Aszfaltútépítő gépek

Szakcikkek - 2010-02-19 14:09:38 nyomtatás cikk nyomtatása



Az ígéret szép szó, ha megtartják, úgy jó. Mai cikkünkben az útépítő gépeket hozzuk picivel közelebb a Kedves Olvasóhoz.

Finiser

Az aszfalt útépítés vezérgépe. Feladata az aszfalt pontos terítése, bedolgozása és előtömörítése.

Ennek a gépnek nem engedhető meg a hosszú üzemszünet, mert a bekevert aszfaltot csak ez képes lefektetni. Míg az építésben részt vesz több szállítójármű, vibrációs henger, vibrációs lap, kotrógép stb., addig finiserből maximum 2-3. Mivel pótlásuk szinte lehetetlen (minden finiser dolgozik) nagyon fontos a szervizháttér.

Első és talán legfontosabb dolog az építés során ennek a gépnek a helyes megválasztása. Ehhez ismerni kell a követelményeket: terítési szélesség, felületi minőség, útalap felülete.

Alapvetően kétféle finisert különböztetünk meg – haladómű szempontjából: lánctalpast és gumikerekest. Egy gumikerekes gépet akkor alkalmazunk, ha jó minőségű útalapon dolgozunk, és a maximális beépítési szélesség 6-7 méter. Egymáshoz közeli munkaterületek közötti mozgatásához nem szükséges szállítójármű.

A másik típust nagyobb beépítési szélességhez, nagyobb padtömeghez ajánlják. A lánctalpas már nehézkesebben mozog, szállításához tréler szükséges.

A finiserek erőforrásának általában közvetlen befecskendezésű turbófeltöltésű dízelmotorokat alkalmaznak. Alacsony fordulaton is nagy nyomaték jellemzi őket, így hatékony a hidraulikus rendszer szivattyúinak meghajtása.

A gép leglényegesebb egysége az anyagelosztó-rendszere, amelyet három részre osztunk. Van a bunker, ahová a szállítójárművek az aszfaltot ürítik. Ez minél nagyobb, annál jobb. Nagy mennyiségű anyag esetén lehűlés sebessége csökken. Továbbá egy nagy puttonnyal rendelkező gép tovább tud dolgozni. Ez idő alatt a szállítógépek cserélődni tudnak, biztosítva a folyamatosságot.


A gép bunkeréből az anyagot a behordószalag juttatja a terítőcsigákhoz. Ebből általában egy vagy kettő van egy gépben. A szalag sebessége, szélessége, csatorna keresztmetszete határozzák meg a beépítési teljesítményt [t/ó]. Meghajtásukról külön- külön hajtómű gondoskodik, külön-külön hidromotorral. Így egymástól függetlenül is üzemeltethetőek.


Miután a szalagok eljuttatták az anyagot a finiser mögé, azt a terítőcsigák egyenletesen szétterítik. A korszerűbb gépeken a csigák meghajtása külön-külön hidromotorral történik. A fordulatszámot ultrahangos térérzékelő szabályozza. Az anyagelosztó csigarendszer könnyen fel- le mozgatható, hogy optimális anyagáramlást érjünk el mindenféle terítési vastagságra.
A csigák által eloszlatott aszfalt végleges profilját a finiser legfontosabb eleme, a simítópad alakítja ki. Ezzel az egységgel külön pontban foglalkozunk.

A finiser főbb részeit az alábbi ábra mutatja.



1. Leszorító hengerek
2. Lánctalp
3. Bunker oldalfalak
4. Véghangtompító
5. Szintező hengerek
6. Első fényszórók
7. Kezelőpult
8. Padkeret
9. Vezetőülés
10. Kapaszkodó
11. Hidraulikusan szélesíthető simítópad

Simítópad

A pad feladata, hogy kellő tömörségűre döngölje, vibrálja az aszfaltot. Mire az anyag ideér, hőmérséklete az üzemi alá eshet, ezért a padot fűteni kell. Erre a folyamatra a gyártók három módszert álmodtak meg. A Dynapac a gázfűtésű rendszert alkalmazza általában. Itt külön biztonsági rendszert kellett kiépíteni a robbanásveszély miatt, viszont nem terheljük a motort. A Vögele gépei elektromos üzeműek. A gázos fűtéssel szemben annyi hátránya van, hogy ez a rendszer kb 30 kW-ot levesz a motor teljesítményéből, valamint lassabban éri el a pad az üzemi hőmérsékletet.



Két karral, négy munkahengerrel kapcsolódik a géphez. Ezekkel történik a pad magasságállítása. Hidraulika gyorscsatlakozókkal van megoldva a kapcsolat a pad és a gép között. A gépen lévő szivattyúk hajtják a pad hidromotorjait.

A simítópad részei az alábbi ábrákon láthatók.



1. Döngölő
2. Nyomóléc
3. Nyomóléc
4. Simítólemez hidr szél egység
5. Magasságállítás



1. Hidraulikusan szélesíthető egység
2. Második simítópad szélesítő merevítése
3. Első simítópad-szélesítő
4. Második simítópad szélesítő
5. Lehúzó lemezek
6. Szegélyformázó
7. Csapágyazás csigaszélesítő
8. Csatornalemez kitámasztása
9. Csatornalemezek
10. Csigaszélesítő
11. Csapágyazás merevítése – szélesítő

Szintező berendezés padon

A magasság szabályozása

A pad tartói hidraulikus munkahengerekkel csatlakoznak a traktoregységhez, amik a magasságot szabályozzák. Ezek a tartóhengerek határozzák meg a beépítés vastagságát. Megakadályozandó, hogy a pad belesüllyedjen az úttest felületébe, automata rögzíti adott állásban a hengereket, mikor megállítják a finisert.
Mint a mai modern gépeknek általában, ennek is van a beépítési anyagvastagságot automatikusan szabályozó elektronikus rendszere.



A pad szintvezérlésében résztvevő műszerek:

Magasságérzékelő










Ultrahangos érzékelő








Roadscanner (lézertechnológiás letapogatás)













Dőlésérzékelő










Kezelőegység – Display

A digitális kijelző:
- a döngölő fordulatszámát
- a vibráció fordulatszámát
- simítólemez hőmérsékletét
jelzi ki.







Aszfalt átrakógép

Ez a gép nem tartozik szorosan az útépítő géplánchoz, viszont mai autópályák építése során elengedhetetlen fontosságú. Segítségével folyamatosabb az útépítés, könnyebben tudják váltani egymást a teherautók. A szállítógépek és a finiser nincsenek kapcsolatban, az aszfaltépítő vezérli az átrakógép sebességét.

Működése: a teherautó rátolat a gépre, megáll előtte fél méterrel, üresbe teszi a sebességváltót. Belebillenti a puttonyba az aszfaltot. Innen a kaparócsigák juttatják az átrakószalagokhoz. Ez a szalag juttatja át a finiser puttonyába az anyagot.

Az aszfalt az idő múlásával hűl, így képlékenysége csökken, ezért fűteni kell. Gázégőket helyeztek el a szalag fölött, amelyeket PB gázpalackkal táplálnak.



A gép fő részei



1. Szállítószalag egység
2. Meghajtó dob
3. Fordító dob
4. Szalaglehúzó fent
5. Szalaglehúzó lent
6. Szalagfeszítés
7. Szalagburkolók fűtéssel
8. Szállítószalag
9. Túltöltés érzékelő
10. Válaszfalak
11. Szalagmeghajtó egység
12. Beérkezési egység
13. Anyagtartály
14. Keresztirányú szállítócsigák
15. Lehajtható bunkerfal
16. Szállítócsiga meghajtás
17. Leszorító rúd
18. Anyagterelő
19. Dízelmotor egység
20. Fellépő
21. Vezetőülés
22. Kezelőpult 1
23. Kezelőpult 2
24. Haladómű
25. Tető
26. Anyagledobó
27. Távolságszabályzó

Remélem, cikkünket érdekesnek találta. Látogasson el honlapunkra a jövő héten is.

Madai Péter tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén