Aszfaltépítő gépek kiválasztási szempontjai

Szakcikkek - 2010-02-23 13:39:55 nyomtatás cikk nyomtatása



A gép kiválasztásához elsősorban a követelményeket kell ismerni: terítési szélesség, felületi minőség, jó manőverezhetőség, terítendő anyag tulajdonságai, stb. A minőség és a beépítési teljesítmény nagyon fontosak. Döntő szerepe van építés minőségét meghatározó rendszerek, mint például anyagelosztó rendszer meghajtása konstrukciójának, pontosságának, ezt nagyon gondosan kell megítélni, hiszen ez lesz a finiser teljesítőképessége, valamint a produktivitás szempontjából meghatározó. E cikkben pontokba szedve ismertetjük, mire kell ügyelni egy finiser kiválasztásánál.

Traktorrész

Fontosabb adatok:

Lánctalpas kivitel: üzemi súly, pad súlya, lánc mérete

Gumikerekes: üzemi súly, pad súlya, hajtott kerekek száma, méret

Egy finisernek mindig eleget kell tennie az adott követelményeknek. Ez jelentős részben attól függ, hogy lánctalpas vagy gumikerekes változatot válasszunk. A két különböző konstrukció közötti választás több tényezőtől függ.

Alváz

Lánctalpas kivitel:
Lánctalp külön meghajtása jó manőverező képességet biztosít. Elektronikus szinkronizáló rendszerrel kell ellátni, hogy újra végig tudjon menni ugyanazon a pályán.

Gumikerekes kivitel:
A kéttengelyes alváz a gép építési sebességét növeli meg. A jó egyenesfutás a jól elosztott tömegtől és egyenletes talajtól függ. Egy kiegészítő elsőkerékhajtás ezt 25%-kal növeli. Automata vezérlőrendszer garantálja az egyenesfutást váltakozó terhelésnél és talajviszonyoknál.

Felszín

Ha nem szilárd talajon használják az aszfaltépítő gépet, akkor célszerűbb a lánctalpas kivitelt választani (az egyenesfutás végett). Gumikerekes finisert könnyebb és gyorsabb szállítani, de csak szilárd talajon lehet használni.

Munkaszélesség

Ha nagy szélességgel dolgozunk, akkor a padra nagy erők hatnak. Egyenesfutás szempontjából általában lánctalpas jobb, feltéve, hogy normálisak a körülmények. A két meghajtott kerékkel rendelkező gumikerekes gépeket 6-7 méter szélességig lehet használni, a négykerékhajtásúakat pedig 8 méter szélességig, de ez a pad súlyától is függ. Ha a beépítési szélesség több, mint 8 méter, akkor lánctalpas gép ajánlott a munkára.

Beépítendő anyag

Az anyagtípus is befolyásolja az egyenesben tartást. Amíg a bitumen jellegű anyagok magas hőmérsékleten viszonylag nagy folyósságot mutatnak, a hideg aszfaltkeverék és a stabil vagy kötetlen kavics (CKT) nagyobb belső súrlódási ellenállással rendelkeznek, nagyobb a vonóerő-igényük.

Padtípusok

Mivel a nehéz pad nagyobb trakciót igényel, ezért a pad típusát (merev, vibrációs, stb.) kell először kiválasztani, aztán a padhoz a gépet.

Szállítás

Fontosabb adatok: szállítási súly, teljes szélesség, magasság, szállítási sebesség.

Lánctalpas finiser szállításához bölcsős tréler szükséges, a gumikerekes akár saját lábán is szállítható, ha nincs túl messze a helyszín. Ha trélerre nincs szükség, az mindenképp alacsonyabb költséget jelent. A gumikerekes gépek akár 20 km/h-val képesek haladni, lánctalpasok lényegesen lassabbak. Ez azt jelenti, hogy a gumikerekes építési területen gyorsabban mozog, rétegterítési sebessége is nagyobb.


Motor

Fontosabb adatok: névleges teljesítmény, az üzemanyag tartály térfogata, hűtőrendszer

A motornak, mint az aszfaltterítőgép minden más részének, erősnek kell lennie, de gazdaságosnak is. Neves gyártótól érdemes motort választani, mert a pótalkatrész beszerzése így könnyű és gyors lesz. Olyan motorra van szükség, amely elegendő teljesítménytartalékkal rendelkezik ahhoz, hogy kibírja a több órás intenzív terhelést a munkálatok közben.

A léghűtésű motorok hűtőrendszere kevesebb karbantartást igényel, mint a vízhűtéses, viszont az a folyadékhűtés köpenye miatt halkabb üzemű. A modern motorok a károsanyag-kibocsátási követelményeket jobban kielégítik.

Anyagelosztó rendszer

Fontosabb adatok: bunkertérfogat, behordó szalagok száma, terítőcsiga átmérő, átmenő teljesítmény [t/ó]



Anyagáramlás

Az egyenletes és folyamatos anyagáramlás fontos követelménye a pontos útépítésnek. Az anyagellátási rendszer gondoskodik az állandó anyagáramlásról a szállítójárműtől egészen a simítópadig. A rendszert három részre osztjuk: bunker, behordó szalag, terítőcsiga.

Bunker

Nagysága fontos. Előnye, hogy nagy mennyiségű anyagot tud fölvenni, ami lassítja az anyag lehűlését, illetve egy nagy puttonnyal rendelkező gép tovább tud dolgozni. Ez idő alatt a szállítójárművek cserélődni tudnak, biztosítva a folyamatosságot.

Úgy kell megtervezni, hogy könnyű legyen az anyagáramlás a szalagok irányába. Kerülni kell a hideg sarkokat, mert a kihűlt aszfaltdarabok tönkretehetik az aszfaltréteget. Az oldalfalaknak magasnak kell lenniük és befelé kell hajolniuk, ezzel is a könnyű anyagáramlást elősegítve.

Szalagok

Feladatuk, hogy az anyagot a bunkerből a gép hátsó részébe, a pad elé szállítsák. A finiserek általában 1 vagy 2 szalagosak. A nagy útépítő gépeknek két szalagjuk van. Ezek a gépek nagy beépítési sebességre képesek.

A szalag szélessége, sebessége, csatorna átmérője határozzák meg a finiser beépítési teljesítményét. Az áteresztési képesség annak az anyagmennyiségnek felel meg, amely egy meghatározott idő alatt a puttonyból a gép hátsó részébe kerül. A beépítési teljesítménynek ez egy szokásos értéke, amit t/ó-ban adnak meg. Egy modern anyagszállító rendszer esetén a két szalag egymástól függetlenül működik, ezért a szalagoknak külön meghajtó rendszerük van. Mivel a szállítósebességet egy automata rendszer irányítja és felügyeli, nincs szükség ürítőnyílásra.

Terítőcsigák

Az elosztócsiga- rendszer egyenletesen és folyamatosan osztja el az anyagot a pad előtt. Két típusú csigarendszert különböztetünk meg: van a hagyományos, amely központi meghajtó egységgel rendelkezik. A továbbfejlesztett típusnál már a csigák külön-külön kapják a hajtást szélről. Mindkettőnek megvan az előnye. A központilag meghajtottakat könnyebb karban tartani. A szélükön hajtott csigáknál pedig korlátlan anyagáramlás van. Mindkettővel jó eredményeket lehet elérni. Az újabb típusú csigák fordulatszámát ultrahangos térérzékelő szabályozza.

A terítőcsigák teljesítménye az átmérőtől, a menetemelkedéstől, valamint a maximális fordulatszámtól függ.
Fontos elvárás, hogy az elosztócsiga- rendszert könnyen lehessen fel- le mozgatni, hogy optimális anyagáramlást érjünk el mindenféle terítési vastagságnál. A megfelelő magasság követelmény az állandó és stabil padhelyzethez.

A csigák legalacsonyabb pontja olyan magasságban kell, hogy legyen, hogy a szemcseméret ötszöröse elférjen alatta. Beállítása könnyen és gyorsan elvégezhető, mechanikus, hidraulikus rendszerek ajánlottak.

Teljesítmény

A legfőbb probléma az útépítőgép aszfalttal való ellátása. Az állandó anyagellátás garantálja azt, hogy nagy mennyiségű anyag kerüljön beépítésre. A finiser teljesítményét a beépítési szélesség és rétegvastagság határozzák meg.

Simítópadok

Fontosabb adatok: típus, tömeg, fűtőrendszer típusa

Az útépítő géplánc legfontosabb része, ez a fő munkaeszköz.

Gyorsan kopó alkatrészek

Minden alkatrész, ami az aszfaltterítés közben a keverékkel érintkezik nagy kopásnak van kitéve. Emiatt a puttony aljának, a tömörítő berendezésnek, a szalagnak és a csigáknak nagyon jó minőségű anyagból kell készülniük. A kopás gyorsasága az acél minőségétől, valamint a feldolgozott anyag minőségétől és mennyiségétől függ.

Fűtőrendszer

A padok fűtésére 3 fűtőrendszert használunk: dízel, gáz, elektromos. Gáz: tisztább, kevésbé bonyolult technikára van szükség, viszont komolyabb biztonsági rendszer szükséges a robbanásveszély miatt. Az elektromos fűtőrendszernél szükség van egy második generátorra, ami plusz költséget jelent. Sok energiára van szüksége, és lassabb is a többi rendszernél. Míg a gázos vagy dízel üzeműek 20-30 perc alatt üzemi hőmérsékletre fűtik a padot, ez az elektromosnak akár egy órába is telhet.

A gáz beszerzése problémákat okozhat, míg gázolaj mindenütt fellelhető.

A hőmérséklet értéke fokozatmentesen állítható. A túlmelegedés elkerülése végett a pad fűtését korlátozott mértékben termosztáttal szabályozzák.

Merev pad

Neve is elárulja, hogy nem lehet hidraulikusan állítani a beépítési szélességet, csak ki-be szerelhető fix elemekkel. Emiatt időveszteséggel kell számolni az útépítés folyamán. Általában egy ilyen padot beállítanak egy adott szélességre, és úgy használják. Ha a beépítési szélesség változó, akkor a hidraulikusan szélesíthető padot kell alkalmazni.

Hidraulikusan szélesíthető pad

A hidraulikusan szélesíthető pad lehetővé teszi a beépítési szélesség építési folyamat közbeni állítását. Itt elkerülhető a szerelési időveszteség.

Manapság többnyire ezek használatosak. A kihúzott padnak ellen kell állnia a csavaró nyomatékoknak, hogy a beépítési szélességet és a rétegvastagságot tartani tudja. A 9 méterig való beépítésnél szükség van egy pontos vezérlő és megtámasztó rendszerre a széthúzható alkatrészekhez.

Beépítési teljesítmény

Fontos adatok:

a. tömörítő pad:
- súlya
- tömörítő alkatrészek érintkezési felülete
- amplitúdója
- lökethossza
- frekvenciája

b. vibrációs pad:
- súlya
- érintkezési felülete
- amplitúdója
- frekvenciája

A padokat fel lehet szerelni tömörítő mechanizmussal vagy vibrorendszerrel, vagy a kettő kombinációjával. A következő tényezőket kel figyelembe venni a beépítési teljesítménynél:
- a pad súlya nagy befolyással van az előtömörítettség mértékére
- a beépítési sebesség
- a tömörítő és/ vagy vibrátor elem frekvenciája és amplitúdója
- a tömörítő elemek helyzete, állapota.


Padsúly és érintkezési felület

A keverékeknek vagy a stabilizált kavicsrétegnek relatív nehéz pad kell ahhoz, hogy a kívánt előtömörítettséget és egyenletes, sima felületet kapjunk. A puha aszfalthoz a kevésbé nehéz pad is jó. Fennáll a veszélye, hogy a pad belesüllyed az úttest felületébe.

Beépítési sebesség

A beépítési sebesség befolyásolja a finiser által biztosított előtömörítettséget. Ha a sebesség nagy, akkor az elért vastagság kicsi. A tömörítőkés kis érintkezési felülete megakadályozza a gyors beépítési sebességet. Ha a sebesség nő, kisebb lesz az egységnyi felületre jutó csapásszám, ebből kifolyólag a beépítési mennyiség is.

Hogyha túl nagy a sebesség a tömörítéshez képest, akkor egyenetlen felületet kapunk. A mindenkori sebességkorlátozás a szélességtől és a tömörítési frekvenciától függ.

A nagy érintkezési felülettel ellátott vibrációs padok teszik lehetővé a legnagyobb beépítési sebességet. Magas tömörségű padok használatánál a sebességet 2-4 m/percre kell maximalizálni, hogy magas tömörséget érjünk el.


Frekvencia és amplitúdó

A tömörítőegységek ferdén vagy merőlegesen beállított lökettel dolgoznak (4-6mm) és 1400-1600 ford/perces üzemi frekvencián. A pad kis amplitúdóval, de nagy frekvenciával rezeg.

Tömörítő és vibrációs elemek állapota

Természetesen az új berendezés vagy alkatrész eredményezi a legjobb előtömörítettséget, egyenletességet. Például, ha a tömörítőkés elkopik, csökken az anyag eloszlása a munkaszélességen. Ez lenyomatokat vagy lyukakat eredményez.

Szintező berendezés padon

A magasság szabályozása

A pad tartói hidraulikus munkahengerekkel vannak összekötve, amik a magasságot szabályozzák. Ezek a tartóhengerek határozzák meg a beépítés vastagságát. A leálláskor a vezérlés adott helyzetben rögzíti azt. Ezáltal megakadályozható, hogy belesüllyedjen az úttest felületébe, ha leállítják a gépet. Újra üzembe helyezve a vezérlés feloldja a hengerek blokkolását.

Tehermentesítő rendszer

Tehermentesítő rendszer akadályozza meg a pad lesüllyedését, he kevesebb anyagot építünk be. Ez a rendszer átviszi a pad súlyának egy részét a traktorrészre.
Ezenkívül a hengerek kiegészítő támogatására szolgál, hogy a kívánt magasságot tartani lehessen.

A pad terhelési rendszere

Egy nagyobb megszakítás után, ha az út felületi hőmérséklete lecsökken, akkor más esetben a keverék tömöríthetősége nehezebb lenne. Ez megemelné a padot, ami pedig egyenetlen felületet eredményez.
A pad terhelési rendszer ilyen esetekben hasznos. A vonógép pótterhelést ad a padnak, így meg tudja tartani a magasságát.

Integrált kötőanyag befolyásoló rendszer

Azok a gépek, amelyekben beépített bitumentartály van, egy munkafolyamattal tudnak kötőanyagot fecskendezni és anyagot tömöríteni. Az ilyen gépeket az útburkolat felújításánál lehet jól használni.

Automatikus szintszabályzó berendezések



A modern útépítéshez szükség van egy modern elektronikus rendszerre, ami automatikusan szabályozza a beépítési anyagvastagságot.
Ehhez két lehetőség van: magasságszabályzó és oldaldőlés érzékelő.

Elektronikus magasságszabályozó

A magasságszabályozó, ami egy mintafelületet letapogat, automatikusan gondoskodik a padmagasság és az anyagréteg-vastagság szinten tartásáról. Ahhoz, hogy a legjobb eredményt érjük el, a mintafelületnek egyenletesnek kell lennie. Általában ultrahangos érzékelőket használnak
Egy szegélykőnél egy rövid sín érzékelőt lehet használni (kb 30 cm). A rövid sín érzékelőket hézagok kiegyenlítésére is használják, amikor egy új aszfaltréteget egy már meglévővel párhuzamosan építenek.
Hosszú érzékelőket ( 3-9 m ) használnak, ha a rendelkezésre álló felület nem egészen sík. A kiemelkedéseket, mélyedéseket áthidalják, ezáltal átlag értéket rögzítenek. Ezért ezeket kiegyenlítő gerendának is hívják.
A magasságszabályzó kifeszített drótot is le tud tapogatni. Ez új utak építésénél használatos többnyire.
A lézer letapogatást alkalmazó rendszereket pedig nyílt terepen (parkoló, kifutópálya) alkalmaznak.

Elektronikus dőlésszabályzó

A jobb- bal dőlést irányítja. Felfedez minden eltérést az előre beállítotthoz képest és előállítja a szükséges vezérlőjelet az eredeti dőlés visszaállításához.
Magát a padot érzékeli, mechanikus csuklórendszere a pad jobb és bal oldalához csatlakozik.

Számítógéppel szabályozott szintező berendezések

A berendezéseket különböző gyártók szállítják a cégekhez. Jól képzett munkásokra van szükség. A gépkezelő és a kiszolgáló személyzet közötti jó csapatmunka elengedhetetlen.
A talajfelület a magasságszenzor referenciája, a rétegvastagságot pedig az előírt és a tervezett útfelület magasság alapján számolja ki. A munkálatok megkezdése előtt egyeztetni kell a magassági pontok helyéről.

Globális helymeghatározó rendszerek (GPS)

A jövőben egyre nagyobb szerepe lesz az építési munkálatokban. Meg lehet vele határozni az útvonalat, de a szintezést is támogathatja. Minőségirányítási rendszerben is lehet használni.

Általános jellemzők

Biztonság

Minden veszélyes helyre korlátot kell szerelni, biztosítani a kezelőszemélyzet leesés elleni védelmét. Az elosztócsigákat is le kell fedni, hogy tárgyak, személyek ne essenek bele. A pad borításának és a vezetőállásnak csúszásmentesnek kell lennie. Az üzembiztos fűtőrendszer pedig megakadályozza a robbanásveszélyt, ezáltal a személyi sérülést.
Gumikerekes gépek hidrosztatikus fékrendszerénél rögzítő féknek, lábvészféknek kell lennie.

Kezelési komfort

Az útépítés megerőltető munka, minél kényelmesebben ül a kezelő, annál jobban látja el munkáját, így többet teljesít a finiser.
Minden kezelőszervnek kényelmesen elérhetőnek kell lennie. A kezelőkonzolnak olyannak kell lenni, hogy a vezetőnek építés közben jó rálátása legyen a puttonyra, a csigákra és a padra.

Az anyag automatikus adagolása tehermentesíti a kezelőt, így csak a vonógép irányítására kell figyelnie. A kezelőnek azonban tudni kell mindent kézi vezérlésre állítani, ha a helyzet megkívánja.

Az üléseknek kényelmesnek valamint könnyen állíthatónak kell lennie.

A finiserek egy része kabinnal ellátott, hogy a gépkezelő ne kerüljön érintkezésbe aszfaltgőzökkel/gázokkal. Szükség van egy speciális légszűrő-szűrőbetéttel ellátott levegőztető rendszerre. A hőmérséklet szabályzására elengedhetetlen a klímaberendezés.

Felhasználóbarát konstrukció

A felhasználhatóság a gép összminőségétől függ, ami sok tényező függvénye: például a padlapok, elosztócsigák, szállítószalag kopásállósága, a motor és a hidraulikus rendszer teljesítménye (mennyi időt tud teljes terhelésen dolgozni), milyen közel van jó szerviz, milyen könnyű a pótalkatrész beszerzése.
A felhasználhatóságot javítja, hogyha a gyártó nagyon jó minőségű alapanyagokkal dolgozó beszállítókat alkalmaz a gyártásnál. Így az alkatrész ellátottság is jobb.

Sokoldalúság

A felhasznált padtípustól függ, valamint a gép azon képességétől, hogy mennyire különböző anyagokkal tud dolgozni. Példának okáért a variálható pad sokkal jobb, mint a merev. Egy olyan gép, amely egyik napon sovány útalapot terít, másik napon 9 méter szélességgel aszfaltoz, sokkal hasznosabb, mint egy kevésbé sokoldalú gép.

Karbantartás és szerviz

A mindennapi karbantartás annak a záloga, hogy üzembiztos maradjon a finiser. Fontos, hogy a karbantartásnak (kenés, hidraulika folyadék szintellenőrzés, tisztíthatóság) minél könnyebbnek kell lennie, mert így talán szívesebben végrehajtják az előírt munkálatokat.
Ebben segítségünkre van a központi kenőrendszer, a könnyen leszerelhető oldalsó borítás, a könnyen leolvasható olajszint-ellenőrző pontok.

Madai Péter tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén