Munkagépvásárlás külföldről - előnyök és buktatók

Bemutató - 2009-02-27 10:32:30 nyomtatás cikk nyomtatása



Prológus – avagy problémafelvetés

A mai informatikai társadalomban természetes, hogy a dübörgő építőipari beruházásoktól megszédülő földmunka-vállalkozó, ha rákényszerül a gépvásárlásra (létezik külső és belső kényszer, de ez egy másik történet) az interneten rábukkanhat külföldi gépekre is.

Előny: Bekerülési költség.

Nos ez pofon egyszerű, „ÓCSÓ”, oszt jó napot. Na jó, kicsit bővebben, nézzünk néhány példát, mert csak illik egy ilyen cikkbe valami komoly táblázatot is berakni:

*persze a jelenlegi elrugaszkodott EUR árfolyam mellett, már nem mutat olyan képet a táblázat, mint a 230 – 250 HUF/EUR mellett. A szerk.


Mint látszik a táblázatból, első látásra igen kedvező feltételekkel juthatunk külföldön óhajtott masinánkhoz, de persze vannak itt más szempontok is, mint a gép vételára. Nézzük csak, hogy ha a legkedvezőbbnek tűnő német piacról veszünk az eszközt, mivel számolhatunk, mire itthon dolgozhatunk vele. Ezt próbálom felvázolni egy konkrét szituációval kapcsolatban, néhányszor persze kitérve a példánál speciel nem előforduló, de szóba jöhető tényezőkre.

És lőn az elhatározás - A GÉP Kiválasztása

Céltárgyunk például egy árokásó-rakodó, konkrét márka, típus, széria... beleszerettünk, na.
Célfelszereltség: Raklapvilla, nyitható kanál, kitolható kanálszár,, kalapácskör. Legyen rendszámos is, mert a rendőr a barátunk, de csalja az asszonya … velünk, … úgyhogy jobb a biztonság.

És lőn a bizonytalanság – vásárlás, árak

Magyarországon, ha kereskedőtől vesszük meg, jó állapotban az ára alku után 9,8 millió forint, továbbá még 100 km szállítási díja terhel bennünket (100 X 200HUF X 2, mert jó szállítót találtunk, de oda vissza fizetni kell), azaz 40.000 HUF-al nőtt a kiadásunk. Kemény.
Ha a közelben ismerős vállalkozónk nyert a lottón, de nem hülye s áron adja el a gépét, mondjuk ugyanezt a gépet kb. 10%-kal olcsóbban megkapjuk s még lábon haza is megy.
Szóval legjobb estet:
8.9 millió HUF
A „legrosszabb”:
9.8 millió HUF (de szervizelt, s lehet hogy pár hónapig garanciális gépet kapunk).

Külföldön is nézünk interneten gépet. No ez rendben is volna, mert ugye a csaplógásokat, folyásokat, mind leírják ám, meg a 100 darab, részletes, nagyfelbontású fotón is látszik… No persze. Szóval: körülbelül egy autóval könnyen bejárható útvonalon kinézünk 3-4 szóba jöhető gépet s bepattanunk dízel cégautónkba. Ripsz-ropsz levezetünk kb 2000 kilométert, hogy azért személyesen is megnézzük, megvizsgáljuk a gépeket… (ez barátságos átlagfogyasztással számolva kb 40-45 ezer HUF + autópályadíjak, és nem aludtunk közben sehol, ráadásul még egy pofa német sört se ittunk). Szerencsésebb esetben sógorunk kint él s még meg is bízunk szakértelmében, megnézi a gépeket pár liter, kiküldött jó hazai guggolós szilváért.

No megvan a gép, a bekerülési árát 35.550 EUR-ról letornásztuk 33.500 Euróra azaz átszámítva (ma) 8.5 millió HUF-ra. Azt a mindenségit! Ez bizony 400.000 forinttal, azaz 4,5%-al olcsóbb mint otthon! De könnyen lehet, hogy nem lenne gazdaságos lábon hazaszállítani, így nézzünk szállítót. Elég jót találtunk, a 850 km-re lévő gépünket hazahozza 1500 Euróért azaz kb. 450.000 forintért (Túlméretes gépnél az engedélyezési díjjakkal ez akár 800.000 ezer HUF is lehet).
No ez megvolna, egyenlegünk így már elérte a 8.900.000 Forintot., azaz a szomszéd biciklijével már jobban jártunk volna, idővel, hercehurcával, nomeg a szilvával.
Persze nem állítom, hogy ez minden esetben így van, most véletlenszerű bökések és modellezés a jelszó, az élet nem feltétlen ilyen kegyetlen, hisz azért akadnak jócskán importőrök, akik megélnek rajtunk. Csak arra hívom fel a figyelmet, hogy mindenre gondoljunk. És itt nem ér véget a történet.

És lőn bürokrácia – Papírozunk, forgalomba helyezünk

Németországból, mint a többi EU országból (2004. május 1-től), olyan munkagépek helyezhetők forgalomba Magyarországon, amelyek (az EU valamelyik tagállamában) 1996. október 1-et követően új járműként álltak forgalomba (magyarán 11 éves gép a max), ÉS rendelkeznek külföldi forgalmi engedéllyel, illetve érvényes külföldi műszaki vizsgával. Az említett feltételek teljesülése esetén - egyedi forgalomba helyezési eljárást követően - kaphatnak hazánkban forgalmi engedélyt és rendszámot.
Ha az adott gép nem rendelkezik külföldi forgalmi engedéllyel, mivel nem helyezték forgalomba, akkor a gépben dohogó erőforrás igazoltan meg kell, hogy feleljen az ENSZ-EGB 96. 01 vagy 77/537*2000/25 EK vagy 97/68*2001/63 EK előírásoknak (emissziós megfelelőség), avagy EURO III-as normának. EU-n kívüli országból történő járművek behozatala esetén (pl. Svájc), ugyanezen feltételeknek kell megfelelni! Ha a gépen nincs semmi, ami arra utalna, hogy mekkora az emissziós kibocsátás mértékére, akkor a forgalomba helyezéshez a gyártó, vagy ha van, a magyarországi vezérképviselet ilyen tartalmú igazolása szükséges.
Ezen kívül nehezíti az eljárást az is, ha a gépen nincs feltüntetve az európai megfelelőséget igazoló CE jelzés. Volt rá példa, hogy utólagosan felszegecselt tábla volt a gépen, szériaszám szerint kiderült, hogy japánban gyártott, nem CE-s gépről van szó. A kereskedő, csak annyit mondott, hogy a táblán szereplő két betű a „Construction Equipment” (azaz „építőgép”) rövidítése, minden gépén ott van… Hmm… Ne essünk ebbe a hibába.
Egyébként, amit a műszaki felülvizsgálat alkalmával a hatóság ellenőriz:

• Világító berendezések (helyzetjelző, tompított, irányjelző, féklámpa)
• Rögzítő fék és üzemi fék
• Gépen túlnyúló alkatrészek megjelölése (piros-fehér sáv, fényvisszaverők, lámpák)
• Üvegek és tükrök épsége
• Környezetvédelmi szempontok (Olajfolyás)

Epilógus – mérleg, avagy mi mennyi, miért

Természetesen nem állítom, hogy nem éri meg külföldön körbenézni, sőt! Nagyon sokszor, jobban járhatunk. Csak ne felejtsünk minden apróságra, és annak költségvonzatára gondolni. Ha nem vagyunk járatosak benne sok a buktató, most csak néhányat emeltem ki, érdekességből, vagy trivialitásból, nézzünk utána mindennek s ne szégyelljünk segítséget kérni.
Tehát akkor előre a végtelen külföldi munkagéppiacra, de tartsuk a fél szemünket itthon is, mert itt is találhatunk kedvünkre valót, kevesebb gonddal.

Gyimesi

A Bemutató rovat további cikkei:

„Gazdag Gazda” Konferenciasorozat a sikeres online mezőgazdasági kereskedelemről, építőipari témákkal fűszerezve
Tovább szűkül az európai építőgép-piac
A 30. AGROmashEXPO Termékverseny eredményei
Lítium-ion technológiás készülékek a Bosch-tól!
Szakmai szeminárium a nagyszilárdságú szerkezeti acélokról



A gépnet.hu legfrissebb hírei:

Az SSAB öt új termékcsaládot vezet be az egyedi ügyféligények kielégítésére
Strenx acél: magasság határok nélkül
Melior Laser: beszállítói pozíció új iparágakban
Laser Plus: acél, ami tökéletes simaságot garantál
Ruukki Laser Plus – tökéletes sima felület a lézervágás után



Legolvasottabb a gépneten:

BOSCH DLE 50 digitális lézeres távolságmérő TESZT!
Új anyagtípus: bórral ötvözött acél
Prémium termékek és szolgáltatások prémium vevőknek
„Az év gépe 2010” választás nyertesei
Geotermikus hőerőmű Iklódbördöcén