Kisgépek, töltött káposzta, marhapörkölt és kávé

Gyártói hírek - 2008-04-21 13:30:37 nyomtatás cikk nyomtatása



2008.03.28. A péntek reggeli felkelők maroknyi csapata gyülekezik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem L épülete előtt. Az ok, amiért péntek szinte hajnalban gyülekezünk, hogy meghívást kaptunk a Terra Hungária Építőgép Kft-től két vadonatúj kotró-rakodógép (traktorkotró) bemutatójára.
Szóval, kocsiba be, negyedóra keserves autózás után (ebben volt egy elvétett lehajtó is) megérkeztünk Terráékhoz.

Két új JCB modell bemutatója Szigetszentmiklóson


Persze egy építőgép-bemutatót nem elsősorban azért szerveznek, hogy néhány éhgyomorra kivánszorgó egyetemista jól belakjon, aztán meg csorgassa a nyálát vadiúj munkagépekre, így természetesen szép számmal voltak a potenciális vásárlók közül, sőt, a konkurenciától is sündörögtek páran. Vendéglátónk nagyon kitett magáért, igen bőséges és ízletes svédasztal várta a kedves egybegyűlteket.

Ennek az egész felhajtásnak az apropója az volt, hogy a JCB nemrég két új modellt dobott piacra: a Mini CX és a Midi CX kotró-rakodógépeket. Mivel ez egy munkagépekkel foglalkozó orgánum, nem pedig gasztronómiai szaklap, illő foglalkozni a gépekkel is.

Dióhéjban róluk:

Mini CX:


Egy igazi törpe ebben a kategóriában. Ideális házmelléki munkákhoz, kertépítéshez, olyan nehezen megközelíthető helyeken, ahol egy személygépkocsi sem fér el. Szélessége csupán 1.4 m, tömege 1.5 tonna, így szállítása se okoz különösebb gondot, csak egy személygépkocsi- utánfutó kell hozzá. Hidrosztatikus hajtású, tehát fokozatmentesen állítható sebességű, és egy pedállal megoldható a gyorsítás és a fékezés. Mondjuk, szokni kell ezt a hajtást, kicsit fura, de erről majd később. Motorja 22.5 lóerős, nagyjából annyi, mint az Etz-m, csak azzal nehezebb árkot ásni.
A rakodókanál 0.25 m3-es,szakítóereje 1308 kg, a kotrógém maximális ásási mélysége 2.54 m, szakítóereje 1506 kg. Nem rossz egy ekkorka géptől. Mennyi is a saját tömege? Ja igen, körülbelül ennyi.

Hidrosztatikus hajtás



Midi CX:


Sokan hívják a kotró-rakodógépeket traktorkotrónak, mert hasonlóan néznek ki. Ez helytelen elnevezés. A traktor, mint a neve is mutatja, mezőgazdasági VONTATÓ, amire különböző aktív vagy passzív szerelékeket lehet rakni a hárompont-függesztő berendezésnek köszönhetően, az aktív szerelékek hajtását pedig a teljesítmény-leadó tengely (TLT) segítségével oldják meg. A kotró-rakodókon ezek nincsenek.
A JCB ellenben most csinált egy traktorkotrót. Ez a Midi CX. A kotró szerelék a letalpaló berendezéssel együtt egy hárompont-függesztőn keresztül csatlakozik a vázhoz, így leszerelése után mezőgazdasági szerelékek is csatlakoztathatóak hozzá, és van TLT is. Brilliáns!

Hárompont-függesztő és TLT, valamint az alapszerelék



Az alapszerelék

Az alapfelszereltség része a homlokrakodó és a kotró szerelék. Ezen felül a gyártó kínál még a géphez különböző aktív és passzív szerelékeket.
A passzív szerelékek a szokásosak: különböző méretű és kialakítású kotrókanalak, nyitható homlokrakodó kanál, stb.
Az aktív szerelékek sora azonban nem merül ki csupán a földmunkához használatosokban (különböző kalapácsok, talajmaró, fúró), de rendelhető a géphez például fűnyíró, utcaseprő szerelék is. Ezáltal nem csak építési vállalkozóknak és gazdáknak kínál alternatívát, hanem az önkormányzatok, kommunális szolgáltatók is elgondolkozhatnak, UNIMOG kell-e nekik, vagy pedig ez.

Opcionális szerelékek



Méretét tekintve a Midi CX az 1CX és a 2CX közötti űrt hivatott betölteni. Számokra lefordítva ez annyit jelent:
• 3820 kg saját tömeg
• 50 LE- s motor
• 0.35 m3-es rakodókanál
• 3.05 m-es ásási mélység

Miután a meghívottak jelentős része hazament, vagy bokros teendői miatt, vagy, mert eleget fogyasztott a címben említett kulináris élményekből, a néhány kitartó vendégnek alkalma volt kipróbálni a Mini CX-et. Jómagam is köztük voltam!
Volt alkalmam látni az előttem lévők próbálkozását az elindulással és haladással, így magamban kidolgoztam a „tökéletes” vezetési technikát. Aztán sorra kerültem.
Nem kötöm be magam, erős gyerek vagyok, megtartom magam. A többieknek azt tanácsolták, nyomják bátran a gázt, így bakancsban ráálltam pedálra. Az eredmény? Mintha egy hegyikecskén rodeóztam volna. A gép megindul, én hátrarepülök az ülésben, láb le a gázról, állóra fékez. Mókás látvány lehettem. Mint mondtam, szokni kell a hidrosztatikus hajtást.
Miután tettem pár kört, és meguntam a darabos gázolajat, kipróbáltam a szerelékeket is. Mit is mondjak, nem egy gyorsasági bajnok, de nem is ez a lényeg, hanem a szakítóerő, meg az, hogy jó néhány segédmunkást ki lehet vele váltani.

A szerző játszik


Összegezve, nagy élmény volt az egész nap, sokat okosodtam, sokat gyönyörködtem. Ha netán megint lesz új modell és annak bemutatója, szóljanak, mindenképpen ott leszek.

A Gyártói hírek rovat további cikkei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén