Autó és mobildaruk V.

Szakcikkek - 2011-08-04 19:15:00 nyomtatás cikk nyomtatása



Az autódaruk bemutatása I.

Az típusú teleszkópgémes terepjáró autódaru a termékpalettán a közepes kategóriában helyezkedik el. A gyártók általában olyan típusnevet adnak daruiknak, hogy utaljon a főbb paramétereire (pl. a Liebherr LTM 1130-5.1 neve, amelyről a cikk alapját képező tanulmány íródott, utal a gép teherbírására, a tengelyek számára, valamint arra, hogy teleszkópgémes daruról van szó).


A gépek geometriai méreteit az alábbi ábrán láthatóhoz hasonló módon szokták megadni.



Alváz

A váz hegesztett szerkezet, nagy szilárdságú szerkezeti acélból készül. Nagyon fontos, hogy ellenálljon a nagymértékű igénybevételeknek, de mindemellett a tervezés során törekedtek a lehető legoptimálisabb tömeg elérésére. Ez az irányelv a daru minden egyes részegységére igaz.

Motor és a hajtáslánc

A tanulmányban bemutatott jármű, hasonlóképp a kategória többi gépe is, 5 tengelyes, 10x6x10, vagy opcionálisan 10x8x10 kerékképletű (a vizsgált jármű az utóbbi kerékképlettel rendelkezik). A kerékképlet szerint 10 kerékkel rendelkezik, amelyből 6 (illetve 8) hajtott, és 10 kormányzott. A mellső tengely hajtása kapcsolható, ez főleg nehezebb terepviszonyok közti haladáskor jön jól.

Motor

Az autódaruk általában két motorral rendelkeznekk, egyik az alvázon, a másik a forgó felsővázon található. Az alvázon lévő motor a vezetőfülke mögött található. Ez a motor végzi a jármű mozgatását, a felsővázon lévő pedig a daruzáshoz szükséges.



A motor korszerű, tiszta üzemű, megfelel a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is. Ezt több olyan technikai újítás teszi lehetővé, melyek jelentős része előbb jelent meg a nehézgépekben, mint a közúti járművekben.

Az üzemanyag a kombinált elő-finomszűrő egységen keresztül jut el a nagynyomású (1800-2400bar) befecskendező rendszerig. A befecskendező rendszer olyan védelemmel van ellátva, amely probléma esetén 800bar nyomást engedélyez a befecskendező rendszerben. Ez elégséges a szervizhelyig való eljutáshoz, vagy a munkaterület elhagyásához. A befecskendező szelepeket elektromágnes működteti, így pontosan szabályozható a tüzelőanyag mennyisége, illetve a befecskendezési idő.

A kipufogógázokra vonatkozó előírásoknak a motorgyártó cégek többféle módon próbálnak megfelelni. Bizonyos gyártók az üzemanyaghoz adalékot kevernek (pl. Mercedes-Benz AdBlue adalék), míg mások a gázok visszavezetésével oldják meg a problémát. A Liebherr is ezt az eljárást alkalmazza: a kipufogógáz összetételét folyamatosan vizsgálja egy szonda, amely jeleket küld a központi motorvezérlő számítógéphez. Ha szükséges, akkor a gáz egy bizonyos részét visszaviszik az égéstérbe, hogy ott újra égésben vegyen részt a friss levegővel és az üzemanyaggal. A visszavezetés közben a kipufogógáz lehűl, így az égéstérbe jutva sokkal tisztábban tud elégni. Ennek köszönhetően a káros nitrogén-oxidok és egyéb szennyező komponensek mennyisége alacsony szinten tartható.

A vezérlő számítógép hűtése szintén komoly feladat, de rendkívül szellemes módon sikerült megoldani ezt a problémát. A hűtés nem csak bordázott felületen keresztül történik, hanem az üzemanyagot is átáramoltatják a számítógép környezetén. Ezzel megoldott a hűtés, és a folyamat során az üzemanyag is melegszik, ami az égési folyamatokra kedvező hatással van.

Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén