Rakjunk meg egy nagy dömpert három ciklusban!

Bemutató - 2008-04-09 10:57:08 nyomtatás cikk nyomtatása



A Le Tourneau L2350 homlokrakodó


Állítólag az a különbség a kisfiú és a felnőtt férfi között, hogy a férfinak nagyobbak a játékai. Ez különösen igaz lehet az építőgépekkel foglalkozó emberekre, illetve a rajongókra. Minél nagyobb számok vannak egy gép adatlapján, annál jobban tetszik; minél több lépcsőt kell megmászni a fülkéig, annál emelkedettebb hangulatban beszélünk róla, néha már-már könnyes szemmel.
A hasonló érzelemvilágú emberek részére hívtuk életre ezt a cikksorozatot, amelynek az a célja, hogy megismertessük a Kedves Olvasókkal az egyes géptípusok közül az igazán nagyokat.

Ez a szörnyeteg, illetve gyártója kis hazánkban nem közismert (Hiába, nagy gépek ezek egy kis országnak). A Le Tourneau egy texasi vállalat, többek között acéltermékek, erdészeti és bányászati gépek (azok közül is a nagyok) gyártásával foglalkozik.
Az L2350-es homlokrakodót a gyártó a 240 tonna feletti szállítóképességű dömperek mellé ajánlja, technikai paramétereit -40,5 m3-es (!) sziklakanál, 260 tonnás (!) saját tömeg- tekintve ezt el is hiszem. Vegyük csak a műszaki adatokat szépen sorba:

Erőforrások:

Az erőforrás független szerkezeti egységet alkot, amely hárompont- függesztőn csatlakozik a vázszerkezet hátsó részéhez. Ez lehetővé teszi a motor és környezetének egyszerű és gyors cseréjét. Csak egy 50 tonnás csarnokdaru kell, és bárki elvégezheti az otthoni sufniban. Az erőforrás egység a motorból, az olaj- és motorhűtőből, a légszűrőből és a kipufogóból áll.
Motort négyféle típus közül választhat a leendő vásárló: kétféle Detroit Diesel és kétféle Cummins gyártmányú aggregát áll rendelkezésre. Bővebben meséljen róluk az alábbi táblázat:


Olaj- és motorhűtő:

• Oldalanként osztott áramú
• Termosztatikus szabályozású
• Hűtőre szerelt változtatható fordulatszámú ventilátor, hajtása külön hidromotorral
• Kiegészítő olajhűtő extrém körülmények esetére

Levegőszűrés:

• Le Tourneau ellenáramú levegővel öntisztító KLENZTM légszűrő rendszer, amely szűrt levegőt szállít:
o A motornak
o A hajtásrendszer hűtéséhez
o A túlnyomásos kabinnak (A túlnyomásos kabin akadályozza meg a fülke -és gépkezelő- porosodását. Senki sem szereti, ha műszak végén gólemnek nézik.)

Kipufogórendszer:

• Kis fojtású kipufogódobok függőleges kivezetéssel

Irányítási rendszer:

Le Tourneau Integrated Network Controlling System- LINCSTM

Olyan, mint ami bármelyik modern építőgépben van, csak másképp hívják, hogy ne unatkozzanak szabadalmi hivatalban se. Meg pár kilométerrel több vezetéket kellett behúzni, persze. Szóval:
Mikroprocesszor alapú digitális irányítási és monitoring rendszer, amely felügyeli a hidraulikus, elektronikus és a hajtásrendszert. Moduláris felépítésű, beépített diagnosztikával, műszerfali kijelzővel és billentyűzettel.
Magyarra lefordítva ez annyit tesz, hogy az egész gép elektronikusan vezérelt és felügyelt, valamint gépkezelő fülkéből, illetve rádiós kapcsolaton keresztül a szerviz is lekérheti az összes adatot a központi egységről, így rugalmasan tervezhető a karbantartás.

Hajtásrendszer:

Dízel- villamos hajtás, mint minden nagy szárazföldi gépnél. (A hidraulikának rossz a hatásfoka, ezért nagyobb gépek haladóművében nem szeretik használni.) A dízelmotorhoz kapcsolódik egy háromfázisú generátor, az általa előállított feszültség hajtja meg a kerékagyakra szerelt 4 darab villanymotort.
A keréktárcsákhoz a hajtóerő egy, a keréktárcsába integrált fogaskerék-áttételen keresztül jut el. Az összmódosítás 99:1. (Az összehasonlítás végett egy személygépkocsinál ez az érték 1-es fokozatban 15-20 körüli.)
A villanymotorok változtatható söntellenállásának köszönhetően a haladási sebesség fokozatmentesen változtatható, előre-, illetve hátramenetben, 0-16.9 km/h között (gyári adat).

Fékrendszer:

A villanymotorok egyik tulajdonsága, hogy szabadonfutás közben generátorként működnek, és igen nagy fékezőnyomatékot produkálnak. Ezt ki is használták ennél a gépnél: üzemi fékként a villanymotorok funkcionálnak. Külön érdekesség, hogy ezzel állóra tudják fékezni a kerekeket.
Rögzítőféknek tárcsaféket álmodtak a gépbe a tervezők, pneumatikus működtetéssel és rugós oldással.

Vázszerkezet, kormányzás:

Anyaga nagyszilárdságú, alacsony ötvözőtartalmú szerkezeti acél (csak a technológus beállítottságúak kedvéért, a többiektől én kérek elnézést).
Csuklótörzsű vázszerkezet, a kormányzás joystick-kal vezérelt 3 darab munkahengerrel történik.
Az első tengely fixen beépített eleme a váznak, a hátsó tengely lengése 13º. Menet közben nem egy repülőszőnyeg, még szerencse, hogy a vezetőülésnek jó a rugózása.
A fordulókör sugara normál gém esetén 20.92 m, magasemelésű gémnél 21.02 m.
A normál gémmel szerelt gép üzemképes tömege 262.176 tonna, magasemelésű gémmel 271.25 tonna. Ez körülbelül 2.5 M62 alias Szergej mozdonynak felel meg.


A továbbiakban álljon itt még néhány adat táblázatos formában:

Hidraulikus rendszer:


Feltöltendő folyadékmennyiségek:

Méretek:


A Bemutató rovat további cikkei:

„Gazdag Gazda” Konferenciasorozat a sikeres online mezőgazdasági kereskedelemről, építőipari témákkal fűszerezve
Tovább szűkül az európai építőgép-piac
A 30. AGROmashEXPO Termékverseny eredményei
Lítium-ion technológiás készülékek a Bosch-tól!
Szakmai szeminárium a nagyszilárdságú szerkezeti acélokról



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén