Aláverők és stabilizátorok a vasútépítésben VII.

Szakcikkek - 2010-06-21 21:40:09 nyomtatás cikk nyomtatása



Az ágyazattömörítő gépek végzik az aljközökben és az ágyazatszéleken elhelyezkedő ágyazati anyag tömörítését. Gyakran csak aljköz-tömörítőknek hívják őket.






Az eljárás lényege, hogy a tömörítést tömörítőfejek segítségével hajtja végre, az ágyazat felső síkjára kifejtett:

• statikus nyomással, és
• függőleges irányú vibrálással.

Ezek a gépek, mivel se emelési, se irányítási munkát nem kell, hogy végezzenek, meglehetősen egyszerű szerkezetűek.

A Tass és Szabolcs ágyazattömörítő gép

Ezek a gépek a MÁV saját gyártmányai, a Buda aláverőgép alapjaira lettek építve. Annyi a különbség, hogy a kocsi elején elhelyezkedő szerszámszekrényben nem aláverő kalapácsok vannak, hanem tömörítőfejek. A gép két oldalán hidraulikusan mozgatható tömörítőlapokat helyeztek el. A Tass (AKT-00) és a Szabolcs (AKT-20) gép között annyi a különbség, hogy ez utóbbinak a szerszámszekrényét a nagy zaj csökkentése végett leburkolták.

A gépnek két tömörítőfej-csoportja van, amelyekben 4-4 fej található, így összesen egyszerre 8 tömörítőfej végez munkát. Az egyes csoportokat himba fogja össze, amiket hidraulikusan lehet mozgatni. Elrendezésük az alábbi ábrán látható.



A gépek kéttengelyűek, hosszuk 8 210, illetve 8 717 mm. Átlagos teljesítményük 300 m/h.

AKT-400 ágyazattömörítő gép

A MÁV az előző két gépnél szerzett tapasztalatok alapján tervezte meg ezt a gépet. Munkavégzése és a tömörítési felületek elhelyezkedése megegyezik az előzőkkel, azonban teljesítménye pontosan a duplája. Kényelmesebb, fűtött kabinnal látták el, és a rugózási rendszeren is változtattak. A szerszámszekrény itt is a kocsi első tengelye előtt van. A gép kéttengelyű, hossza 10 210 mm. Átlagos teljesítménye 600 m/h.

Plasser VDM 903 SW ágyazattömörítő gép

Teljesítménye az előzővel azonos, azonban a gép elrendezése más. A tömörítést végző egységek a kocsi közepén, a két tengely között vannak. A gép kéttengelyű, hossza 12 000 mm. Átlagos teljesítménye 600 m/h.

SZ-100 rázótömörítő gép

A rázótömörítő gépet - más néven vibrotempert - kiterjedten alkalmazták kétütemű vágányátépítési munkáknál az alsóágyazat tömörítésére. A gép alapját egy lánctalpas traktor képezte, amelynek hátsó részéhez nagy teljesítményű vibrációs tömörítőlapokat építettek. Négy darab ilyen lappal rendelkezett, amelyek egyenként 600×600 mm területen végeztek az ágyazaton tömörítési munkát. Egy tömörítőlap tömege 375 kg volt, a gép teljes tömörítési szélessége pedig 2 685 mm. A gép kialakítását lenti ábra mutatja.



A gép különlegessége az volt, hogy egy speciális vasúti szállítókocsi tartozott hozzá, amellyel a munkahelyre szállították. Ez a kocsi az egyik végén egy lehajtható rámpával volt felszerelve, így, amikor a szállítókocsi az el nem bontott vágányrész végére állt, a tömörítőgép a lehajtható rámpa segítségével közvetlenül a munkavégzése helyére, a tömörítendő alsóágyazatra juthatott.

Balázs József tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal

A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén