Autó és mobildaruk III.

Szakcikkek - 2011-07-17 20:00:29 nyomtatás cikk nyomtatása



Az autó- és mobildaruk legfontosabb típusai I.

A gyártók termékpalettája rendkívül szerteágazó. Megkülönböztetünk:
• rácsos főgémű terepjáró alvázas
• teleszkópgémes járműalvázas
• mobildaru
• teleszkópgémes terepjáró alvázas
• járműalvázas mobil toronydaru
• rácsos főgémű lánctalpas
• teleszkópgémes lánctalpas
• teleszkópgémes kompakt kialakítást.

Rácsos főgémű terepjáró alvázas autódaru

Jellegzetessége a speciális, soktengelyes, terepjáró alvázra épített felépítmény. A speciális terepjáró alváz lehetővé teszi, hogy a jármű nehezebb terepviszonyok között is megfelelően haladjon, a rugózás a tökéletes szintezést garantálja, valamint a több tengely megfelelő tengelyterhelést biztosít. Erre a teherbírással együtt növekvő felépítmény tömeg miatt van szükség. Őgen gyakran majdnem az összes tengely hajtott, valamint a több tengely kormányzása jó terepjáró képességet eredményez, valamint a nagy méretek ellenére a jármű jól manőverezhető marad.
A felépítmény jellemzője a viszonylag nagy szerelési időigény, és ez egyidejűleg jól szervezett logisztikát követel meg. A felépítmény és a rácsos gém külön szállított, csak a helyszínen kerül összeszerelésre.

Manapság nem ritka az 500t feletti teherbírás sem.

Járműalvázra épített teleszkópgémes autódaru

A teleszkópgém nagyságrendekkel kevesebb előkészületet és szerelést igényel,mint a rácsos főgém.



Ezek a daruk normál, 3 vagy 4 tengelyes teherautó alvázra (Scania, Mercedes-Benz, Volvo a megrendelő igényeinek megfelelően) kerülnek felépítésre. Ez a jármű számára közúton kedvezőbb tulajdonságokat biztosít, viszont terepjáró képessége nem a legjobb.

Mobildaruk

Leggyakrabban kéttengelyes, esetleg négytengelyes haladóművel találkozunk, nagyméretű terepjáró kerekekkel felszerelve. Manapság a 80-100t teherbírás sem ritka ebben a családban. A haladómű összkerék meghajtású, ezek a típusok általában összkerék kormányzással készülnek. A fenti paraméterek a jármű számára jó terepjáró képességet biztosítanak, ami egyes feladatok elvégzéséhez elengedhetetlen. A motor a forgó felsővázon vagy gyakrabban az alvázon helyezkedik el, az egyetlen kezelő- vezetőfülke a forgó felsővázon található.



Emelés közben feladattól függően nem mindig szükséges a letalpalás, ez bizonyos esetekben menetelést is lehetővé tesz. Nagy hátrányuk viszont, hogy a közúti forgalomban korlátozottan vagy egyáltalán nem vehetnek részt. Ennek magyarázata az, hogy lehajtott gémnél a kezelő-vezetőfülkéből korlátozott a kilátás. Főleg a menetirány szerinti jobb oldalra, hiszen ott a lehajtott gém, felemelt gémmel pedig nem közlekedhet a jármű. A nagy kerekek és a viszonylag magas tengelyterhelés szintén korlátozó feltétel.

Így a mobildaruk a közúti közlekedésben:
- lassújárműként, maximum 25km/h sebességgel haladva
- útvonalengedéllyel
- felvezető autóval
- tréleren szállítva vehetnek részt.

Terepjáró alvázas teleszkópgémes autódaru

A mobildaruk és a járműalvázra felépített teleszkópgémes autódaruk előnyeit egyesíti ez a konstrukció. Az alváz kialakítása nagyon hasonló a terepjáró alvázas, rácsos főgémű darukéhoz. Az ott felsorolt, alvázra vonatkozó jellemzők tehát itt is megtalálhatók, a speciális rugózás a jármű szintezéséhez, és ami még fontosabb, terepen haladva az egyenletes haladáshoz szükséges, hogy lehetőleg minden kerék érintkezzen a talajjal. A 2-9 tengelyes alváz a megnövekedett felépítménytömeg mellett is megfelelő tengelyterhelést eredményez.



A teleszkópos gém szerelési igénye jóval kisebb, mint a rácsos főgémé, ez alkalmassá teszi a gépet a különféle feladatokhoz való gyors alkalmazkodásra. A gém ezen kívül gyakran kiegészül rácsos gémtoldatokkal, ezek utólag kerülnek fel a gémcsúcsra. Ez a darutípus teherrel menetelésre nem alkalmas, minden esetben letalpalás szükséges! Manapság az 1200t teherbírás, a 170m emelési magasság is megvalósítható, ezekre általában különleges feladatok elvégzése során, tehát extra nagy terhek és emelési magasságok esetén van szükség.

Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén