Ágyazatrostáló berendezések I.

Szakcikkek - 2010-05-26 22:10:40 nyomtatás cikk nyomtatása



A vasútépítő gépek rövid története

A vasúti pályák építési és fenntartási munkáit kez¬detben kézi munkával, kézi eszközökkel, szer¬számokkal végezték a világ valamennyi vasútjánál. Ez alól kevés kivételt jelentettek a földanyag szállításnál igénybe vett keskeny-nyomtávolságú gőzvontatású munkavonatok vagy az alagutak építésénél használt fúrógépek. Csak a századforduló után kísérleteztek kezdetleges szerkezetű vágányfektető berendezésekkel.

A földmunkák gépesítése csak az első világháború után kezdődött el, a gépek nagyarányú alkalmazása pedig csak a második világháború után. Ez a trend jellemezte a magyar vasútépítés gépesítését is. Hazai gyártású vasútépítő gépek a háború után, az 50-es évek körül jelentek meg a magyar síneken.

Az 1970-es évek változást hozott a ha¬zai vasúti munkák gépesítettségi fokában a külföldről beszerzett korszerűbb, nagyobb telje¬sítményű gépek megvásárlása. A korábbi hazai gyártású kisgépeket is felváltották a korszerű nyugati berendezések. Az akkoriban korszerűnek mondott építőgépek ma már sem minőségükben, sem teljesítményükben nem felelnek meg a vasútépítés és pályafenntartás szigorú követelményeinek. Magyarországon a vasúti pályafenntartás a MÁV mélyrepülésének köszönhetően szinte teljesen megszűnt. Az ágyazatok karbantartására legfeljebb 10 évente lenne szükség, a hazai pályákra ehelyett a sebességkorlátozás, és a menetidő növekedése jellemző.

A vasúti pályaszerkezet felépítése



Az alépítmény földmű, megfelelő minőségben kialakított, betömörített alap, amelynek feladata a felépítmény pozíciójának megtartása, és a ráadódó terhelés elvezetése.
Az ágyazat meghatározott szemeloszlású zúzottkőből készül, a keréknyomás eloszlását biztosító felépítmény réteg, mely rugalmas, és egyéb más tulajdonsággal bír.
A védőtextília 3,6 m széles tekercselt műnemez, melyet az ágyazat alá fektetnek.
A védőréteg a műszaki textíliára fektetett homokos-kavics réteg.
A vasúti keresztalj rendszerint feszített betonból készül, melynek feladata a sínszálak rögzítése, és a terhelés megfelelő elosztása.
A sínszálak határozott geometriájú acél szálak, melyek a szerelvény haladásának vonalát határozzák meg.

Az ágyazatrostálás célja

A vágányok és kitérők ágyazatának rendszeres rostálása előfeltétele az ésszerű és gazdaságos karbantartásnak.

A tiszta, rugalmas, homogén kavicságyazat a legfontosabb előfeltétele a problémamentes kerék- vágány kapcsolatnak. Ennek a rétegnek különösen nagy jelentősége van a nagysebességű vasutaknál, valamint az erősen terhelt vágányszakaszokon.

A kavicságyazat legfontosabb feladatai:

- A keréknyomás egyenletes eloszlatása az alépítményen
- Rugalmasságával jelentősen csökkenti a dinamikai hatásokat
- Biztosítja a vasúti aljak szilárd, stabil helyzetét
- Jó víz és levegőáteresztő képességével biztosítja a vasúti aljak hosszú élettartamát, faggyal szembeni ellenálló képességét
- Karbantartások után könnyen helyreállítható a vágány geometriája, és megfelelően tartja az élettartama során.

Az ágyazatrostálások elhanyagolása a karbantartási költségekben, a szerelvények sebességében, illetve a felépítmények élettartamában is érzékelhető változásokat eredményez. Ezeknek a minőségromlásoknak a járulékos költsége még mindig magasabb, mint a megfelelő időben elvégzett ágyazatrostálásé.

Az ágyazat szennyeződésének legfontosabb okai:

- Finomszemcsék arányának növekedése az ágyazatban a széttöredezés hatására
- Az alépítményből feljövő szennyező anyagok hatása
- Környezetből bekerülő szennyezők
- Rakományból bekerülő szennyezők
- Durva gyomnövényzet elszaporodása

A szennyeződések hatása:

A kavicsszemcsék közti súrlódás csökken, melynek hatására a „terhelési kúpszög” csökken, ezáltal a terhelés az alsó talajrétegekre adódik át. A bekerülő szennyeződések csökkentik a vágány rugalmasságát, ezáltal a pályaszerkezet állékonyságát is. A csökkent vízáteresztő képesség minden esetben negatívan befolyásolja a vágány, a betonalj és a kavicságy állapotát.





Kemény Miklós tanulmánya alapján
Konzulens: Dr. Balpataki Antal


A Szakcikkek rovat további cikkei:

Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával IV.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok XI.
Útrehabilitáció hidegmaró alkalmazásával III.
Földmunkagépek minőségi vizsgálata I.
Építőgépeken alkalmazott újszerű vezérlési módok X.



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén