengely(ek) nem érnek le a talajra. Őlyenkor a talajon lévő többi kerék kell, hogy átvigye a talajra a daru alapesetben közel 60t-ás tömegét. Emellett a hajtás szempontjából sem mellékes, hogy egyidejűleg hány kerék érintkezik a talajjal. Éppen ezért minden egyes tengely hidropneumatikus rugózással van ellátva, amely szintezést végez, továbbá a jármű rugózását és a lengéscsillapítást is biztosítja. A rugózási rendszer a jármű magasságát az alaphelyzethez képes +150/-100mm tartományban gombnyomásra fokozatmentesen változtatja.



A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a szintezésnek köszönhetően az első és hátsó terepszögek is növekszenek, valamint akár 9° os lejtőn oldalirányban haladva is vízszintes marad a járműfelépítmény. Süllyesztett állásban a jármű alacsony helyeken tud áthaladni. A hidropneumatikus elnevezés arra utal, hogy hidraulikus és levegős elven működő egységek működnek együtt. A tengelyek és az alváz közti kapcsolatot a rugóstagok teremtik meg, melyek egyik oldali munkaterében olaj, a másik oldalon sűrített levegő van. Terepen meneteléskor fel kell emelni a járművet. Ekkor a vezérlő számítógép a kezelő utasításának megfelelően levegőt küld a felső munkatérbe. Ennek hatására a gép felemelkedik, rugózási tulajdonságai javulnak. Letalpaláskor teljesen le kell engedni a járművet, továbbá blokkolni kell a rugóstagokat. Ilyen esetben a vezérlés olajat küld az alsó munkatérbe, a rugóstag „beül”, és felkeményedik. A légrugókhoz szükséges levegőnyomást a motorra épített kompresszor termeli. A rendszer felépítését és részegységeit az alábbi ábra szemlélteti.



Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén