Hidraulikus kotrógépek I. HITACHI EX5500

Gyártói hírek - 2008-04-03 11:23:07 nyomtatás cikk nyomtatása



Azt mondják bizonyos területeken, hogy nem a méret a lényeg. Márpedig ez a mi szakmánkra nem teljesen igaz. Megdöbbentő látványt tud nyújtani egy hatalmas gép, mert az emberben megfogalmazódik néhány kérdés, például: hol használhatják, hogy gyártják, és mit tud. A gigászok cikksorozat kotrógépeinek első szereplője a HITACHI EX5500-as típusú hidraulikus kotrója. Ebben a kategóriában a rivális gépek a TEREX RH-340 és a LIEBHERR 996. Hétről-hétre ezen gépek egyike kerül bemutatásra, a motortól a hajtásrendszeren át a munkaszerelékig. Ezek a monstrumok kimerítik a kuriózum fogalmát mind teljesítményeikkel, mind megdöbbentő méreteikkel. A fanatikus géprajongókat el kell szomorítanom, mert nem minden nap fut velük össze az ember, még a szakmát régebb óta űzők sem. Ezeknek a cikkeknek az egyik célja, hogy közelebb hozza a '' GIGÁSZT '' az átlag emberhez.

A gép erőforrása 2 db Cummins QSK45-C V12-es diesel motor egyenként 1350 lóerővel, amelyet 1800-as percenkénti fordulatszámon ad le. A maximális nyomatéka 6135 Nm (1300 1/min), lökettérfogata 45 liter. A teljesítmény és a megbízhatóság mellett korunk egyik égető problémája a környezetszennyezés. Az ilyen irányú előírások bizony vonatkoznak ezekre a kis darabszámú masinákra is. Ezért kénytelen megfelelni a Tier 2 kipufogógáz-szabványnak. Egy 10400 literes tankból kapja a két motor az üzemanyagot, ami harmad annyi mit egy komplett üzemanyag tartálykocsi szállítókapacitása. Az elektronika itt is, mint a személyautó-iparban egyre nagyobb teret hódít. Jelen esetben az egyik legfontosabb a HITACHI számítógép által vezérelt motor-szivattyú egysége (E-P Control), amely szabályozza a rendszert a legjobb hatásfok elérése érdekében.

Íme néhány adat a gép alapvető méreteit tekintve:

A 2007-es Bauma kiállításra a HITACHI elhozta az EX5500-at, ami nem lehetett egy egyszerű művelet tekintve, hogy a gép tömege 519 tonna. Ezt a kategóriát sajnos pont ezen ok miatt csak a legnagyobb kiállításokon mutatják be. Itt volt a konkurencia is, a bevezetőben említett termékekkel, cikksorozatunk későbbi szereplőivel. Érdekesség, hogy az itt kiállított darab volt a 12. példány, amely elhagyta a gyártósort.

A 2007-es Bauma kiállításon


A járószerkezet ovál lánchajtás, ami a kotrógépeknél megszokott, kis magassági helyigénye miatt. A gép vonóereje 2230 kN. Maximális haladási sebesség kisebbik fokozatban 1,6 km/h (béka), a nagyobb fokozatban (nyúl) 2,3 km/h. Ez alapvetően nem túl nagy sebesség, de figyelembe véve a súlyát és hogy minimális távolságokat tesz meg ez elegendő. A lánctalpas kotrógépek járszerkezetét a felületi nyomás csökkentésére optimalizálják és nem a szomszéd faluban elakadt ZIL kihúzására. A fogóváz fordulatszáma 3,3 1/min. A HITACHI büszke a számítógéppel segített tervezésre, amely vonatkozik a szerkezet szilárdsági elemzésére is. Ennek egyik eredménye a képen látható forgóváz alsó része, mely a szokásostól eltérően íves. Ez a technológia javítja a szilárdságot és csak a nagyobb modelleknél alkalmazza a cég.

A gépet összesen 12 db változtatható szállítású szivattyúval látták el melyek 29,4 Mpa nyomáson üzemelnek. Ezek közül 8 főszivattyú 375 l/min maximális folyadékszállítással, a maradék 4 a forgatáshoz szükséges szivattyú és ezek szállítása 425 l/min. Az úgynevezett MIC (Machine Information Center) folyamatosan rögzíti a motor és a hidraulikus rendszer működését. Ezt később le lehet tölteni egy PDA-ra, és kiértékelni a gép állapotát, az aktuális befolyásoló tényezőkre adott válaszát. A hidraulika olajat nagynyomáson szűrik, hogy eltávolítsák belőle a sérüléseket okozó anyagokat. Ezt a szűrőt a szivattyúk után tették be, hogy megelőzze a károsodást, abban az esetben ha a szivattyú tönkre megy.

Munkaszerelékek adatai:

A kanál testközelből


A Hitachi cég az EX 5500-as kotróját az ebben a kategóriában megszokott mindkét szerelékfajtával (hegybontó és mélyásó) szállítja a megrendelőknek. A mélyásó kapacitása 29m3 , maximális szakítóerő 1370 kN, emlőerő 1240kN, ami 124 tonnának felel meg. A hegybontó kanálnál ezek az értékek 27m3 és mindkét erő 1570 kN. Nemcsak a kanál paramétereiben térnek el, de a gém és a szár geometriája is más. Különbözőek a munkahengerek bekötései, a munkaterület szempontjából, ami a kotrógépek egyik fő gyakorlati jellemzője. Az alábbi két diagramm szemlélteti a gép trajektóriáját különböző szerelékekkel.


Az ábrákból leolvasható a gép működési tartományai a két esetben. Viszonyítást ad a cég EH4500-as dömpere a képek közepén. Ezt a típust a 5-6 ürítéssel tele tudja tölteni mindkét szerlék. A lényeges geometriai paraméterek:

hegybontó szerelék esetében:
A: minimális ásási távolság (6150 mm)
B: minimális vízszintes szakítás távolsága (9800 mm)
C: vízszintes tömörítés (5500mm)
D: legnagyobb kinyúlás (16600mm)
E: legnagyobb kotrási magasság (18900mm)
E’: maximális ürítési magasság (13100mm)
F: maximális kotrási mélység (4550mm)
G: maximális ürítési magasság forgásának sugara (8900mm)
H: kanál ürítésének nyílása (2700mm)


mélyásó szerelék munkaterülete:
A: legnagyobb kinyúlás (20900mm)
A’: legnagyobb kinyúlás a talaj szintjén (20100mm)
B: maximális kotrási mélység (9000mm)
C: maximális kotrási magasság (20600mm)
D: maximális ürítési magasság (13000mm)
E: vízszintes kanál esetén max. kotrási mélysége (5500mm)

A gyártók felismerték, hogy a gépkezelő kényelme fontos. A kényelmes kabin növeli a kezelő termelékenységét és kisebb méreteknél is sokat jelent, itt meg különösen fontos a maximális kihasználtság. A folyadékkal töltött rugalmas keret segít elnyelni a rezgéseket, tartósságot és komfortot biztosít. Ezáltal a teljes figyelem a munkára összpontosulhat.

A gép elrendezése

1. motor (2 db)
2. motor hűtő (2db)
3. szivattyú hajtás
4. hidraulika szivattyú (12 db)
5. motor-szivattyú tűzfal (2db)
6. hidraulika olaj tartály
7. üzemanyag tank
8. szabályzó szelep
9. nyomóági szűrő (12db)
10. hidraulika olaj hűtő (2db)
11. hidraulika olaj hűtő ventilátor motor (2db)
12. központi olajzó
13. forgatóegység
14. forgó csatlakozó
15. akkumulátor (6db)
16. kezelőfülke
17. légszűrő (4db)
18.kipufogó (2db)
19. létra
20. üzemanyag hűtő (2 db)
21. víztartály (2db)
22. motorhűtő

A hegybontó szerelékes változat munka közben



A mélyásó szerelékes változat munka közben


A Gyártói hírek rovat további cikkei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén