Autó és mobildaruk I.

Szakcikkek - 2011-06-30 12:59:47 nyomtatás cikk nyomtatása



A daruk fejlődése az ókortól napjainkig I.

„A daru olyan emelőgép, amely alkalmas terhek emelésére, süllyesztésére, illetve azok vízszintes mozgatására. Egyaránt felhasználja az építőipar építőanyag mozgatására, a kivitelező ipar pedig összeszerelési feladatokra.”

Fontosnak tartunk megemlíteni néhány „mérföldkövet” a daruk fejlődéstörténetéből, és, bár sok esetben hiteles tervrajzok, leírások nem álltak rendelkezésre, megpróbáltuk a legfontosabb állomásokat és kiemelkedő újításokat megtalálni.

Már az ókori Egyiptomban találunk egész elképesztő méretekkel bíró épületeket, épület maradványokat. A karnaki templom fennmaradt 134 oszlopa - egyenként 23 méteresek – jogosan vetik fel a kérdést, miként építették fel őket? Nem mehetünk el a piramisok mellett sem. Elgondolkodtató tény, hogy a legnagyobbak építésénél óránként 11 - 68, nagyjából 2,5 tonnás kőtömböt emeltek a helyére, és építettek be. Még így is több mint 20 évig tartott…

Görögországban az i.e. 5. századtól használtak darukat. A csörlő és a kötélkorong megjelenésével ez az új eszköz lett a „függőleges” anyagmozgatás legfőbb eszköze.
A rómaiak előszeretettel használták a bakdarut, pontosabban annak egy különleges változatát. Ez látható az alábbi ábrán. Jól kivehető a taposókerék, ami ebben az időszakban jelent meg, és később igen elterjedtté vált.



A középkor építészetében a 11.-12. századtól kezdődően alkalmaznak darukat. Ez az időszak a hatalmas templomok, katedrálisok építésének kora. A pusztító pestisjárványok sem vetik vissza az emberek építési kedvét, épp ellenkezőleg, a katedrálisok keresztes hadjárata folytatódik. A 14. századig 300 év alatt csak Franciaországban 80 nagy katedrális és közel 500 (!) nagyobb templom épül, némelyikük már jelentős magassággal bír (az amiens-i katedrális tornya 145 m magas).Ebben az időszakban terjed el újra a taposókerék, ezzel ugyanis az emberi erőt jobban ki lehetett használni (bal oldali ábra).
A középkor ezen túlmenően túl sok újítást nem hozott, csak az emelőgépek mérete és teherbírása nőtt meg. Egy 1558-ból származó metszet egy keréken elgurítható emelőt ábrázol (jobb oldali ábra).



Az első igazi nagy áttörést a gőzgép feltalálása hozta meg, hiszen ennek segítségével az emberi vagy állati erőt helyettesíteni lehet. Az1850-es évektől tehető a gőzgéppel hajtott daruk térhódítása.



Ezek a gépek megfelelő hordozó hiányában leggyakrabban vasúti, vagy telepített eszközök voltak. Erre mutat példát a fenti ábra. Az első igazán mobilnak tekinthető gőzhajtású, önjáró daru 1874-ből származik, és egy mezőgazdasági vontatóra lett felépítve (lenti ábra).



A vasútépítési láz életre hívott sok nagyméretű daruzó eszközt, hogy a rohamosan növekvő igényeket kielégítse. A törpéktől az igazi óriásokig különféle megoldások születtek. Az 1880-as évek közepéről származik az alábbi képen látható rácsos főgémű gőzhajtású daru, valószínűleg Coles vagy Wilson gyártmány.



Nem mentes ez az időszak olyan ötletektől sem, melyeket ma már megmosolygunk. Természetesen a maguk korában mindegyik működött valamilyen formában, ám valamiért eltűntek. Erre mutat néhány példát a következő ábra. Az első grafika egy francia lóvontatású „Hippomobilt” ábrázol, míg a másik egy gőzmozdonyra telepített daruszerkezetet. A mozdony esetén már 360°-ban elforgatható gémet látunk, 8 tonna megemelésére volt képes, 4,9m sugáron.

Farkas Ádám tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén