Aláverők és stabilizátorok a vasútépítésben VII.
Szakcikkek - 2010-06-21 21:40:09
cikk nyomtatása

Az eljárás lényege, hogy a tömörítést tömörítőfejek segítségével hajtja végre, az ágyazat felső síkjára kifejtett:
• statikus nyomással, és
• függőleges irányú vibrálással.
Ezek a gépek, mivel se emelési, se irányítási munkát nem kell, hogy végezzenek, meglehetősen egyszerű szerkezetűek.
A Tass és Szabolcs ágyazattömörítő gép
Ezek a gépek a MÁV saját gyártmányai, a Buda aláverőgép alapjaira lettek építve. Annyi a különbség, hogy a kocsi elején elhelyezkedő szerszámszekrényben nem aláverő kalapácsok vannak, hanem tömörítőfejek. A gép két oldalán hidraulikusan mozgatható tömörítőlapokat helyeztek el. A Tass (AKT-00) és a Szabolcs (AKT-20) gép között annyi a különbség, hogy ez utóbbinak a szerszámszekrényét a nagy zaj csökkentése végett leburkolták.
A gépnek két tömörítőfej-csoportja van, amelyekben 4-4 fej található, így összesen egyszerre 8 tömörítőfej végez munkát. Az egyes csoportokat himba fogja össze, amiket hidraulikusan lehet mozgatni. Elrendezésük az alábbi ábrán látható.

A gépek kéttengelyűek, hosszuk 8 210, illetve 8 717 mm. Átlagos teljesítményük 300 m/h.
AKT-400 ágyazattömörítő gép
A MÁV az előző két gépnél szerzett tapasztalatok alapján tervezte meg ezt a gépet. Munkavégzése és a tömörítési felületek elhelyezkedése megegyezik az előzőkkel, azonban teljesítménye pontosan a duplája. Kényelmesebb, fűtött kabinnal látták el, és a rugózási rendszeren is változtattak. A szerszámszekrény itt is a kocsi első tengelye előtt van. A gép kéttengelyű, hossza 10 210 mm. Átlagos teljesítménye 600 m/h.
Plasser VDM 903 SW ágyazattömörítő gép
Teljesítménye az előzővel azonos, azonban a gép elrendezése más. A tömörítést végző egységek a kocsi közepén, a két tengely között vannak. A gép kéttengelyű, hossza 12 000 mm. Átlagos teljesítménye 600 m/h.
SZ-100 rázótömörítő gép
A rázótömörítő gépet - más néven vibrotempert - kiterjedten alkalmazták kétütemű vágányátépítési munkáknál az alsóágyazat tömörítésére. A gép alapját egy lánctalpas traktor képezte, amelynek hátsó részéhez nagy teljesítményű vibrációs tömörítőlapokat építettek. Négy darab ilyen lappal rendelkezett, amelyek egyenként 600×600 mm területen végeztek az ágyazaton tömörítési munkát. Egy tömörítőlap tömege 375 kg volt, a gép teljes tömörítési szélessége pedig 2 685 mm. A gép kialakítását lenti ábra mutatja.

A gép különlegessége az volt, hogy egy speciális vasúti szállítókocsi tartozott hozzá, amellyel a munkahelyre szállították. Ez a kocsi az egyik végén egy lehajtható rámpával volt felszerelve, így, amikor a szállítókocsi az el nem bontott vágányrész végére állt, a tömörítőgép a lehajtható rámpa segítségével közvetlenül a munkavégzése helyére, a tömörítendő alsóágyazatra juthatott.
Balázs József tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal
A Szakcikkek rovat további cikkei:
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.
A gépnet.hu legfrissebb hírei:
Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után
Legolvasottabb a gépneten:
BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Helyszíni cölöpözések II.- Helyszíni cölöpözési technológiák
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Munkagépvásárlás külföldről - előnyök és buktatók
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek